Combaterea Evaziunii Fiscale in Romania

Previzualizare teza de doctorat:

Cuprins teza de doctorat:

INTRODUCERE
CARACTERIZAREA SISTEMULUI FINANCIAR-FISCAL
ACTUAL IN ROMANIA 1-4
CAP. I - ROLUL IMPOZITELOR SI TAXELOR IN
OPTIMIZAREA INCASARILOR BUGETARE
1.1 - Elementele fundamentale ale sistemului fiscal 5-6
1.2 - Institutiile functionale de specialitate financiar-fiscale in
Romania si rolul lor in incasarea veniturilor
bugetare 7-15
1.3 - Modelul Laffer privind legatura dintre nivelul de impozitare si
veniturile bugetare 16-19
1.4 - Optimizarea veniturilor bugetare prin adaptari ale politicii
fiscale interne 20-22
CAP. II - CONTINUTUL, SFERA SI FORMELE DE MANIFESTARE A EVAZIUNII FISCALE SI ANALIZA CAUZELOR ACTUALE CE CONDUC LA EVAZIUNE FISCALA
2.1 - Conceptul de evaziune fiscala conform legislatiei actuale in
Romania 23-25
2. 2 - Consideratii teoretice si practice despre conceptul de evaziune
si frauda fiscala 26-27
2.3 - Analiza evaziunii fiscale in Romania intre anii 1990 -
2005 28-31
2.4 - Evaziunea fiscala - un rezultat al presiunii fiscale si factorii ce au
influentat cresterea presiunii fiscale in perioada 2000-
2005 32-34
2.5 - Limitarea presiunii fiscale prin politicile fiscale si monetare in
perioada 2000-2005 35-45
2.6 - Aprecieri personale, practice si teoretice asupra evaziunii
fiscale in Romania . 46-54
CAP. III - ANALIZA ELEMENTELOR TEHNICE CARE INCITA LA EVAZIUNE FISCALA REIESITE DIN CONTROALELE FINANCIAR FISCALE IN PERIOADA 2000-2005
3.1 - Factori generatori de evaziune fiscala in Romania, in perioada
analizata 55
3.2 - Analiza modalitatilor de evaziune fiscala si frauda fiscala pe categorii principale de impozite si taxe 56-61
3. 3 - Evaziunea fiscala licita si ilicita 62-66
3.4 - Frauda contabila - cale de manifestare a evaziunii
fiscale 67-77
CAP. IV - PROPUNERI DE IMBUNATATIRE A
METODELOR DE PREVENIRE SI COMBATERE A
EVAZIUNII FISCALE - CALE DE ASIGURARE A
STABILITATII CLIMATULUI ECONOMIC SI SOCIAL
4.1 - Analiza cauzelor generatoare de evaziune fiscala in etapa
actuala in Romania 78-80
4.2 - Obiectivele si sarcinile politicii financiar-fiscale promovate de
guvern in vederea reducerii evaziunii fiscale 81-85
4.3 - Propuneri de masuri teoretice si practice de limitare si
administrare a evaziunii fiscale pe plan central si
local 86-90
4.4 -Propuneri de masuri legislative si institutionale de limitare si
administrare a evaziunii fiscale pe plan central si
local 91-93
CAP.V - IMPORTANTA CONTROLULUI FINANCIAR-
FISCAL IN COMBATEREA FENOMENULUI
EVAZIONIST INTRE ANII 2000-2005
5.1. - Rolul controlului fiscal efectuat de organele financiare din
sistemul financiar-fiscal in combaterea evaziunii fiscale
.94-102
5.2 - Consideratii proprii cu privire la intocmirea evidentelor fiscale si de
recuperare a fraudelor fiscale . 103-104
5.3 - Analiza concreta a fenomenului evazionist in Romania intre anii 2000-
2005. 105-111
5.4 - Analiza structurii evaziunii fiscale pe categorii de venituri si a
sumelor atrase suplimentar la buget 112-115
5.5 - Analiza sanctiunilor generate de evaziunea fiscala identificata in
aceasta perioada 116
5.6 - Analiza evaziunii fiscale dupa natura juridica a contribuabilului in anul 2005 117-118
5.7 - Garda Financiara - instrument de contracarare a evaziunii fiscale
119-123
5.8 - Analiza studiilor de caz privind metodele de evaziune fiscala
practicate in Romania, depistate de Garda
Financiara 124-131
5.8.1 - Rezultatele verificarilor in domeniul importului, productiei si
comercializarii carburantilor sau altor componente petroliere in anul
2005 132-133
5.9 - Studiu de caz privind depistarea evaziunii fiscale la societati comerciale din diferite domenii de activitate
5.9.1 - In domeniul comertului cu uleiuri minerale 134-142
5.9.2 - Indicatori realizati in domeniul productiei si comercializarii de
alcool si bauturi alcoolice. Cazuri deosebite identificate in activitatea
de control 143-152
5.9.3 - Indicatori realizati in domeniul producerii si comercializarii de
tigarete si produse din tutun in anul 2005 153
5.9.4 - Indicatori realizati in domeniul producerii si comercializarii
cafelei in anul 2005. 154
5.9.5 Indicatori realizati in domeniul exploatarii, gestionarii,
prelucrarii si comercializarii masei lemnoase 155-165
5.9.6 Alte domenii de activitate 166
CAP. VI COMBATEREA EVAZIUNII FISCALE IN
CONTEXTUL ADERARII ROMANIEI LA UNIUNEA
EUROPEANA .167-169
6.1 Rolul Oficiului de Lupta Antifrauda - OLAF in cadrul noii
arhitecturi europene 170-171
6.2 Adoptarea noii legi a evaziunii fiscale - masura determinanta in
prevenirea si combaterea fenomenului 172-175
CONCLUZII SI PROPUNERI 176-179
BIBLIOGRAFIE

