Managementul dezvoltarii unei culturi organizaționale orientate spre calitate

Previzualizare seminar:

Extras din seminar:

Orice organizatie poate fi privita ca o structura sociala, formata dintr-un grup de oameni care actioneaza impreuna pentru realizarea scopurilor organizatiei respective (pentru ce exista acea organizatie). Succesul unei organizatii este conditionat de masura in care personalul actiuneaza unitar pentru atingerea scopurilor acesteia. Un factor major al influentarii unitatii de actiune a personalului il reprezinta asa numita "cultura organizationala".

Cultura organizationala a devenit un subiect la moda in ultimii ani, un subiect abordat frecvent atat in spatiul academic cat si in mediul economic. Importanta acesteia se releva indeosebi prin impactul pe care il are asupra rezultatelor unei organizatii. Astfel, indiferent daca vorbim de o institutie publica, de o societate comerciala sau de o fundatie, cultura organizationala reprezinta unul din principalii factori care poate determina succesul sau insuccesul acelei organizatii - succes masurat prin gradul de satisfactie oferit de organizatie celor interesati de rezultatele ei.

O cultura organizationala orientata spre calitatea reprezinta pentru orice organizatie o garantie a supravietuirii si dezvoltarii continue, indiferent daca activeaza pe o piata intens concurentiala sau intr-un mediu economic, social sau politic neprielnic. Aceasta deoarece cultura organizationala, prin componentele sale, este cea care dicteaza anumite norme de comportament ale angajatilor, orienteaza modul cum angajatii percep si isi reprezinta realitatea, modul cum este "bine" sa reactioneze la schimbarile de mediu.

De asemenea, privind "calitatea" ca "masura a satisfactiei oferite", o cultura organizationala orientata spre calitate reprezinta un mod de abordare a realitatii de catre o organizatie (a mediului economic, social etc.) care duce in mod constant la obtinerea de satisfactii pentru toti care sunt direct sau indirect interesati de acea organizatie.

1. Calitatea, managementul calitatii si cultura organizationala

Pe parcursul istoriei omenirii conceptul de "calitate" a suferit diverse modificari. Dar indiferent de momentul istoric, prin "calitate" s-a inteles masura in care cei interesati de cineva sau ceva erau satisfacuti (de acel ceva sau cineva). Astfel, putem vorbi de calitatea unui produs, de calitatea unei persoane, sau calitatea unei organizatii ca masura in care cei interesati de acestea obtin satisfactii in raport cu ele.

De asemenea, "calitatea" a fost integrata in conceptele legate de managementul stiintific inca de la aparitia acestuia. Chiar si in managementul stiintific conceptul de "calitate" a suferit diverse modificari, evoluand de la un atribut dat unui produs, la un calificativ de competenta dat organizatiei. Astfel, ca un parcurs natural, in ultima parte a secolului XX a inceput sa se cristalizeze un domeniu distinct al managementului stiintific managementul calitatii. "Managementul calitatii" ca stiinta a aparut relativ recent. El ar putea fi definit (considerand definitia franceza a "managementului") ca fiind modul prin care se "gestioneaza", "administreaza" satisfactia oferita de o organizatie. Din aceasta perspectiva am putea spune ca managementul calitatii reprezinta o abordare a managementului organizatiei din perspectiva "calitatii".

Astfel, managementul calitatii influenteaza marea majoritate a proceselor desfasurate in organizatie, are o influenta directa in definirea, documentarea si forma de aplicare a normelor interne referitoare la diversele procese organizationale, influenteaza major modul cum personalul aplica aceste norme si nu in ultimul rand, orienteaza modul cum angajatii percep si isi reprezinta realitatea, de asemenea le directioneaza modul de abordare a diverselor situatii aparute in organizatie sau in afara acesteia.

Ca orice stiinta, managementul calitatii se sprijina pe o serie de principii care stabilesc principalele directii pe care o organizatie trebuie sa le urmeze pentru a oferii maximul de satisfactie celor interesati de rezultatele ei.

Prin promovarea principiilor managementului calitatii sunt sustinute

Bibliografie:

1. Cojocaru, M., ,, Managementul serviciilor de asistenta sociala", Editura Fundatiei Alexis, Iasi, 2003;

2. Rusu, C., ,, Management ", Editura Academiei, Bucuresti, 1992;

3. Zamfir, Catalin, ,,Probleme de organizare si conducere", Editura Stintifica, Bucuresti, 1960;

4. Zamfir, Catalin, ,,Psihologia organizarii si conducerii", Editura Politica, Bucuresti, 1974;

5. www.google.ro.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Managementul dezvoltarii unei culturi organizationale orientate spre calitate.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
10/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
11 pagini
Imagini extrase:
11 imagini
Nr cuvinte:
2 849 cuvinte
Nr caractere:
18 692 caractere
Marime:
52.53KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Seminar
Domeniu:
Management
Tag-uri:
management, dezvoltare, calitate
Predat:
la facultate
Materie:
Management
Profesorului:
Prof. Univ. Adriana Călăuz
Sus!