Cantarea bisericeasca in Sfanta Scriptura si in Sfanta Traditie

Previzualizare seminar:

Extras din seminar:

Unitatea dintre credinta si rugaciune este mentionata chiar la primele manifestari liturgice (care aveau in centru frangerea painii) ale celei dintai comunitati crestine: ,,Staruiau toti in invatatura si in impartasire, in frangerea painii si in rugaciune" (Fapte 2; 24). Comunitatea credinciosilor mireni participa la Liturghie privind, traind si impartasindu-se de lucrarea mantuitoare a lui Hristos. Iar prin toate acestea Il slaveste si-I multumeste, dar mai mult decat toate se roaga sa-i faca parte de darurile Lui.

Astfel invatatura transmisa de Sfintii Apostoli, Euharistia in special si rugaciunea in ansamblul ei stau impreuna. Cantarea indulceste cuvintele de rugaciune si de slavire ale credinciosilor si deci si inima celor ce le rostesc. Prin aceasta face mai dulce chiar si continutul rostit in chipul cantarilor si deci persoana al carui nume este laudat si rugat in chip melodios.

Cantarea este modul cel mai propriu de a vorbi despre Dumnezeu, sau lui Dumnezeu, ca despre si Celui cu neputinta de cuprins in notiuni precise, limitate, si exprimat in cuvinte corespunzatoare acestor notiuni. Dar ea este modul cel mai propriu de a multumi din toata inima lui Dumnezeu, de a-L lauda si de a I ne ruga.

Prin cantare omul isi exprima si bucuria si durerile si dorul, avanturile si idealurile lui. Mai ales pentru omul simplu, mai aproape de natura de natura, cantarea este nedespartita, ca mijloc de exprimare a sentimentelor, de usurare si de consolare. Nimic de mirare, deci, daca muzica a fost pusa si ea, ca toate celelalte arte, in serviciul sentimentului religios al cultului.

Prin cantare traim taina lui Dumnezeu, ne unim cu existenta lui negraita, accentuam prin simtire marea dorinta de a ne face parte de darurile Sale. Prin cantare spunem mai mult decat putem exprima prin indiferent care cuvinte. Prin ea dam un coeficient nemarginit admiratiei maretiei Lui, bunatatile Lui, care intrece cuvintele noastre simple rostite, exprimam inexplicabilul, apofaticul, dar si multimea fata de El, pe care nu o putem exprima prin simple cuvinte.

In conceptia crestina, prin darul cantarii religioase, omul se aseamana cu Ingerii si Sfintii, care si ei dau neincetat slava lui Dumnezeu (Is. VI, 1-4; Iov XXXVIII, 7; Lc. II, 13; Apoc. IV). Este firesc, ca in cultul crestin, cantarea religioasa sa ocupe, inca de la inceput un loc destul de important. Cu deosebire cultul ortodox foloseste o bogata, variata si pretioasa colectie de cantari si imne sacre, dintre care unele de origine biblica (psalmi si unele cantari, ca cea a Maici Domnului, din Luca I, 46-55).

In forma actuala cultul din al traditiei bizantine este rezultatul unui proces indelungat de formale, generalizare si uniformizare, cu trasaturi specifice care il individualizeaza in contextul larg al tuturor manifestarilor liturgice crestine. Intre trasaturile esentiale ale cultului divin ortodox, mentionam: legatura lui stransa, trainicasi neintrerupta cu primele veacuri crestine; caracterul sacrificial si ierarhic; uniformitatea si stabilitatea sa; bogatia, varietatea si frumusetea elementelor de arta solemnitatea, fastul si stralucirea formelor externe; caracterul ecleziologic sau comunitar; dimensiunea epifanicasi escatologica; si pancosmismul sau universalismul sau (prin care intelegem ca rugaciunea Bisericii nu vizeaza doar persoana umana, ci si faptura inconjuratoare sau spatiul in mijlocul caruia omul isi pregateste mantuirea).