Extras din teza de doctorat:

Sistemul financiar-fiscal este definit ca un ansamblu de masuri si actiuni intreprinse de stat printr-o politica fiscala adecvata, in ceea ce priveste rolul, tipurile, asezarea, perceperea, utilizarea si controlul impozitelor si taxelor.

Acest sistem, privit ca un ansamblu de principii, reguli si mod

de organizare, se materializeaza printr-o serie de legi sau acte

normative cu putere de lege, care au menirea sa asigure colectarea

veniturilor statului si cheltuirea acestora in folosul natiunii. In

Romania, sarcina crearii unui sistem fiscal si a unei strategii fiscale

revine atat legislativului (Parlamentului), cat si executivului

(Guvernului).

Politica fiscala a statului constituie elementul cel mai important al unei administratii, in sensul ca, atat executivul cat si legislativul au sarcina de a stabili strategia fiscala pe care o vor utiliza in cadrul sistemului fiscal adoptat. Aceasta reprezinta un act de decizii complex, care are rolul sa reduca fluctuatiile si instabilitatea economica, protejarea si stimularea veniturilor, dezvoltarea impozitelor sau altor forme de prelevari, distribuirea echitabila a veniturilor care trebuie sa influenteze activitatea economica, investitiile si consumul.

Fata de sistemul fiscal si strategia acestuia, este necesara o cat

mai buna administrare fiscala, pe care trebuie sa o faca, de regula,

Ministerul Finantelor Publice. In cadrul administratiei fiscale,

trebuie elaborate, cu prioritate, doua proceduri: fiscala si de control

2

fiscal. De asemenea, o administrare fiscala corecta se bazeaza pe un cod fiscal si un cod de procedura fiscala bine fundamentate si adaptate la conditiile economice ale Romaniei de azi.

Procedura fiscala consta in elaborarea unei metodologii fiscale care sa reglementeze asezarea impozitelor si taxelor, perceperea si incasarea acestora.

In Romania, perceperea impozitelor si taxelor se realizeaza de

la persoanele fizice sau juridice, care detin in proprietate bunuri sau

realizeaza venituri, potrivit legii. Acestea au, la randul lor, obligatia

sa declare bunurile sau veniturile impozabile, sa intocmeasca

evidente contabile, sa depuna la organele fiscale declaratiile

prevazute de legea contabilitatii si sa intocmeasca bilant anual,

obligatii care le da dreptul sa ceara inlesniri legale si sa solicite

restituirea anumitor sume rezultate din operatiuni legale.

Obiectul impozabil sau materia impozabila este bunul sau venitul realizat, pentru care se datoreaza impozite.

Asezarea impozitelor si taxelor se poate face :

- in sume absolute pe unitati de impunere specifice ( ex.: taxa asupra mijloacelor de transport, accize, impozitul pe teren, s.a.)

- in cote procentuale unice (proportionale), de exemplu:

impozitul pe profit, impozitul pe venit, taxa pe valoarea adaugata, impozitul pe dividende ;

- in cote procentuale progresive, pe transe de venit ( ex.:

impozitul pe salariu, impozitul pe venitul realizat din activitati desfasurate pe baza de libera initiativa, impozitul pe sumele brute obtinute de persoanele fizice din serviciile prestate si lucrarile executate de acestea in afara unitatii la care sunt salariate1 ).

