I. Primul lucru pe care trebuie sa-l faca o persoana dupa ce a luat decizia de implicare in afaceri il constituie identificarea unor idei posibile de afaceri din care sa rezulte oportunitati viabile.
Oportunitatea, in sens antreprenorial, este o idee care poate fi transformata intr-o afacere. Ea are calitatea de a fi atractiva, durabila, de actualitate si are in vedere un produs sau serviciu care creeaza sau adauga o valoare noua consumatorului final.
Intreprinzatorul va trebui din totalitatea de idei posibile sa determine ideea cu un potential comercial suficient pentru a deveni baza unei afaceri. Dupa ce a fost identificata oportunitatea e necesar ca ea sa fie evaluata in mod corespunzator. Evaluarea e necesara din 2 motive:
- reduce posibilitatea ca decizia de a intra in afaceri sa se bazeze doar pe intuitie,
- sa demonstreze investitorului ca afacerea are sanse de succes.
Evaluarea oportunitatilor se face luand in consideratie o serie de criterii:
a. durata de viata - se evalueaza perioada de timp in care afacerea este profitabila. Intervalul de timp in care o investitie are un potential maxim de succes se numeste "fereastra oportunitatii". Analiza duratei de viata a oportunitatii si a profitului estimat in diferitele sale faze (introducere, crestere, maturitate, declin) ofera o imagine a potentialului oportunitatii.
b. marimea pietei:
- piata unui produs trebuie sa fie suficient de mare pentru a fi atractiva,
- marimea pietei poate influenta nivelul investitiilor cerut pentru finantarea afacerii.
c. protectia fata de concurenti - cel mai sigur mod de protejare a ideilor de afaceri il constituie patentele.
d. investitia ceruta - o oportunitate este mai viabila daca investitia directa ceruta nu este prea mare.
e. gradul de risc - gradul de risc al unei afaceri depinde de nivelul capitalului cerut, perioada de timp, gradul de noutate a produsului, gama de fabricatie, alternativele de utilizare a produsului.
f. originalitatea - determinata de perioada de timp in care ideea ramane unica.
g. castiguri acceptabile - o oportunitate trebuie sa asigure un castig acceptabil, pentru a se justifica asumarea riscului antreprenorial. Desigur, termenul "acceptabil" este o notiune relativa si depinde de volumul capitalului investit, timpul necesar pentru recuperarea investitiei, gradul de risc sumat si alternativele existente.
Erori care se fac in evaluarea oportunitatilor:
- subiectivismul,
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.