Timpul si spatiul in crestinism

Previzualizare seminar:

Cuprins seminar:

Preliminarii
1. Timpul din perspectiva filosofica, stiintifica si teologica
2. Timpul cosmic
3. Timpul istoric
4. Timpul existential
5. Timpul si spatiul in crestinism
Concluzii
Bibliografie

Extras din seminar:

Preliminarii

Problema timpului, este o problema care a preocupat omul din toate timpurile, din toate paturile sociale, atat pe filosofi, cat si pe oamenii de stiinta, fie teologi, fie fizicieni, fie oameni in cea mai simpla conditie culturala. Timpul este un factor existential, timpul este prezent tot timpul cu noi, urmarindu-ne fiecare pas, fiecare decizie, fiecare miscare. Am putea spune ca timpul este in primul rind miscare, inntr-un anumit spatiu dat. Dar definitiile timpului atat cele filosofice cat si cele stiintifice sau teologice, nu pot conceptualiza intr-un mod cat mai exhaustiv aceasta problema a timpului sau a trecerii ireversibile pana in aceasta etapa a existentei umane, a timpului.

Pentru unii oameni, timpul trece repede, pentru altii timpul trece greu, depinde de activitatea in care sunt prinsi, de gradul de stres, de gradul de dificultate, de cantitatea sau calitate activitatii pe care o au, insa intotdeauna este cert, pentru toata lumea, ca el trece. In primul rand, timpul lasa urme, in existenta umana si nu numai. Aparem in timp, timpul trece peste noi, lasa semnele sale si apoi trece peste noi intrand fie in noi, fie disparand in nimic, fie aruncand noi provocari pentru timpul care va urma.

Timpul, este cel mai des impartit in 3 categorii sau unitati si anume in trecut, prezent si viitor. Dupa cum vom vedea, aceste 3 categorii sunt relative, pentru ca o delimitare clara intre acestea nu se poate face cu exactitate. Multe intrebari se pot pune cu privire la timp, atat la timpul cosmic, care este impartit in secunde, minute, ore, zile, saptamani, luni, ani, cat si la timpul istoric, care apare ca semn al trecutului mai ales pentru intelesul cel mai propriu pe care il are, dar cel mai bine se poate raspunde in legatura cu timpul existential, care este un timp esential, dupa parerea noastra. Timpul exitential, este perceput diferit de fiecare om in parte, cum am spus in functie de experienta vietii proprie a fiecaruia. Dupa cum existenta o avem intr-un mod unic, intr-un cadru unic pentru fiecare, intr-un timp unic pentru fiecare, fiecare bataie a inimii fiind masurata si numarata cu exactitate de inteligenta cosmica sau de inteligenta sistemica, cum mai este numit Dumnezeu de catre stiinta si filosofie(Constantin Dulcan, Inteligenta materiei), la fel si timpul vietii este trait de fiecare intr-un mod unic, personal, subeictiv, in care timpul are valoarea sa unica si proprie.

De aceea in lucrarea de fata vom incerca sa aratam cateva sensuri si intelesuri pe care le are timpul pentru filosofie, cum este el vazut de stiinta si ce perspectiva ii da teologia mai ales din punct de vedere al crestinismului rasaritean, unde timpul este vazut dintr-o perspectiva a unirii indisolubile a doua planuri, cel al vesniciei si cel al timpului trait, experiat(Dumitru Staniloae). Maximele si vorbele intelepte ale personalitatilor culturii umane, vor presara aceasta lucrare nu in ultimul rand incercand ca in ultima parte a lucrarii sa vorbim despre insemnatatea timpului pentru societatea contemporana actuala.

Timpul din perspectiva filosofica, stiintifica si teologica

Potrivit Dictionarului Explicativ Roman, timpul are mai multe definitii si sinonime din care vom aminti cateva. Timpul este ,,dimensiune a Universului dupa care se ordoneaza succesiunea ireversibila a fenomenelor,, sau ,,durata, perioada, masurata in ore, zile etc, care corespunde desfasurarii unei actiuni, unui fenomen, unui eveniment; scurgere succesiva de momente". Poate mai avea intelesul de ,,perioada determinata istorica". Tot in DEX gasim o definitie care arata ca timpul este ,,fiecare dintre fazele sau momentele unei miscari, ale unei operatii, ale unui fenomen, ale unei actiuni etc."