Structura randuielilor ortodoxe de cult este complexa, insa este alcatuita in asa fel incat sa transpara echilibrul liturgic, adica sa se puna in evidenta, in egala masura, spre folosul participantilor la cult si spre slava lui Dumnezeu, aspectul sacramental, latreutic si didactic al oricarei slujbe religioase. Rugaciunea obsteasca ortodoxa are astazi o structura bine definita. In componenta ei intra rugaciunile, cantarile sau imnele liturgice, lecturile biblice sub diferite forme, gesturile sau miscarile rituale, marturisirea credintei si arta sacra. Toate aceste elemente s-au dezvoltat pe parcursul unei perioade indelungate de timp, din imbinarea lor armonioasa rezultand ceea ce numim ritul liturgic ortodox sau bizantin. Cantarea bisericeasca si arta bisericeasca sunt parti componenteale cultului divin. Ele nu apar in exteriorul vietii liturgice ca ceva adaugat,ci in interiorul ei, ca parti componente ale acesteia si determinate deaceasta. Cu alte cuvinte, rugaciunea liturgica determina spiritul cantarii si al artei bisericesti, iar acestea confirma caracterul inspirat al rugaciunii.

Cantarea adresata lui Dumnezeu nu se dispenseaza de cuvinte, care prin mladierea lor afectiva descopera sensurile mai adanci si mai iubitoare ale lucrarii lui Dumnezeu, dar arata si o multumire mai adanca pentru faptele lui Dumnezeu savarsite pentru noi.

Biserica Ortodoxa de aceea a evitat sa introduca instrumente in cult, pentru ca ele produc niste sentimente care nu exprima cunostinta clara a lui Dumnezeu despre care se stie in mod limpede ca e Persoana sau Treime in Persoane, - nici faptele ce le-a savarsit, deci nici o afectiune personala directa a credinciosului. Melodia instrumentelor poate scufunda pe credinciosi in simtirea vaga a unui adanc indefinit, in care se pot dizolva toti, a unui abis care nu poate exprima lauda, multumirea, cererea noastra - asa cum o face cantare cu viu grai a credinciosilor in Biserica Ortodoxa.

O intrebare ce framanta deopotriva pe credinciosi si slujitorii biserici deopotriva este aceea ,,Au si credinciosii dreptul de a canta sau de a da raspunsuri la Sfintele Slujbe din cadrul cultului Bisericii Ortodoxe?".

Voi incerca sa evidentiez aici mai multe temeiuri biblice si patristice pentru a fundamenta cantarea comuna a credinciosilor in biserici si a dezminti anumite voci exagerate prin care se limiteaza participarea activa prin cantare si rugaciune credinciosilor la cultul divin.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Alte informații:
Tipuri fișiere:
docx
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2016
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
9 pagini
Imagini extrase:
9 imagini
Nr cuvinte:
4 969 cuvinte
Nr caractere:
23 828 caractere
Marime:
30.50 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Seminar
Domeniu:
Religie
Data publicare:
12.06.2017
Structură de fișiere:
  • Cantarea bisericeasca in Sfanta Scriptura si in Sfanta Traditie.docx
Predat:
la facultate
Specializare:
Teologie Ortodoxa
Materie:
Religie
An de studiu:
II
Nota primita:
Nota 10

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
can. 59 Laodiceea - in Biserica trebuie sa se cante numai cantari aprovate de Biserica; acestea...
INTRODUCERE Cantarile religioase cuprinse in cartile de cult ale Bisericii noastre ortodoxe,...
Introducere Prin lucrarea de fata "Spiritualitatea Sfantului Vasile de la Poiana...
Sinaxar 23 Aprilie Sfantul Gheorghe In aceasta luna, in ziua a douazeci si treia, pomenirea...
Traind intr-o perioada in care omul modern inclina din ce in ce mai mult spre cele lumesti,...
Sus!