Filosofia în India Antică și China

Previzualizare seminar:

Extras din seminar:

- Vedele sunt o culegere de texte originare din Vechea Indie. Sunt cele mai vechi scripturi ale hinduismului. Cuvantul veda inseamna ,,intelepciune" sau ,,cunoastere".

Samhita Rig-Veda este cel mai vechi dintre textele indiene care au supravietuit. Este o colectie de 1028 imnuri vedice in sanscrita, cu 10.600 versuri in total, organizate in zece carti. Imnurile sunt dedicate zeitatilor Rigvedice. Cartile au fost scrise de catre intelepti si poeti apartinand unor grupuri sacerdotale diferite, de-a lungul unei perioade de 500 de ani, de la 1400 i.e.n. pana la 900 i.e.n., daca nu mai devreme.

Yajur-Veda (,,Veda formulelor sacrificiale") este formata din mantre in proza arhaice si din unele versuri imprumutate din Rig Veda. Scopul ei era unul practic, in sensul ca fiecare mantra are legatura cu o actiune in cadrul unui ritual de sacrificiu. Exista doua revizuiri ale acestei Vede, cunoscute ca Yajur-Veda ,,alba" si cea ,,neagra" Yajur-Veda ,,alba" contine doar versurile si incantatiile necesare sacrificiului.Yajur-Veda ,,neagra", care contine si explicatii, de multe ori imediat dupa versuri.

Sama-Veda este ,,Veda scandarilor" sau ,,Cunoasterea prin melodii". Numele acestei Vede provine din cuvantul sanscrit ,,saman", care inseamna un imn metric sau o oda. Scopul ei era liturgic si practic, de a servi drept o carte de cantece pentru preotii care luau parte la liturgie.

Artharva-Veda este textul apartinand poetilor ,,Atharvan si Angirasa". Atharva-Veda contine 760 de imnuri, iar aproximativ a sasea partea dintre ele sunt in comun cu Rig-Veda. Materialul a fost reunit in jurul anului 900 i.e.n., desi o parte din el ar putea data din timpul scrierii Rig Veda, iar unele parti din Atharva-Veda sunt mai vechi decat Rig-Veda.Spre deosebire de celelalte trei Vede, Atharvana-Veda are mai putina legatura cu sacrificiile. Prima ei parte consista in primul rand din vraji si incantatii, privind protectia in fata demonilor si a dezastrelor, vraji pentru vindecarea bolilor, si pentru o viata lunga.A doua parte contine imnuri speculative si filozofice. In a treia sa sectiune, Atharvaveda contine mantre utilizate in ritualuri nuptiale si mortuare, precum si privind monarhia, rivalele feminine si Vratya (in stilul de proza al Brahmanei).

Casta Brahmanilor (casta preotilor care detineau "puterea sacra") legati de perpetuarea traditiilor religioase (sacrificiile rituale efectuate) si intelectuale de transmitere si comentare a invataturilor vedelor Functia brahmanului se identifica cu sacrul (un fel de zeu printre oameni), astazi "maestru". Brahmanilor li se pretindea sa cunoasca temeinic continutul cartilor sacre, sa aiba o conduita morala impecabila, fiind intretinuti de stat in calitatea lor de sacerdoti in serviciul intereselor comunitare.

Casta Ksatriya (casta razboinicilor), nobili care detineau functii de conducere in institutiile statului. In aceasta casta se incadra si regele care impreuna cu nobilii din anturajul sau trebuia sa studieze Veda pentru a cunoaste metodele de comanda in luptele de aparare a poporului. Alaturi de brahmani, carta razboinicilor se bucura de multe privilegii sociale.

Casta Vaisya (casta oamenilor liberi), proprietari, negustori si cei ce aveau profesiuni si ocupatii cu caracter lucrativ, puteau sa se imbogateasca sau sa ocupe unele functii publice.

Casta Sudra (casta servitorilor) din care, la inceput, au facut parte dravidienii autohtoni cuceriti de arieni, apoi in aceasta carta intrau cei saraci sub aspect economic, meseriasii si multimea agricultorilor (iobagi pe pamanturile nobililor). De regula, nu aveau acces la temple, purtau vesminte uzate si mancau resturile de la masa stapanilor.

In afara celor 4 caste se aflau cei pe care nu trebuie sa-i atingi - paria, carora le reveneau ocupatii dispretuite de indieni (macelari, calai, maturatori, gropari). Ei erau obligati sa locuiasca in cartiere sau sate separate pentru a nu "spurca" pe cei din celelalte caste.

1. Samkya a fost elaborata si data umanitatii de inteleptul Kapila Muni.Potrivit lui, universul intreg este rezultatul uniunii a doua forte: <<Atman>> sau constiinta si Materia, numita in Sanskrita, <<Prakriti>>. Kapila ne spune ca materia in sine, atomii, nu pot fi cauza initiala a vietii in univers, ci ca o alta forta aflata in spatele atomilor este cea care ii produce, sau care ii genereaza. El a ajuns la concluzia ca nimic nu poate proveni din nimic, deci ca tot ceea ce exista in univers a fost si este generat sau creat de ceva. Materia in sine este lipsita de viata, deci inerta. Dar ca, in contact cu Purusha (Atman), sau aspectul Divin, constiinta sau Viata in sine, este sursa tuturor fenomenelor din univers. In consecinta, el a dedus ca evolutia universului incepe in momentul in care constiinta (Atman, sau Purusha) intra in contact cu materia si o anima.

2. Specialitatea filozofiei vaisesika e sa studieze particularitatile specifice ale lucrurilor asa-numitele visesa. Sistemul Vaisesika admitind existenta unor substante eterne, indistructibile, formate din particule infime de patru feluri:

- Atomi de pamint, care au miros

- Atomi de apa care au gust

- Atomi de foc care se caracterizeaza prin culoare

- Atomi de vint sau de aer subtire.

In cosmologia Vaisesika spatiul si timpul exista obiectiv, independent de constiinta si poseda forta creatoare.Miscarile si transformarile din Univers sunt recunoscute ca procese obiective ce pot fi explicate prin combinarea si separarea atomilor.

Vaisesikasutrele proclama in primul rind insemnatatea cunoasterii Rinduierii lucrurilor, Dharma, pentru a ajunge la Binele Suprem.Vaisesika admite ca mijloace de judecata valida doar observatia. Ea respinge identificarea prin comparatie asimilatoare

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Filosofia in India Antica si China.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
10/10 (4 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
34 pagini
Imagini extrase:
34 imagini
Nr cuvinte:
19 816 cuvinte
Nr caractere:
109 052 caractere
Marime:
86.66KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Seminar
Domeniu:
Filosofie
Tag-uri:
filozofi, teorii
Predat:
la facultate
Materie:
Filosofie
Profesorului:
Lozovanu Ecaterina
Sus!