Fundamente ale Pedagogiei - Teoria și Metodologia Curriculumului

Previzualizare seminar:

Cuprins seminar:

1. Pedagogia - ştiinţă a educaţiei (4 ore)
- Delimitări conceptuale şi problematica specifică domeniului
- Statutul epistemologic al pedagogiei. Domenii ale pedagogiei
- Momente în constituirea pedagogiei ca ştiinţă
- Doctrinele pedagogiei contemporane
- Pedagogia - demers teoretic şi practic - aplicativ
- Aplicaţii - întrebări, exerciţii, probleme de reflecţie
2. Educaţia - obiect de studiu al pedagogiei (4 ore)
- Precizări terminologice
- Funcţii şi caracteristici ale demersului educativ
- Formele educaţiei. Specific şi interdependenţe
- Laturi / componente fundamentale ale educaţiei
- educaţia intelectuală
- educaţia morală
- educaţia estetică
- educaţia fizică
- educaţia profesională
- Aplicaţii - întrebări, exerciţii, probleme de reflecţie
3. Educaţia în contextul lumii contemporane (4 ore)
- Problematica lumii contemporane
- „Noile educaţii”
- Noi perspective în conceperea şi realizarea educaţiei
Educaţia permanentă
- De la educaţie la autoeducaţie
- Aplicaţii - întrebări, exerciţii, probleme de reflecţie
4. Seminar de fixare şi consolidare (2ore)
II. TEORIA SI METODOLOGIA CURRICULUMULUI
5. Finalităţile educaţiei (6 ore)
- Dimensiunea finalistă a educaţiei
- Delimitări conceptuale: ideal, scop, obiective
- Sistematizări în cadrul teoriei obiectivelor
- Obiective operaţionale şi operaţionalizarea obiectivelor
- Obiective operaţionale. Definiţii posibile
- Tehnici de operaţionalizare
- Limite şi resurse ale operaţionalizării
- Noi dimensiuni finaliste în teoria pedagogică contemporană
- Profiluri de formare
- Obiective transdisciplinare
- Competenţe
- Valori şi atitudini
- Aplicaţii - întrebări, exerciţii, probleme de reflecţie
6. Fundamente teoretice şi demersuri aplicative ale problematicii curriculumului
(6 ore)
- Definirea conceptului. Accepţiuni contemporane
- Derivate conceptuale şi sensuri fundamentale ale termenului
- Domenii ale curriculumului:
- Tipuri de curriculum
- Medii curriculare
- Cicluri curriculare
- Arii curriculare
- Conţinuturile procesului de învăţământ - componentă a curriculumului
- Selecţia conţinuturilor
- Organizarea conţinuturilor
- Transpunerea didactică
- Obiectivarea conţinuturilor în documente curriculare: plan de învăţământ, programe şcolare, manuale şcolare, auxiliare curriculare.
- Abordarea integrată a curriculumului (mono-, pluri-, inter- şi transdisciplinaritate)
- Specificul reformei curriculumului românesc.
- Aplicaţii - întrebări, exerciţii, probleme de reflecţie
7. Seminar de sinteză şi evaluare (4 ore)
- Test docimologic
- Seminar de fixare şi consolidare
- Pregătire pentru examen

Extras din seminar:

Pedagogia - ştiinţă a educaţiei

1. Delimitări conceptuale şi problematica specifică domeniului

Să ne reamintim:

- Pedagogie provine din paidos (gr. copil) şi agoge (a conduce).

- Termenul de pedagogie a început să desemneze ştiinţa educaţiei începând cu sec. al XIX-lea, datorită contribuţiei unor personalităţi aparţinând culturii germane:

- I. Kant - Tratat de pedagogie

- Christian Trapp - Pedagogie generală

- Fr. Herbart Prelegeri pedagogice

- Posibile definiţii ale pedagogiei:

- Pedagogia ca ştiinţă a educaţiei are un dublu obiect: să descrie educaţia ca pe un proces natural, aşa cum procedează ştiinţele descriptive, apoi să fixeze un ideal de educaţie şi să dea norme pentru urmărirea acestuia, deci să procedeze ca ştiinţele normative (Ştefan Bîrsănescu).

- Pedagogia este ştiinţa care, bazîndu-se pe cunoaşterea naturii omeneşti şi ţinând seama de idealul către care trebuie să tindă omenirea, stabileşte un sistem de principii după care se va îndruma influenţa intenţionată a educatorului asupra celui educat (G. G. Antonescu).

- Pedagogia se ocupă de ceea ce este (realul), de ceea ce trebuie să fie (idealul), de ceea ce se face (realizarea), dovedindu-se astfel că este în acelaşi timp o ştiinţă teoretică şi descriptivă, ştiinţă normativă şi tehnică de acţiune (Emile Planchard).

Aplicaţie

Analizaţi fiecare definiţie în parte şi apoi construiţi o definiţie personală a pedagogiei.

Să ne reamintim:

- Se vorbeşte astăzi de ştiinţe ale educaţiei, din rândul cărora face parte şi pedagogia:

- Psihologia educaţiei

- Sociologia educaţiei

- Filosofia educaţiei

- Axiologia pedagogică

- Epistemologia pedagogică

- În acelaşi timp, pedagogia cunoaşte un proces de specializare a teoriei pe domenii, conţinuturi sau etape de vârstă relativ delimitate, formând sistemul disciplinelor pedagogice:

- Pedagogia generală

- Pedagogia şcolară

- Pedagogia specială

- Pedagogia comparată

- Istoria pedagogiei

- Pedagogie socială şi a familiei

- Gaston Mialaret avansează următorul tablou al ştiinţelor educaţiei:

1. Ştiinţe care vizează condiţiile generale şi locale ale instituţiei şcolare:

a) Istoria educaţiei

b) Sociologia educaţiei

c) Demografia şcolară

d) Economia educaţiei

e) Pedagogia comparată

Observații:

UNIVERSITATEA ŞTEFAN CEL MARE DIN SUCEAVA

DEPARTAMENTUL PENTRU PREGĂTIREA PERSONALULUI DIDACTIC

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Fundamente ale Pedagogiei - Teoria si Metodologia Curriculumului.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Nota:
8.5/10 (2 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
46 pagini
Imagini extrase:
46 imagini
Nr cuvinte:
10 866 cuvinte
Nr caractere:
61 905 caractere
Marime:
68.62KB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Seminar
Domeniu:
Pedagogie
Predat:
la facultate
Materie:
Pedagogie
Profesorului:
Asist. univ. drd. Corina Gheorghiu
Sus!