Impactul TIC in procesul educational - Stagnare sau progres scolar

Previzualizare seminar:

Extras din seminar:

Impactul TIC in procesul educational - stagnare sau progres scolar

Traim in era informatiei, iar prezenta calculatorului si a tehnologiilor informationale in viata noastra este deja un lucru firesc. Oricine are un PC, mai mult sau mai putin performant, iar interesul pentru tehnologiile informationale creste constant, odata cu dezvoltarea exponentiala a acesteia. Deoarece cantitatea de informatie pe care trebuie sa o acumuleze in scoala un elev a crescut semnificativ in ultimii ani, elevul din ziua de azi se orienteaza spre utilizarea calculatorui ca mijloc atit de informare, de asistare si ajutor in procesul de invatare,cit si un mijloc de recreere si comunicare cu cei din lumea virtuala.

Calculatorul este foarte util atit elevului, cit si profesorului, insa folosirea acestuia trebuie realizata astfel, incat sa genereze un progres calitativ al procesului instructiv-educativ, nu sa -l stagneze. Calculatorul trebuie folosit astfel incat sa urmareasca acumularea unor cunostinte si formarea unor deprinderi care sa permita elevului sa se adapteze cerintelor unei societati aflate intr-o permanenta evolutie. Sursele de informatie , precum Internetul si programele educationale, sunt din ce in ce mai folositoare, numarul de utilizatori ai Internet-ului si solicitarile pentru softurile educationale aflandu-se in crestere.

De citiva ani incoace, Liceul Teoretic ,,Petre Stefanuca" se adapteaza la cerintele inovatoare ale evolutiei tehnologiei informationale. Institutia noastra, la momentul respectiv, detine calculatoare, table interactive, televizoare , toate fiind puse la dispozitie atit profesorului, cit si elevului in timpul lectiilor. Utilizarea internetului si a tehnologiilor moderne in timpul orelor duce la schimbari importante in procesul de invatare, iar obiectivele realizarii acestei schimbari informational-educationale sunt:

- cresterea eficienta a activitatilor de invatare;

- dezvoltarea competentelor de comunicare si studiu individual al elevilor.

Atingerea acestor obiective de-a lungul timpului a depins de mai multi factori, precum gradul de pregatire a profesorului in utilizarea mijloacelor informationale, de stilul de predare al profesorului, de numarul de elevi, de interesul, cunostintele si abilitatile acestora, de atmosfera din clasa si tipul programelor folosite, de timpul cit se integreaza softul in lectie, de sincronizarea explicatiilor cu secventele utilizate, de metodele de evaluare, de fisele de lucru elaborate etc. Utilizarea la intamplare, fara un scop precis, la un moment nepotrivit, a calculatorului in timpul lectiei duce la plictiseala, monotonie si poate produce repulsie fata de acest mijloc modern de predare-invatare-evaluare, iar folosirea in exces a calculatorului si a altor resurse informationale poate duce la pierderea dorintei elevilor de-a pune in executare abilitatile practice.

Instruirea elevilor asistata de un calculator sau oricare mijloc informational este avantajoasa, din mai multe puncte de vedere si constituie o cale eficienta de familiarizare atit a elevului-utilizator de orice virsta, cit si a profesorului, cu un instrument necesar in activitatea scolara din timpurile moderne. Iata cateva avantaje:

- stimularea capacitatii de invatare rapida;

- intarirea motivatiei elevilor in procesul de invatare prin aprecierea imediata a raspunsurilor;

- stimularea gindirii logice, sistematizarea rapida a ideilor si dezvoltarea intuitiei;

-mentinerea atentiei prin interactivitatea si atractivitatea continutului multimedia si ofera un mod vizual de reprezentare a problemelor si a solutiilor acestora;

- facilitati de prelucrare rapida a datelor, de efectuare a calculelor, de afisare a rezultatelor, de realizare de grafice, de tabele ;

- determina o atitudine pozitiva a elevilor fata de disciplina de invatamant la care este utilizat calculatorul si fata de valorile morale, culturale si spirituale ale societatii ;

-unele programe educative contin mici teste la sfarsitul capitolelor sau a lectiilor pentru recapitulare si intarirea materialului studiat, pe care elevul le rezolva individual, in ritmul propriu;

-softurile educationale ofera un suport motivational pentru elev, il ajuta sa-si gaseasca ariile de cunoastere in care exceleaza.

De asemenea, calculatorul este extrem de util, deoarece stimuleaza procese si fenomene complexe pe care nici un alt mijloc didactic nu le poate pune atat de bine in evidenta. Permite realizarea unor experimente imposibil de realizat practic datorita lipsei materialului didactic, a dotarii necorespunzatoare a laboratoarelor scolare sau a pericolului la care erau expusi elevii si profesorul. Elevii au posibilitatea sa modifice foarte usor conditiile in care se desfasoara experimentul virtual, il pot repeta de un numar suficient de ori astfel incat sa poata urmari modul in care se desfasoara fenomenele studiate, pentru a putea extrage singuri concluziile.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Alte informații:
Tipuri fișiere:
docx
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
3 pagini
Imagini extrase:
3 imagini
Nr cuvinte:
1 242 cuvinte
Nr caractere:
6 620 caractere
Marime:
17.42 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Seminar
Domeniu:
Pedagogie
Data publicare:
04.06.2017
Structură de fișiere:
  • Impactul TIC in procesul educational - Stagnare sau progres scolar.docx
Predat:
la facultate

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
A vorbi si a scrie corect romaneste, a-ti cunoaste limba inseamna a fi capabil sa exprimi corect...
Ii vor inlocui oare masinile pe profesoriA ? Dimpotriva, ele ofera profesorilor un mijloc de as-i...
Oferta de servicii prestate de societatea EFORIE SA Analiza mediului de marketing Capitolul 3...
PARTEA I TEORIA SI METODOLOGIA INSTRUIRII CAPITOLUL I DIDACTICA - TEORIA PROCESULUI DE...
Cei mai multi teoreticieni si practicieni recunosc ideea ca schimbarea este caracteristica...
Sus!