Unitatea şcolară: Şcoala cu clasele I-VIII Grumazesti
Profesor: Gavriloae Sînzîiana
Data: 15.05.2012
Clasa: a –V- a
Aria curriculară: Om şi societate
Disciplina: Istorie
Unitatea de învăţare: GENEZA LUMII ÎN MILENIUL I D.HR.
Competenţe specifice: 3.6. Utilizarea informaţiilor istorice selectate dintr-o sursă istorică, într-o expunere scrisă sau orală
Tema lecţiei: Etnogeneza românească
Tipul lecţiei: predare-învăţare-evaluare
Timp, loc: 50 de minute; sala de clasă- CDI
Competenta generala: Transmiterea, sistematizarea și consolidarea cunoștințelor elevilor privind etnogeneza românească, precum si valorificarea lor în scopul conștientizării condițiilor care au condus la apariția primelor formațiuni statale românești.
Competenţe specifice:
3.3. Localizarea în timp şi în spaţiu a faptelor istorice din Antichitate, pe baza surselor istorice
3.6. Utilizarea informaţiilor istorice selectate dintr-o sursă istorică, într-o expunere scrisă, sau orală
Competente derivate:
a)informationale:
Pe parcursul lecției elevii trebuie:
C1- să indice etapele etnogenezei româneasti
C2- să extragă informaţii esenţiale dintr-un text
C3- sa identifice, pe baza textului, relatiile dintre autohtoni si migratori (slavi)
C4- să descrie modul în care s-au format cnezatele şi voievodatele româneşti
C5- să utilizeze corect termenii istorici: continuitate, etnogeneză, limbă romanică, obști sătești, cnezat, voievodat
b)formative:
-sa aprecieze contextul european de formare a popoarelor romanice;
-sa manifeste interes pentru lecturi istorice referitoare la etnogeneza poporului roman si a limbii romane
Condiţii prealabile : elevii au cunoştinţe anterioare despre geto – daci.
Srategii didactice şi procedee:
Metode de lucru: ciorchinele, analiza de text, conversatia euristică; explicaţia ; invatarea prin descoperire; lucrul cu harta
Forme de oganizare a activităţii elevilor: activitate individuală; activitate frontală ; activitate în perechi
Mijloace de evaluare a procesului didactic: portofoliul
Resurse:
Materiale: calculatorul, fişe de lucru, prezentarea power-point, videoproiectorul, harti: Imperiul Roman in perioada Principatului, Getii si dacii in sec VI i.Hr si inceputul sec II d Hr, Provincia romana Moesia inferior si Dacia, manualul de istorie-- pp.122, 145, 154, manualul
BIBLIOGRAFIE:
- Liuba Gheorghiţă, Sorin Oane, Istorie.Manual pentru clasa a V- a, editura Teora, Bucureşti, 2008.
- Gheorghe Alexandru, Vasile Voinescu, Ion R.Popa (coordonator), Maria Napruiu, Claudia Gheorghe-Cartu, Metodica predarii istoriei în învatamantul preuniversitar , Editura Gheorghe Alexandru, Craiova, 1999.
- Elena Joita, Didactica aplicata (I), Editura Gheorghe Alexandru, Craiova, 1994.
- Liviu Mărghitan, Zece tezaure carpatine, editura Ion Creangă, Bucureşti, 1988.
MOMENTELE
LECŢIEI ŞI CONŢINUTURILE C.D. ACTIVITATEA PROFESORULUI DE ORGANIZARE ŞI DESFĂŞURARE A PREDĂRII -ÎNVĂŢĂRII - EVALUĂRII ACTIVITATEA
ELEVULUI DE ÎNVĂŢARE- AUTOEVALUARE STRATEGII DIDACTICE(METODE, PROCEDEE ŞI FORME DE ORGANIZARE) MIJLOACE DE ÎNVĂŢĂMÂNT, RESURSE ŞI TIMP EVALUARE
1.Momentul organizatoric
Notează absenţele
Pregateste mijloacele de învăţământ
Rãspund la salutul profesorului , nominalizeazã absenţii şi pregãtesc materialele necesare desfãşurãrii lecţiei
Conversaţia
frontalã - manualul
- calculatorul
- caietele
- fise de lucru
2. Reactualizarea cunoștințelor necesare dobândirii lecției noi.
Profesorul adresează întrebări din lecția referitoare la locul, momentul și modul formării popoarelor europene, grupele de migratori, urmărind astfel revitalizarea cunoștințelor necesare lecției noi.
• verifică prin sondaj tema,
identifică problemele şi exerciţiile nerezolvate de elevi acasă
Elevii răspund la întrebările profesorului reactualizând informațiile însușite anterior , menționând aspecte legate de locul, timpul și modul cum s-au format popoarele europene
•Rezolvă, sub îndrumarea profesorului exerciţiile nerezolvate acasă;
•Corectează greşelile
Participă la completarea ciorchinelui
Explicaţia
Conversaţia euristică
Frontală
Individuală
Caietele elevilor
Manualul
Ciorchinele
Controlul temei şi analiza acesteia.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.