Microeconomie

Previzualizare subiecte:

Extras din subiecte:

1. Teoria microeconomica: obiectul de studiu si metodele de cercetare.

2. Problema alegerii economice: esenta, cauze, posibilitatile de productie si costurile alternative.

3. Cererea: definire, curba si legea cererii, factorii non-pret de influenta si functia cererii. Cererea individuala si cererea de piata.

4. Oferta: definire, curba si legea ofertei, factorii non-pret de influenta si functia ofertei. Oferta individuala si oferta de piata.

5. Echilibrul pietei: esenta, mecanismul de stabilire, modificare si restabilire. Echilibrul de piata static si dinamic.

6. Implicarea statului in mecanismul pietei: consecintele limitarii preturilor, a taxelor si subventiilor.

7. Elasticitatea cererii: definire, modalitati de calcul, tipuri si factori de influenta. Aplicarea elasticitatii cererii in analiza microeconomica.

8. Elasticitatea ofertei: definire, modalitati de calcul, tipuri si factori de influenta. Aplicarea elasticitatii ofertei in analiza microeconomica.

9. Preferintele consumatorului si utilitatea bunurilor. Curbele de indiferenta. Rata marginala de substitutie a bunurilor

10. Restrictiile bugetare ale consumatorului. Maximizarea utilitatii totale si echilibrul consumatorului.

11. Comportamentul consumatorului in cazul modificarii venitului. Curba ,,venit-consum" si curba lui Engel.

12. Comportamentul consumatorului in cazul modificarii pretului bunului. Curba ,,pret-consum" si deducerea curbei cererii.

13. Productia, factorii de productie si tipurile functiilor de productie.

14. Produsul total, mediu si marginal, dinamica lor in functie de cantitatea utilizata a factorului de productie variabil. Legea randamentelor neproportionale.

15. Izocuantele si rata marginala de substitutie tehnologica.

16. Izocosturile Minimizarea costurilor de productie si echilibrul producatorului.

17. Costurile de productie pe termen scurt: modificarea costurilor totale, medii si marginale.

18. Costurile de productie pe termen lung: modificarea costurilor totale, medii si marginale. Economiile de scara si importanta lor.

19. Profitul firmei: esenta, factori de influenta si tipuri. Tendinta de maximizare a profitului si pragul de rentabilitate a firmei.

20. Particularitatile pietei cu concurenta perfecta. Cererea si oferta firmei in conditiile concurentei perfecte, determinarea cantitatii optimale de productie. Maximizarea profitului firmei concurente. Echilibrul pe termen scurt si termen lung a pietei cu concurenta perfecta.

21. Particularitatile pietei de monopol. Determinarea productiei optimale si a pretului in cazul monopolului pur.

22. Discriminarea prin pret in conditiile monopolului. Consecintele economice si sociale ale monopolului. Masuri anti-monopol.

23. Particularitatile concurentei monopolistice. Echilibrul pe termen scurt si termen lung a pietei cu concurenta monopolistica.

24. Particularitatile pietei oligopoliste. Realizarea echilibrului pe piata oligopolista in conditii de comportament concurential si comportament cooperant.

Definitii de baza necesare a fi cunoscute

1. Stiinta despre comportamentul uman din punct de vedere al corelatiei dintre necesitati si mijloacele limitate care pot avea utilizari diferite Microeconomia

2. Premisa conform careia alti factori, in afara celor utilizati la moment in analiza, se considera invariabili Ceteres paribus

3. Insuficienta bunurilor necesare pentru satisfacerea necesitatilor umane Raritatea

4. Combinatiile alternative de producere a bunurilor in conditiile utilizarii depline a resurselor economice si a tehnologiilor constante Curba posibilitatilor de productie

5. Costul folosirii resurselor pentru un anumit scop, masurat prin avantajul la care s-a renuntat prin nefolosirea lor in cea mai buna alternativa cost de oportunitate

6. Cantitatea de bun pe care cumparatorii sunt dispusi si au posibilitate sa o achizitioneze la un anumit pret intr-o perioada determinata de timp Cererea

7. Cantitatea de bun pe care vanzatorii sunt dispusi sa o propuna pe piata la un anumit pret intr-o perioada determinata de timp oferta

8. Piata pe care firmele vand, iar gospodariule casnice procura bunuri economice piata bunurilor si serviciilor

9. Piata pe care gospodariile casnice ofera resurse economice iar firmele manifesta cerere la ele piata factorilor de productie

