Metode moderne de instruire

Previzualizare seminar:

Extras din seminar:

Cadrul de predare-invatare prezentat mai sus exprima, in fapt, o conceptie despre instruire, care ii ofera profesorului un mecanism de organizare a activitatii instructive si prilejul aplicarii a numeroase metode de instuire. Acestea pot fi folosite in diferite etape ale cadrului pentru realizarea unor obiective specifice si pentru a raspunde necesitatilor specifice materiei predate. Se cuvine a sublinia faptul ca aceste strategii care folosesc lectura, scrierea si dezbaterile ca instrumente de dezvoltare a gandirii critice si de promovare a invatarii sunt aplicabile la toate disciplinele de studiu de-a lungul anilor de scoala. Iata cateva dintre cele mai importante strategii:

Metoda Cluster

Este o metoda, care ii incurajeaza pe elevi sa gindeasca liber si deschis, ce poate fi folosita ca mijloc de a stimula gandirea inainte de a studia mai temeinic un anumit subiect sau de a rezuma ceea ce s-a studiat, ca modalitate de a construi asociatii noi sau de a reprezenta noi sensuri. Este inainte de toate o strategie de gasire a caii de acces la propriile cunostinte, intelegeri sau convingeri legate de o anumita tema. Aceasta metoda, bazata pe activitatea de scriere poate fi folosita atat ca activitate individuala cat si de grup, atit in faza de evocare cit si in cea de reflectie.

Realizarea unui cluster presupune scrierea unui cuvant sau a unei propozitii-nucleu in mijlocul unei pagini, identificarea si scrierea a cit mai multor cuvinte sau sintagme legate de tema respectiva si trasarea unor linii, sageti intre ideile care se leaga.

Exista si citeva reguli pe care elevii trebuie sa le respecte atunci cind elaboreaza un cluster, cum ar fi: sa scrie tot ce le trece prin minte (fara a emite judecati de valoare) si sa noteze ideile, sa nu se opreasca din scris pina nu a trecut timpul alocat pentru ca ideile sa iasa la suprafata si sa lase sa apara cit mai multe idei si conexiuni, fara a limita numarul lor.

Metoda cubului

Este o strategie de predare dezvoltata de Cowan & Cowan in 1980, care ne ajuta sa studiem o tema din perspective diferite. Ea presupune utilizarea unui cub care are diferite instructiuni notate pe fiecare fata, dupa cum urmeaza:

- Descrie - Cum arata?

- Compara - Cu ce seamana si de ce difera?

- Asociaza - La ce te face sa te gindesti?

- Analizeaza - Din ce e facut?

- Aplica - Cum poate fi folosit?

- Argumenteaza pro sau contra - E bun sau rau? De ce?

Profesorul le cere elevilor sa scrie despre un anumit concept sau tema prin parcurgerea fetelor cubului. Este preferabil sa se respecte ordinea prezentata pentru ca aceasta ii conduce pe elevi in mod treptat spre o gindire complexa. Procesele de gindire implicate in metoda cubului urmeaza indeaproape categoriile din taxonomia lui Bloom. Metoda poate fi folosita cu succes atit in etapa de evocare cit si in cea de reflectie.

Metoda SINELG

O modalitate de monitorizare a intelegerii si de mentinere a implicarii este metoda SINELG, propusa de Vaughan si Estes (1986). Aceasta se bazeaza pe activitatea de lectura si presupune identificarea in continutul unui material, prin marcarea cu semne specifice, a informatiei deja cunoscute (- ), a informatiei noi (+), a informatiei contradictorii cu ceea ce elevii stiu deja (-) si a informatiei despre care se doresc lamuriri suplimentare (?). Categorizarea informatiilor se poate realiza cu ajutorul tabelului SINELG redat mai jos:

Tabelul SINELG

- +-?

Metoda SINELG se poate folosi, in mod special, in etapa de realizare a sensului.

Cvintetul

Cvintetele sunt instrumente rapide si eficiente de reflectie, sinteza si rezumare a conceptelor si informatiilor. Un cvintet este o poezie care necesita sintetizarea informatiei in exprimari concise care descriu sau exprima reflectii asupra unui subiect. Se poate cere elevilor sa lucreze individual sau in perechi la elaborarea lor. Regulile pentru elaborarea unui cvintet sunt:

- primul vers consta dintr-un singur cuvint, care precizeaza subiectul (ex. predarea);

- al doilea vers este format din doua cuvinte care descriu subiectul (de obicei adjective);

- al treilea vers este format din trei cuvinte care exprima actiuni (verbe);

- al patrulea vers este format din patru cuvinte care exprima sentimente fata de subiect;

- ultimul vers este format dintr-un cuvint care exprima esenta subiectului.

Iata un exemplu in acest sens:

"Predarea

Complexa, grea,

Provoaca, invioreaza, rasplateste

Legind noul de stiut

Educind."

Cvintetele pot servi ca instrument de sintetizare a unor informatii complexe, ca mijloc de evaluare a intelegerii elevilor sau a creativitatii lor.

Jurnalul dublu

Jurnalul dublu reprezinta un instrument cu multiple intrebuintari, care ii incurajeaza pe elevi sa citeasca cu atentie un text sau sa audieze o prelegere, sa reflecteze la ceea ce au citit sau audiat si sa vina cu idei pentru a le discuta in clasa. impartind in doua pe verticala paginile unui caiet, elevii noteaza (pe masura ce citesc un text sau audiaza prelegerea) in partea stanga pasaje din text sau

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Metode moderne de instruire.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
3 pagini
Imagini extrase:
3 imagini
Nr cuvinte:
1 332 cuvinte
Nr caractere:
6 385 caractere
Marime:
14.76KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Seminar
Domeniu:
Psihopedagogie
Tag-uri:
invatamant, elevi, Pedagogie
Predat:
la facultate
Materie:
Psihopedagogie
Sus!