1 In Romania, de la 1 ianuarie 2005, prin introducerea cotei unice(prportionale) de 16%, s-a renuntat la

impunerea in cote progresive, pe transe de venit. Atat impozitul pe profit, cat si impozitul pe venit se calculeaza cu ajutorul cotei unice.

3

Impozitele reprezinta sume virate cu titlu definitiv la bugetul de stat sau bugetul local de catre persoanele fizice sau juridice, avand caracter obligatoriu si fara ca statul sa-si asume direct si in aceeasi valoare, asigurarea, in favoarea platitorului, a unei contraprestatii.

Taxele reprezinta platile efectuate de persoane fizice sau juridice pentru serviciile prestate acestora in mod direct si imediat de catre autoritatile publice.

De regula, valoarea taxei nu exprima valoarea serviciului pentru care se percepe. Aceasta este stabilita in functie de politica fiscala adoptata sau de urmarirea indeplinirii anumitor obiective economice sau sociale.

In functie de modul de percepere, deosebim doua tipuri de impozite:

Bibliografie:

BISTRICEANU GHEORGHE

NEGREA EMIL

ADOCHITEI MIHAI

- BOTA ANTON FLORIN

- BOTEA IOAN

- BOTEA IOAN

- BOTEA IOAN

- BOULESCU MIRCEA

Finantele agentilor economici,

Ed. Economica, 2001

Rolul finantelor publice in dezvoltarea

autonomiei locale, vol. I, Ed. Biblioteca

Revistei Familia, Oradea 1999

Organizarea pe baze noi a controlului fiscal

Ed. Somesul, 1999

Metode si tehnici fiscale, Ed. Somesul,

Satu-Mare, 1999

Cai si metode de combatere a evaziunii

fiscale, Revista de Finante-Credit-

Contabilitate, nr. 11-12/ 1996

Controlul si auditarea agentilor economici,

Ed. Tribuna Economica, Bucuresti, 2004

- BOULESCU MIRCEA Control Financiar, Ed. Eficient, Bucuresti, 2001

GHITA MARIN

- BREZEANU PETRE Fiscalitate, Ed. Economica, 1999

- BUZIERNESCU RADU Evaziunea fiscala in Romania,

Ed. Eficient, 1997

- BUZIERESCU RADU Evaziunea fiscala in Romania,

Ed. Universitaria, Craiova, 2001

- CODRESCU VASILE Evaziunea fiscala

in Romania, Teza de doctorat, 1936

- COZIAN MAURICE

- CONSTANTINESCU N. N.

- CONSTANTIN TEODOR -

L'impact sur le revenu en question, Paris, 1989

Probleme ale tranzitiei la economia de

piata in Romania, Ed. Fundatiei

Romania de Maine, Bucuresti, 1997

Sistemul financiar actual si

evaziunea fiscala in Romania -

concepte, obiective, evolutie actuala, Referat 2005

- CONSTANTIN TEODOR -

- CONSTANTIN TEODOR -

- CONSTANTIN TEODOR -

- CONSTANTIN TEODOR -

Strategii de prevenire si combatere a

evaziunii fiscale - Referat 2005

Combaterea evaziunii fiscale,

Revista Finante-Credit-Contabilitate,

nr. 9-10, Bucuresti, 1991

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (2 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
191 pagini
Imagini extrase:
191 imagini
Nr cuvinte:
46 575 cuvinte
Nr caractere:
279 291 caractere
Marime:
659.64 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Doctorat
Tip document:
Teza de doctorat
Domeniu:
Economie
Tag-uri:
servicii, impozite, politica fiscala
Data publicare:
30.03.2015
Structură de fișiere:
  • Combaterea Evaziunii Fiscale in Romania.doc
Predat:
Facultatea de Finante, Asigurari, Banci si Burse de Valori , Academia de Studii Economice din Bucuresti (doctorat)

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
Motto: "Plateste cu bani. Nu cu ani. Evaziunea fiscala se pedepseste cu inchisoarea!"...
Introducere Multitudinea obligatiilor pe care legile fiscale le impun contribuabililor si...
CAPITOLUL I. EVAZIUNEA FISCALA 1.1. Notiunea de evaziune fiscala Juristii romani au fost...
1. Definire Geneza evaziunii fiscale este indisolubil legata de stat si aparitia lui. De-a...
INTRODUCERE Cuvantul finante isi are originea in limba latina.In secolele al XIII-lea si al...
Sus!