10. Bunurile pentru care cresterea pretului la unul din ele conduce la reducerea cererii din celalalt complementare

11. Bunurile pentru care cresterea pretului la unul din ele conduce la cresterea cererii din celalalt substituibile

12. Semnifica modificarea, sub influenta pretului, ceteris paribus, a cantitatii bunului pe care cumparatorii doresc si au posibilitate sa o procure pe piata modificarea cantitatii cerute(legea cererii)

13. Semnifica modificarea cauzata de alti factori, in afara de pret, a cantitatii bunului pe care vanzatorii doresc si au posibilitatea sa o ofere pe piata modificarea ofertei(calitativa)

14. O stare de egalitate intre cerere si oferta echilibru economic(de piata)_

15. Exprima modificarea relativa a volumului cererii dintr-un bun, cauzata de modificarea pretului bunului cu un procent elasticitatea cererii fata de pret

16. Pretul fixat la un nivel inferior pretului de echilibru pentru a proteja consumatorii plafon(pret max)

17. Pretul fixat la un nivel superior pretului de echilibru pentru a proteja unii producatori pret minim

18. Satisfactia pe care consumatorul anticipeaza sa o obtina din consumul bunurilor utilitatea totala TU

19. Sporul de utilitate totala obtinut din consumul unei unitati suplimentare din bun utilitatea marginala MU

20. Legea care defineste ca fiecare unitate suplimentara consumata dintr-un bun reprezinta pentru consumator o utilitate mai mica legea utilitatii marginale descrescinde

21. Curbele care reflecta combinatiile de bunuri de la care consumatorul tinde sa obtina acelasi nivel de satisfactie curbele de indiferenta

22. Linia care reflecta combinatiile de bunuri care pot fi cumparate, date fiind venitul consumatorului si preturile bunurilor linia bugetara

23. Combinatia de bunuri ce corespunde punctului in care linia bugetara este tangenta la una din curbele de indiferenta echilibrul consumatorului

24. Curba care uneste toate punctele de echilibru ale consumatorului ce corespund diferitor niveluri ale venitului curba venit-consuma lui Engel

25. Proces de transformare a factorilor de productie in bunuri economice proces de productie

26. Dependenta dintre cantitatile utilizate ale factorilor de productie si volumul maximal posibil al productiei functia de productie

27. Volumul productiei calculat la o unitate a factorului de productie variabil produs mediu AP

28. Sporul productiei obtinut prin utilizarea unei unitati suplimentare a factorului de productie variabil produs marginal MP

29. Legea care defineste ca pe masura cresterii factorului variabil, productivitatea lui initial creste, dupa care scade in conditiile caracterului neschimbat al celorlalti factori de productie legea randamentelor neproportionale

30. Perioada de productie in care firmele modifica cantitatile utilizate ale tuturor factorilor de productie termen lung

31. Curbele care reflecta combinatiile factorilor de productie ce permit obtinerea aceluiasi volum de productie curbe de izoproductie(izocoanta)

32. Linia care reflecta toate combinatiile de factori de productie carora le corespund aceleasi costuri totale linia izocost

33. Combinatia de factori de productie ce corespunde punctului in care linia izocost este tangenta la una din izocuante echilibru producatorului

34. Situatie care indica raportul dintre modificarea volumului de productie si modificarea cantitatilor utilizate ale factorilor de productie efect de extindere la scara de productie(productivitate marginala)

35. Costurile necesare pentru fabricarea intregului volum al productiei cost total TC

36. Costurile calculate pe o unitate de produs cost mediu AC

37. Costurile suplimentare necesare pentru majorarea volumului de productie cu o unitate cost marginal MC

38. Diferenta dintre veniturile firmei incasate din vanzarea bunurilor si costurile de productie Profit

39. Modificarea veniturilor totale ale firmei cauzata de majorarea volumului vanzarilor cu o unitate venit marginal

40. Volumul productiei la care firma nu inregistreaza nici profit, nici pierderi prag de rentabilitate

41. Piata pe care produsele omogene sunt oferite de un numar foarte mare de firme piata cu concurenta perfecta

42. Structura a pietei ce exista atunci cand o industrie este reprezentata de un singur producator care produce bunuri ce nu au substituenti directi piata monopolista

43. Situatie in care pe piata exista un singur cumparator de bunuri monopson

44. Aplicarea de catre firma monopolist a diferitor preturi la acelasi produs pentru diferiti cumparatori discriminare prin pret

45. Structura de piata in cadrul careia activeaza un numar relativ mic de firme mari piata oligopolista

46. Modelul care presupune reducerea consecutiva a pretului de catre fiecare din firmele care activeaza pe piata oligopolista modelul Bertrand(razboiul preturilor)

