Caracteristici Definitorii ale Achizițiilor Organizaționale

Previzualizare seminar:

Extras din seminar:

Caracteristici definitorii ale achiziţiilor organizaţionale

Într-un mediu de afaceri marcat de competiţie globalǎ, preocupǎri continue pentru calitate

şi reducerea costurilor totale, funcţia de achiziţie a întreprinderii devine de o importanţǎ criticǎ

pentru succesul economic al afacerii. Orice organizaţie, indiferent de profil sau dimensiune,

trebuie sǎ îşi procure materialele, echipamentele şi serviciile necesare în vederea desfǎşurǎrii

eficiente a propriei activitǎţi. Astfel, indiferent dacǎ ne raportǎm la o întreprindere producǎtoare,

o firmǎ prestatoare de servicii, o agenţie guvernamentalǎ sau o instituţie publicǎ ori privatǎ,

existenţa acesteia este dependentǎ de furnizorii de bunuri şi servicii. Dezvoltarea unei strategii de

achiziţie este justificatǎ ca urmare a ponderii ridicate deţinute de cheltuielile de aprovizionare în

cheltuielile totale ale organizaţiilor. Potrivit studiilor realizate în rândul firmelor producǎtoare,

mai mult de jumǎtate din veniturile încasate din vânzǎri sunt cheltuite pentru cumpǎrarea

bunurilor şi serviciilor implicate în procesul de fabricaţie.

Modalitǎţile în care produsele sunt achiziţionate diferǎ însǎ de la o întreprindere la alta,

depinzând de un ansamblu de factori precum: natura afacerii, mǎrimea şi structura organizatoricǎ

a companiei, volumul, varietatea şi complexitatea tehnicǎ a produselor cumpǎrate etc. Pentru a

cunoaşte nevoile specifice de cumpǎrare ale organizaţiilor, firmele vânzǎtoare trebuie sǎ

înţeleagǎ pentru început care sunt obiectivele ce stau la baza funcţiei de achiziţie.

Principalul scop al achiziţiei vizeazǎ în mod obişnuit „cumpǎrarea produselor potrivite, în

cantitatea potrivitǎ, la preţul potrivit şi care sǎ fie livrate la timpul şi locul potrivit”. Aceastǎ

simplǎ definiţie este folositoare pentru identificarea dimensiunilor majore ale problemelor

cumpǎrǎtorului organizaţional. Astfel, primul obiectiv al funcţiei de cumpǎrare constǎ în

furnizarea unui flux neîntrerupt de materii prime, materiale, servicii etc., care sǎ susţinǎ

operaţiunile curente ale companiei, fapt posibil prin asigurarea disponibilitǎţii produselor la

momentul necesar. În acest context, fezabilitatea devine un important criteriu de evaluare a

furnizorilor şi ofertelor acestora.

Menţinerea şi îmbunǎtǎţirea calitǎţii produselor este un alt obiectiv important. Din acest

motiv, produsele achiziţionate trebuie sǎ respecte specificaţiile dezvoltate în procesul de

planificare a cumpǎrǎrii.

În ierarhia obiectivelor de achiziţie, preţul devine important dupǎ disponibilitate şi

calitate. Chiar şi o uşoarǎ diminuare a costurilor în domeniul aprovizionǎrii poate avea un impact

major asupra profitabilitǎţii firmei. Obiectivul vizeazǎ însǎ încercarea de a obţine un cost total

optim în condiţiile îndeplinirii obiectivelor anterioare. În caz contrar, dacǎ produsele nu sunt

livrate în momentul în care sunt necesare sau dacǎ acestea nu respectǎ standardele de calitate, o

diminuare a preţului de achiziţie devine inutilǎ sau chiar pǎguboasǎ. Obiectivul de reducere a

costurilor devine relevant atunci când este raportat la întregul ciclu de viaţǎ al produselor. De

exemplu, cumpǎrarea unui produs de calitate înaltǎ la un preţ înalt este o situaţie ce poate fi

avantajoasǎ economic întrucât costul iniţial, mai mare, de cumpǎrare a produsului este justificat

de apariţia unui numǎr mai mic de defecte în fabricaţie, costuri administrative mai mici etc.

Un alt obiectiv în managementul cumpǎrǎrii este de a negocia şi obţine servicii

suplimentare de naturǎ sǎ conducǎ la valorificarea deplinǎ a produselor cumpǎrate în utilizare.

Nu în ultimul rând, organizaţia va urmǎri sǎ construiascǎ şi sǎ dezvolte, într-o perspectivǎ

de timp îndelungatǎ, relaţii reciproc avantajoase cu furnizorii actuali şi sǎ identifice în acelaşi

timp noi surse de aprovizionare, cu scopul de a garanta disponibilitatea continuǎ a produselor

dorite în condiţii favorabile şi de a îmbunǎtǎţi poziţia competitivǎ a firmei.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Caracteristici Definitorii ale Achizitiilor Organizationale.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
8 pagini
Imagini extrase:
8 imagini
Nr cuvinte:
3 372 cuvinte
Nr caractere:
18 166 caractere
Marime:
97.13KB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Seminar
Domeniu:
Marketing
Predat:
la facultate
Materie:
Marketing
Sus!