Inteligența - Identificarea tipului de inteligență dominant

Previzualizare seminar:

Extras din seminar:

Problematica inteligentei continua sa fie inteleasa in modalitati destul de neadecvate in campul educational. Ea este confundata, adesea, cu performantele memoriei, cu capacitatea de a gasi solutii la probleme (situatie in care este apreciata pe baza performantelor de lucru ale gandirii) sau este asociata cu intelepciunea.

Din acest punct de vedere merita evidentiata conceptia pe care Jean Piaget a lansat-o asupra inteligentei pe care a definit-o drept ,,capacitatea de adaptare la situatii noi", capacitate ce se manifesta printr-un anumit joc al raporturilor ce se stabilesc intre asimilare si acomodare. Adaptarea presupune o echilibrare intre asimilare (integrarea noilor informatii in sistemul celor vechi, deja existente pe baza schemelor operatorii si a experientei de cunoastere) si acomodare (ca restructurare a modelelor de cunoastere care nu se potrivesc experientei cognitive, transformare impusa de noile informatii). Reputatul psiholog elvetian a evidentiat si argumentat ideea dezvoltarii stadiale a inteligentei, descriind principalele manifestari ale acesteia la diferite etape de varsta. In conceptia lui Jean Piaget, pana in jurul varstei de 17-18 ani inteligenta releva maximum de potential operational - aspect definitoriu pentru modul in care ea functioneaza.

Stadiile dezvoltarii cognitive (Jean Piaget)

Stadiul inteligentei senzoriomotorii (0-2 ani)

- De la actiuni reflexe la activitati orientate de scop

- Permanenta obiectului

- Acomodarea este mai accentuata decat asimilarea

Stadiul preoperational (2-7 ani)

- Abilitatea de a gandi in simboluri

- Abilitatea de a opera logic intr-o singura directie

- Comunicare verbala

- Este posibila schematizarea obiectelor in desen

- Dificultati in a sesiza punctul de vedere al celuilalt - egocentrism

Stadiul operatiilor concrete (7-11 ani)

- Capacitatea de a rezolva logic probleme concrete prin manipularea directa a obiectelor

- Surprinderea invariantei

- Intelegerea legii conservarii

- Capacitatea de a clasifica si seria

- Intelegerea reversibilitatii

Stadiul operatiilor formale (11 ani - adult)

- Capacitatea de a rezolva probleme abstracte

- Rationamentul ipotetico-deductiv

- Preocupari privind probleme sociale si de identitate

Ne intrebam mereu: Ce este inteligenta- Inseamna ea doar capacitatea de a avea rezultate scolare bune- Care dintre urmatoarele persoane poate fi considerata o persoana inteligenta:

a) un medic renumit care fumeaza trei pachete de tigari pe zi;

b) un laureat al premiului Nobel a carui casnicie si viata personala este un esec total;

c) un director de intreprindere care a ajuns in varful ierarhie, dar a facut un atac de cord din cauza suprasolicitarii;

d) un compozitor stralucit si plin de succese, dar incapabil sa-si gestioneze banii, mereu urmarit de creditorii sai( numele sau e Mozart)?

Metaforic vorbind, am putea spune ca, numarul definitiilor inteligentei este egal cu numarul persoanelor care incearca sa dea o definitie acestui concept.

Studiind aceste paradoxuri , dar si viata de zi cu zi, ne putem da seama ca inteligenta nu este usor de definit. La un nivel intuitiv, omul inteligent este acela care este capabil de a rezolva problemele care apar in viata cotidiana cu mai multa usurinta decat majoritatea oamenilor.

Cand spunem despre cineva ca este "inteligent"- Ce anume confera aceasta calitate: este suma tuturor cunostintelor- Este viteza cu care judecam sau gandim- Ori poate ca este capacitatea de a face fata situatiilor noi- Este inteligenta consecinta succesului scolar- Depind aptitudinile noastre intelectuale de societatea in care traim-

Cand spunem despre cineva ca este "inteligent"- Ce anume confera aceasta calitate: este suma tuturor cunostintelor- Este viteza cu care judecam sau gandim- Ori poate ca este capacitatea de a face fata situatiilor

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Inteligenta - Identificarea tipului de inteligenta dominant.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (3 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
7 pagini
Imagini extrase:
6 imagini
Nr cuvinte:
2 064 cuvinte
Nr caractere:
10 508 caractere
Marime:
17.80KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Seminar
Domeniu:
Pedagogie
Tag-uri:
inteligenta, dominanta, psihic
Predat:
la facultate
Materie:
Pedagogie
Sus!