Dimensionarea firmelor

Previzualizare seminar:

Extras din seminar:

Analiza punctului de echilibru este un model care compara incasarile I cu costurile C

exprimate in functie de volumul activitatii X, potrivit reprezentarii grafice din figura 1.

In abscisa graficului din figura 1 se noteaza cu X volumul productiei firmei, in unitati

de produse/an. Ordonata masoara incasarile I, obtinute ca produs intre volumul de productie

si pretul unitar p al produselor (I = pX), si costurile totale C date de suma dintre costurile fixe

(Cf) si costurile variabile cu volumul productiei (Cv), adica C= Cf + Cv, Cv la randul lor

depind de costul variabil pe unitatea de produs v si volumul productiei X, potrivit formulei Cv

= vX. Rezulta costul unitar c al produsului:

v

X

c Cf + ??

?

??

= ?

Volumul critic al productiei, Xcrit, corespunde puctului de echilibru (I=C) al

incasarilor I si costurilor totale C. Pe baza formulelor pentru I si C exprimate mai sus in

functie de X, volumul critic Xcrit va fi dat de relatia:

( ) crit X

p v

X Cf =

-

= (1.1)

Cu datele de mai sus poate fi evaluat, de asemenea, profitul ?, in lei/an, sub forma:

? = I - C = (p - c) X

Considerand acum un volum de activitate X dat al firmei, prin comparatia cu Xcrit

calculat cu (1.1), pot trage urmatoarele concluzii:

1. X < Xcrit => ? = I - C < 0 (firma va inregistra pierderi);

2. X = Xcrit => ? = I - C = 0 (echilibru intre venituri I si costuri C, respectiv I=C -

firma nici nu pierde, nici nu castiga);

3. X > Xcrit => ? = I - C > 0 (firma genereaza profit).

Prima concluzie (1) arata ca firma care are marimea X mai mica decat cea critica nu

va putea fi infiintata pentru ca ar provoca pierderi de la inceput. Daca totusi s-ar privi

problema in perspectiva si ar exista o prognoza a evolutiei lui X => Xt (t = 1,n ani) de natura

crescatoare, s-ar putea ajunge la o situatie profitabila.

A doua concluzie (2) se suprapune pe definitia metodei analizei punctului de echilibru.

Asadar, in conditiile date, firma de dimensiune minima, care produce nici pierderi nici

castiguri din operatii are marimea Xcrit. Pentru intreprinzatori, Xcrit reprezinta un reper

orientativ important, care caracterizeaza marimea firmei.

A treia concluzie (3) indica situatia cea mai promitatoare pentru organizarea unei

afaceri. Fata de intreprinderea cu marimea critica Xcrit, afacerea cu X > Xcrit va aduce profit.

Dar si in acest caz decizia de angajare in afacere mai necesita tatonari. Este necesar sa se

examineze daca profitul ? = I - C > 0 este satisfacator.

Universitatea ,,Valahia" din Targoviste

Facultatea de Stiinte Economice

Catedra Management

Disciplina Economie Industriala Lector univ. dr. Gabriel Croitoru

Specializarea MG, an III, zi

Exemplu de calcul al volumului critic al unei firme

Organizarea unui atelier foto color implica o investitie initiala de 50000 $ pentru

echipamente de laborator, cu durata de serviciu de 5 ani, inchirierea unui spatiu necesar

laboratorului si magazinului de prezentare si desfacere pentru care trebuie platita chiria

lunara de 500 $ si o taxa de asigurare de 1000$/an.

Pretul pietii pentru fotogafii color 10 x 15 cm este p = 0,5 $, iar costurile variabile

(hartie foto, substante chimice, energie, manopera, ambalaj) reprezinta 0,3 $/ fotografie.

Patronul efectueaza aprovizionarea, receptioneaza comenzile clientilor si deserveste

magazinul de desfacere in care scop isi prevede un salariu de 6000$/an.

Care este volumul critic

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Dimensionarea firmelor
    • Seminar I. Dimensionarea Firmelor.pdf
    • Seminar II. Determinarea marimii firmei dupa criteriul costu.pdf
    • Seminarul III. Stabilirea profilului firmei.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
3 fisiere
Pagini (total):
12 pagini
Imagini extrase:
12 imagini
Nr cuvinte:
3 446 cuvinte
Nr caractere:
19 754 caractere
Marime:
619.48KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Seminar
Domeniu:
Management
Tag-uri:
firme, Economie, dezvoltare, costuri
Predat:
la facultate
Materie:
Management
Profesorului:
Lector univ. dr. Gabriel Croitoru
Sus!