47. Grup de firme oligopoliste care au incheiat un acord privind volumul productiei in scopul exercitarii controlului asupra preturilor cartel

48. Firma care stabileste pretul pe piata oligopolista, in timp ce alte firme doar accepta acest pret firma lider

49. Curba a cererii din productia firmei oligopoliste bazata pe luarea in consideratie nu numai a comportamentului consumatorilor, dar si al concurentilor curba de reactie

50. Structura a pietei pe care un numar mare de firme ofera bunuri diferentiate piata cu concurenta monopolistica

Afirmatii adevarate sau false

1. Teoria economica este stiinta care studiaza istoria dezvoltarii economiei nationale. F

2. Analiza microeconomica neoclasica se bazeaza pe ipoteza ca comportamentul oricarui subiect economic este rational.A

3. Curba posibilitatilor de productie exprima raportul dintre factorii de productie.A

4. Un punct in exteriorul frontierei posibilitatilor de productie semnifica utilizarea ineficienta a resurselor economice.F

5. Serviciile nu pot fi considerate bunuri economice.F

6. Curba cererii permite determinarea pretului maxim pe care cumparatorii sunt dispusi si au posibilitatea sa il achite pentru o anumita cantitate a bunului.A

7. Curba ofertei denota preturile minime la care producatorii sunt dispusi sa produca si sa ofere bunul pe piata.A

8. Daca pentru un bun va fi stabilit ,,plafonul" pretului, pe piata respectiva volumul cererii va deveni egal cu volumul ofertei.F

9. Majorarea veniturilor consumatorilor conduce la cresterea cererii la toate categoriile de bunuri.F

10. La un pret superior pretului de echilibru apar excedente de bunuri.A

11. Modificarea pretului cauzeaza deplasari pe aceeasi curba a cererii, iar cresterea veniturilor - deplasari de pe o curba a cererii pe alta.A

12. Reducerea pretului unui bun duce la cresterea cererii bunurilor substituibile pentru acest bun.F

13. Coeficientul elasticitatii dupa pret a cererii exprima modificarea relativa a pretului bunului datorita modificarii cantitatii solicitate.F

14. Cu cat mai multi substituenti exista pentru bunul dat, cu atat este mai elastica cererea dupa pret din el.A

15. Oferta perfect inelastica este reprezentata de o linie paralela cu axa cantitatii F

16. Corelatia dintre doua bunuri (substituibile sau complementare) poate fi stabilita, daca este cunoscuta elasticitatea incrucisata a cererii pentru ambele bunuri A.

17. Teoria consumatorului rational sustine ca consumatorul alege varianta de consum cu cele mai mici costuri de productie.F

18. Utilitatea totala este minimala cand utilitatea marginala devine egala cu zero.F

19. In starea de echilibru a consumatorului utilitatile marginale ale tuturor bunurilor sunt egale F.

20. Curbele de indiferenta ale unui consumator rational au inclinatie pozitiva si sunt convexe fata de originea sistemului de coordonateF.

21. Pentru un consumator rational combinatiile de bunuri amplasate pe curbe de indiferenta mai indepartate de originea sistemului de coordonate sunt preferate celor amplasate pe curbe mai apropiate. A

22. In orice punct al curbei de indiferenta rata marginala de substituire a bunurilor este egala cu raportul preturilor celor doua bunuri. F

23. Orice modificare a preturilor duce la modificarea inclinatiei liniei bugetare.F

24. Curba cererii unui bun poate fi dedusa din curba ,,pret-consum".A

25. Aplicarea unei tehnologii de fabricare mai performante se va reflecta intr-o noua functie de productie.A

26. Daca produsul marginal al factorului variabil devine negativ, volumul total al productiei se va reduce.A

27. Daca produsul mediu al factorului variabil se reduce, volumul total al productiei se va reduce.F

28. Actiunea legii productivitatii marginale descrescande se manifesta cand se reduce cantitatea factorilor de productie utilizati.F

29. Costul economic, de regula, depaseste costul contabil.A

30. Majorarea volumului productiei conduce la cresterea costului fix total.F

31. Curba costului marginal este crescatoare la toate nivelurile productiei.F

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Microeconomie.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
37 pagini
Imagini extrase:
37 imagini
Nr cuvinte:
12 049 cuvinte
Nr caractere:
69 455 caractere
Marime:
382.70KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Subiecte
Domeniu:
Economie
Tag-uri:
Economie, produse, costuri
Predat:
la facultate
Materie:
Economie
Sus!