Mediul internațional de afaceri - diamantul lui Porter

Previzualizare seminar:

Extras din seminar:

Porter porneºte de la avantajele competitive ale firmelor pentru a le extinde la nivel de þarã .i propune un model menit sã explice rolul þãrilor în identificarea ºi menþinerea avantajelor competitive ale firmelor lor pe pieþele internaþionale, pornind de la un tablou al lumii care aratã în felul urmãtor:

- Graþie aplicãrii tehnologiilor noi, întreprinderile au depãºit lipsa factorilor de producþie, au anulat sau redus importanþa unor anumiþi factori de producþie ºi au redus substanþial conþinutul în muncã al produselor. Costul forþei de muncã este mai puþin important, apar materiale moderne sau înlocuitori ºi materii prime ieftine.

- Schimburile de tehnologii devin permanente, iar accesul la tehnologii este mai important decât costul redus al factorilor. În tot mai multe sectoare accesul la factori abundenþi este mai puþin important decât tehnologiile ºi calificarea de a le folosi mai bine ºi mai eficient.

- Sursele tradiþionale ºi avantajul de factori favorizând o þarã sau un grup de þãri s-au diminuat. Þãrile care dominã comerþul internaþional au dotare similarã cu factori, iar þãrile în dezvoltare dispun de factori comparabili;

- Forþa de muncã este educatã ºi are cunoºtinþele necesare sã lucreze în majoritatea industriilor, iar majoritatea þãrilor dispun de infrastructura de bazã.

- Globalizarea producþiei internaþionale decupleazã întreprinderile de la dotarea cu factori a unei þãri. Materiile prime, componentele, mãrfurile ºi serviciile sunt accesibile pe plan mondial în condiþii comparabile, iar perfecþionarea transporturilor a redus costul schimburilor de factori sau al bunurilor dependente de factori efectuate între þãri. Capitalul circulã internaþional ºi se aºeazã unde gãseºte cele mai eficiente condiþii de folosire.

- În concurenþa internaþionalã este mai important unde ºi cum sunt folosiþi factorii de producþie decât factorii în.iºi. Avantajul unei þãri cu un cost redus al forþei de muncã este foarte fragil, iar costul resurselor poate fi anulat peste noapte de tehnologii. Programele de dezvoltare a acestor þãri, bazate pe avantajul costului factorilor, se vor confrunta permanent cu pericolul de a-ºi pierde competitivitatea internaþionalã.

Înainte de a elabora modelul, Porter explicã cum obþin întreprinderile performanþe pe pieþele internaþionale. El constatã cã, deºi în fiecare companie de succes se utilizeazã strategii

proprii specifice, modul fundamental de operare (caracterul ºi traiectoria tuturor companiilor de succes) este în mod esenþial acelaºi:

- În primul rând, companiile realizeazã avantaje competitive prin actele de inovaþie. Ele considerã inovaþia în sensul cel mai larg, incluzând atât tehnologiile noi, cât ºi modurile noi de a face lucrurile. Inovaþiile se pot manifesta printr-un proiect de produs nou, un proces de producþie nou, o nouã abordare de marketing sau un nou mod de a instrui angajaþii. Unele inovaþii creeazã avantaje competitive prin percepþia unei întregi oportunitãþii noi de piaþã sau prin servirea unui segment de piaþã pe care alþii l-au ignorat. Pe pieþele internaþionale, inovaþiile care produc avantaje competitive anticipeazã necesitãþi atât autohtone, cât ºi strãine.

- În al doilea rând, în procesul de inovaþie, un rol major îl au informaþiile. Acestea, fie nu sunt disponibile concurenþilor, fie aceºtia nu le cautã. Uneori, informaþiile vin dintr-o simplã investiþie în cercetare ºi dezvoltare sau din cercetarea pieþei. Deseori, ele vin mai degrabã în urma unor eforturi neobiºnuite ºi a deschiderii spre direcþiile corecte, evitând ipotezele nechibzuite ºi înþelepciunea convenþionalã. Uneori, inovaþiile pot sã vinã dinspre altã naþiune aflatã în circumstanþe diferite ºi care foloseºte metode diferite pentru a concura.

- Al treilea element care face o firmã sã fie una de succes, dupã ce a realizat deja un avantaj competitiv printr-o inovaþie, este acþiunea de susþinere a avantajului existent prin îmbunãtãþiri permanente. Aproape orice avantaj poate fi imitat, de aceea singura cale de a susþine un avantaj competitiv este de a-l îmbunãtãþi pentru a-l promova (“upgrade”) spre tipuri mai sofisticate. În acest sens, Porter sugereazã experienþa producãtorilor japonezi de automobile.

- Experienþa producãtorilor de automobile din Japonia sugereazã alte douã premize ale avantajului competitiv durabil. Mai întâi, o companie trebuie sã aibã o abordare globalã a strategiei, adicã sã vândã produsele peste tot în lume, sub propriul brand, prin canalele internaþionale de marketing pe care le controleazã.

- ªi apoi, crearea unui avantaj competitiv mai sustenabil presupune ca o firmã sã facã, la momentul oportun, avantajul existent demodat, chiar dacã el mai reprezintã încã un avantaj.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Mediul International de Afaceri - Diamantul lui Porter.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Nota:
7/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
11 pagini
Imagini extrase:
11 imagini
Nr cuvinte:
3 851 cuvinte
Nr caractere:
21 099 caractere
Marime:
231.97KB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Seminar
Domeniu:
Economie
Predat:
la facultate
Materie:
Economie
Sus!