Timpul dupa cum vedem este legat intotdeauna de miscare, de o anumita actiune intr-un anumit spatiu dat. Se refera fie la o durata, fie la o unitate de masura, fie ca exemplu etc. Cert este ca timpul poate fi perceput in functie de evenimente

Mai trebuie spus ca timpul facand parte din existenta omului, a primit o definitie proprie in functie de stiinta in care este conceptualizat ca termen care ajuta la definirea mai precisa a diferitelor idei si teorii.

In general timpul este definit, ca o masura a duratei evenimentelor.

Indiferent ca este vorba de filosofie, de stiinta sau de teologie (religie), materia, se considera ca are ca principale doua calitati: spatiul si timpul, adica a aparut in timp si spatiu. ,,Universul cu tot ce exista in el prin triada:materie, energie si informatie sau pur si simplu, materia, spatiul si timpul" .

Din punct de vedere filosofic, timpul este ,, o categorie filosofica care desemneaza durata, succesiunea si simultaneitatea proceselor", ,,un flux neintrerupt, ireversibil, care nu poate curge decat intr-o singura directie". Este deci un continuu, in care evenimentele se succed de la trecut, in prezent spre viitor si in cadrul caruia se desfisoara toate procesele din natura. Timpul in ultima faza apartinand de exsitenta umana nu poate fi conceptualizat exhaustiv, ci poate fi trait, perceput prin simturi, in simturi. Totul curge, nimic nu ramane neschimbat, Heraclit. Aceasta vorba arata ca timpul trece producand schimbari in locurile in care trece. Nimeni nu se scalda in apa aceluiasi rau de doua ori, acelasi Heraclit, vrea sa spuna, ca datorita timpului, nici riul nici omul nu mai sunt aceeasi care s-au intalnit prima data.

Bibliografie:

1. Frankl, Viktor E., Omul in cautarea sensului vietii, Editura Meteor Press, 2009;

2. E. Mounier, Introduction aux existentialismes, Editura Gallimard, 1962;

3. Popescu, Constantin, Tasnadi, Alexandru, Viata ca optimism tragic, Editura ASE, Bucuresti, 2011;

4. Stoica, Pr. Lect. Dr. Ion, Adevarul, Lumea, Omul, Editura ASA, Bucuresti, 2006

5. Idem, Lumea ca plasticizare a Ratiunii supreme, in Analele Universitatii Valahia, Facultatea de Teologie, Targoviste, 2005;

6. Staniloae, Pr. Prof. Dumitru, Teologia Dogmatica Ortodoxa, volumul I, Editura IBMBOR, Bucuresti, 1996;

Legaturi internet:

www.dexonline.ro

www.wikipedia.com

www.descopera.org

www. universulromanesc.ro

Resolution 1 de la 13e reunion de la CGPM (1967/68);

Sir Isaac Newton, Principia, format electronic la http://books.google.ro/books/about/Principia.html?id=1x9LAAAAYAAJ&redir_esc=y;

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2018
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
15 pagini
Imagini extrase:
15 imagini
Nr cuvinte:
5 443 cuvinte
Nr caractere:
25 722 caractere
Marime:
27.85 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Master
Tip document:
Seminar
Domeniu:
Religie
Data publicare:
26.02.2019
Structură de fișiere:
  • Timpul si spatiul in crestinism.doc
Predat:
Facultatea de Teologie Ortodoxa si Stiintele Educatiei , Universitatea Valahia din Targoviste (master)
Specializare:
Teologie Pastorala
Materie:
Teme Centrale ale Teologiei Biblice
An de studiu:
II
Nota primita:
Nota 10

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
Din epoca persecutiilor Bisericii de catre Imparatii romani in secolele I-IV, Biserica a mostenit...
Introducere "Cultura este alcatuita din tipare explicite si implicite , de si pentru...
1.Generalitati 1.1 Ce este Spatiul Social European (SSE) ? In cadrul Consiliului European de la...
Crestinismul este una din cele trei religii monoteiste contemporane, alaturi de iudaism si islam....
Intemeierea Bisericii noastre, a avut loc la Cincizecime, atunci cand Duhul Sfant - in chipul...
Sus!