Albert Bandura

Previzualizare seminar:

Extras din seminar:

TEORIA SOCIAL-COGNITIVĂ

Teoria sa social cognitivă, numită şi teoria învăţării sociale, reliefează relaţiile reciproce între comportament, cauze interne şi factori de mediu.

Obiective

- Să compenseze abordarea limitată a psihologiei de tip comportamentalist, reliefând importanţa cauzelor interne ale comportamentului, printre care gânduri, expectaţii, percepţii de sine şi credinţe.

- Să compenseze accentul exagerat pus de Skinner asupra influenţelor exterioare, arătând că între noi şi mediu există relaţii reciproce de influenţă.

- Să compenseze accentul exagerat pus de Skinner asupra influenţelor exterioare, arătând că noi ne stabilim propriile noastre norme şi ne acordăm întăriri atunci când le respectăm, iar acest comportament autoîntărit tinde să fie menţinut mai eficient decât comportamentul care a fost întărit din exterior.

- Să compenseze accentul exagerat pus de Skinner asupra condiţionării operante (şi a învăţării prin încercare şi eroare), arătând că, în marea sa majoritate, învăţarea umană are loc prin observare şi nu implică în mod necesar întărirea.

- Să demonstreze că agresivitatea şi distructivitatea se datorează în principal învăţării prin observare (învăţarea socială, modelare), cu accent asupra violenţei din mass-media.

- Să demonstreze că măsura în care considerăm că putem realiza comportamentele cerute de o anumită situaţie (autoeficacitate percepută) are un efect semnificativ asupra comportamentului nostru.

- Să arate că psihopatologia poate fi provocată deopotrivă de gânduri disfuncţionale şi de o învăţare defectuoasă.

- Să susţină metode de psihoterapie care să ajute pacienţii să-şi sporească autoeficacitatea percepută şi să creadă că-şi pot atinge obiectivele prin propriile lor eforturi. Scurtă biografie Albert Bandura s-a născut la 4 decembrie 1925 în Mundare, din provincia Alberta de Nord, Canada, un orăşel cu aproximativ 400 de locuitori, în mare parte provenind din imigranţi din Polonia şi Ucraina. El a fost cel mai mic copil şi singurul băiat dintre cei şase copii ai unei familii de origine est-europeană. Părinţii săi au emigrat în Canada când erau adolescenţi, tatăl de la Cracovia, Polonia, iar mama din Ucraina. A urmat şcoala elementară şi liceul în oraşul natal. Alegerea unei cariere în psihologie s-a datorat parţial întâmplării. Într-o dimineaţă Bandura a ajuns mai devreme la şcoală şi pentru a-şi umple timpul a fost nevoit să participle la un curs. Singurul curs disponibil a fost cel de psihologie. I-a plăcut atât de mult, încât şi-a dedicat viaţa sa profesională psihologiei. În anul 1949 a obţinut licenţa la Universitatea British Columbia, iar în 1952 doctoratul în psihologie la Universitatea Iowa unde a studiat cu pasiune principalele probleme teoretice. În cadrul Universităţii Stanford a început cercetările în teoria învăţării sociale, care l-a preocupat pentru următorii 50 de ani. În experimentul cu păpuşa Bobo, Bandura a prezentat copiilor materiale video cu diferite modele sociale care manifestau un comportament violent sau nonviolent faţă de o papuşă gonflabilă numită Bobo. Copiii care au vizionat un comportament violent au fost la rândul lor violenţi faţă de păpuşă; în timp ce grupul de control a fost foarte puţin violent faţă de păpuşă. Bandura şi colegii săi Dorrie şi Sheila Ross au demonstrat că modelarea socială este un mod foarte eficient de învăţare. Bandura a continuat să includă modelarea socială în viziunea sa asupra teoriei sociale a învăţării care a avut un impact enorm asupra psihologiei în anii 1980. Teoria socială a învăţării se axează pe ceea ce oamenii învaţă din observarea directă şi din interacţiunea cu alte persoane. Albert Bandura este Profesor emerit în psihologie la Universitatea Stanford. Cu o carieră care se întinde pe aproape şase decenii, Bandura este responsabil de contribuţii revoluţionare în mai multe domenii ale psihologiei, inclusiv teoria cognitivă socială, terapia şi psiholog.

personalităţii. El, de asemenea, a influenţat tranziţia între behaviorism şi psihologia cognitivă. Este cunoscut ca iniţiator al teoriei învăţării sociale şi al teoriei autoeficacităţii, precum şi al cunoscutului experiment cu păpuşa Bobo din 1951. Un sondaj din 2002 l-a clasat pe Bandura pe locul al patrulea ca cel mai frecvent citat psiholog din toate timpurile, după B.F Skinner, Sigmund Freud şi Jean Piaget. Bandura este considerat unul dintre cei mai mari psihologi în viaţă şi unul dintre cei mai influenţi psihologi din toate timpurile. Natura fundamentală a fiinţelor umane Determinismul reciproc Pentru Bandura, comportamentul, influenţele mediului şi factorii personali interni (cuprinzând credinţele, gandurile, preferinţele, expectaţiile şi percepţiile de sine) sunt atât cauze, cât şi efecte unele pentru altele - determinism reciproc. De exemplu, comportamentul de a urmări o anumită emisiune TV este dictat de preferinţele personale. Amândoi aceşti factori exercită o influenţă asupra mediului, întrucât producătorii anulează emisiuni care nu atrag suficienţi telespectatori.

Teoria social-cognitivă a lui Bandura reliefează relaţiile reciproce astfel:

- Mediul înconjurător influenţează comportamentul

- Comportamentul influenţează mediul înconjurător

- Factorii personali influenţează comportamentul

- Comportamentul influenţează factorii personali

- Factorii personali influenţează mediul înconjurător

- Mediul înconjurător influenţează factorii personali

Cauzele cognitive Bandura este de accord cu Skinner că unele aşa-zise cause interne ale comportamentului reprezintă doar descrieri reduntante. Dar, spre deosebire de Skinner, Bandura accept cu uşurinţă existenţa cogniţiilor cauzale. De exemplu, în plimbarea de seară, pe o stradă pustie a unui oraş cu o rată ridicată de infracţionalitate, gândul de a întâlni un tâlhar, ar putea provoca o angoasă puternică. Întărirea Pavlov şi Skinner ajung la concluzia potrivit căreia întărirea acţionează fără ştiinţa noastră. Bandura nu este de accord şi susţine că trebuie să fim conştienţi de procesul de întărire pentru ca el să fie eficient. În mod special, întărirea implică o modificare a anticipărilor noastre conştiente: suntem mai înclinaţi să avem anumite comportamente de la care ne sşteptăm să aducă recompense sau să evite o pedeapsă. Structura personalităţii Pentru Bandura, constructele structural abstracte au o valoare redusă. Însă el acordă o atenţie

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Albert Bandura.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
7/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
3 pagini
Imagini extrase:
3 imagini
Nr cuvinte:
1 297 cuvinte
Nr caractere:
6 860 caractere
Marime:
10.62KB (arhivat)
Publicat de:
NNT 2 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Seminar
Domeniu:
Pedagogie
Predat:
la facultate
Materie:
Pedagogie
Sus!