De la Cina cea de Taina la Sfanta Euharistie

Previzualizare seminar:

Cuprins seminar:

Aspecte generale
1. Cina cea de Taina
2. Sfanta Euharistie in Biserica primara.Agapele
3. Epicleza sau anaforalele intrebuintate in Biserica Ortodoxa astazi
4. De la Cina cea de Taina la Sfanta Liturghie
Concluzii

Extras din seminar:

Aspecte generale

Sfanta Liturghie, este slujba cea mai importanta, dar si cea mai complexa a cultului crestin ortodox. Liturghia a constituit inca de la inceputul crestinismului , inima Bisericii.

Liturghia este un cuvant grecesc care are si insemnatatea de, serviciu public sau de slujba obsteasca. Adica lucrarea, poporului de a aduce jertfa lui Dumnezeu si de asemenea lucrarea lui Dumnezeu care vine inspre noi oamenii, ca sa ne daruiasca impartasirea Sfantului Duh. Sfanta Liturghie are ca scop sfintirea omului, de a-L aduce pe Hristos in mijlocul nostru. Esenta tuturor lucrurilor, coboara la noi spre a ne ridica la Tatal Cel ceresc. Sfintirea omului, de asemenea, nu se poate realiza fara Hristos deoarece El este Cel care se aduce pe Sine jertfa pentru pacatele noastre, El in calitate de Jertfitor si de Jertfa in acelasi timp. Mantuitorul Iisus Hristos, spune ,,Cel ce mananca Trupul Meu si bea Sangele Meu ramane intru Mine si Eu intru el"(Ioan 6, 56).

De asemenea, nu putem trece cu vederea faptul ca Liturghia are o istorie concreta si cognosibila. Cunoasterea ei are ca scop nu doar demonstrarea unor cunostinte teoretice sau insiruirea de date si argumente , ci intelegerea profunda a sensurilor sale primare. Cunoasterea aceasta, se refera la istoria, randuiala sau explicarea simbolica sau dogmatica a Liturghiei, dar toate acestea trebuie dublate de trairea tainica a Liturghiei (element care nu poate fi supus unui studiu academic ci care ramane pur personal si subiectiv).

In cele ce urmeaza voi incerca sa tratez, despre partea istorica a Euharistiei , a Cinei Domnului, cat si despre evolutia anaforalelor liturgice pana in zilele noastre si nu in ultimul rand, despre fundamentul neo-testamentar al Sfintei Liturghii, adica al Sfintei Euharistii.

1. Cina cea de Taina

Cina cea de Taina este punctul primordial de plecare in orice discutie despre Sfanta Euharistie. La Cina cea de Taina a avut loc instituirea tainei Sfintei Euharistii( a Sfintei Liturghii). Cuvintele Domnului ,,Luati, mancati, acesta este Trupul Meu...Beti dintru acesta toti, Ca acesta est Sangele Meu la Legii celei noi, care pentru voi si pentru multi se varsa, spre iertarea pacatelor."(Matei 26, 26-28), sunt cuvintele care pun inceput si temei pentru savarsirea , in practica Bisericii, a Sfintei Liturghii. Dupa cum stim, Biserica ia fiinta in mod nevazut prin jertfa Mantuitorului Hristos, pe Cruce; iar in chip vazut la Cincizecime cand, Mangaietorul promis de Hristos, Apostolilor, se pogoara peste acestia dandu-le lor, Harul Duhului Sfant.

Cina cea de Taina, a fost o serbare anticipata a Pastelui iudaic din acel an, sau o masa speciala , anume pregatita de Mantuitorul Hristos la sfarsitul activitatii Sale, masa careia El i-ar fi dat caracterul religios, instituind astfel in cursul ei Sfanta Liturghie. Si rostind atat cuvantarea Sa de despartire catre Sfintii Apostoli, cat si rugaciunea Sa arhiereasca. Pastele vetero-testamentar, a fost asezat de Dumnezeu in amintirea eliberarii israelitilor din robia egipteana si a alegerii sale ca popor al Lui Dumnezeu, chemat la o viata libera (Deut. 16,1). De aceea ei in prima luna a lui Aviv( de cand au fost salvati din robie), multumesc Lui Dumnezeu pentru viata cea noua de care i-a invrednicit. Cu acest prilej ei aduc jertfa un miel de un an al carui sange preinchipuie stergera pacatelor si impacarea cu Dumnezeu. Jertfa mielului are un caracter tipic, deoarece mielul care este chipul blandetii si curateniei preinchipuie pe Mielul Lui Dumnezeu(Ioan 1, 29) care S-a jertfit pentr pacatele intregii omeniri si pentru impacarea acesteia cu Dumnezeu. Desi seamana, pastele iudaic cu masa euharistica a Mantuitorului intre ele sunt deosebiri fundamentale. In afara de vin si paine , masa euharistica nu mai cunoaste niciun alt fel de bucate; la Euharistie s-a intrebuintat dintotdeauna paine dospita , iar nu azima, s-a folosit un singur pahar comun etc. Deosebirile acestea arata ca ea nu era o simpla masa comuna, ci era publica la ea participand toti membrii Bisericii. Ea aminteste de Moartea si de Jertfa Domnului Hristos ,,Caci de cate ori veti manca painea aceasta siveti bea paharul acesta, vestiti Moartea Domnului, panp cand va veni"(I Cor. 11, 26). Inca un aspect de retinut este acela ca, indata dupa Cincizecime, Apostolii si Bierica au savarsit regulat Sfanta Euharistie sau Cina Domnului, in cadrul Sfintei Liturghii, centrul cultului.

Bibliografie:

***, Biblia sau Sfanta Scriptura, Ed. IBM al BOR, Bucuresti, 1982

***, Liturghierul, Ed. IBMO, Bucuresti, 1974

Abrudan, Pr. Prof. Dr. Dumitru, Cornitescu, Diac. Prof. Dr. Emilian, Arheologie Biblica, pentru facultatile de teologie, Ed. IBM al BOR, Bucuresti, 1994

Arion, Pr. Prof. Univ. Dr. Leon, Compendiu Neotestamentar de Introducere si Exegeza, Grafica Prahoveana, Ploiesti

Bartolomeu, IPS Anania, Cartea deschisa a Imparatie, editia II, Ed. IBM al BOR, Bucuresti 2007

Idem, Noul Testament comentat, Ed. IBM al BOR, Bucuresti, 1993

Braniste, Pr. Prof. Dr. Ene, Liturgica speciala (manual pentru facultatiile de teologie) editia V, Ed. Lumea Credintei, Bucuresti, 2008

Felmy, Karl Christian, De la Cina cea de Taina la Dumnezeiasca Liturghie a Bisercii Ortodoxe, editia II a, traducere Pr. Prof. Dr. Ioan Ica jr., Ed. Deisis, Sibiu, 2008

Ica, Diac. Ioan I., Canonul Ortodoxiei I, Canonul Apostolic al primelor secole, Ed. Deisis/Stavropoleos, Sibiu/Bucuresti, 2008

Mihoc,Pr. Prof. Dr. Vasile, Mihoc, Asis. Drd. Daniel, Mihoc, Drd. Ioan, Introducere in studiul Noului Testament,Vol. I, editia a doua, Ed. Teofania, Sibiu, 2001

Mircea, Pr. Dr. Ioan, Dictionar al Noului Testament A-Z, Ed. IBM al BOR, Bucuresti, 1995

Pruteanu, Ieromonah Petru, Liturghia Ortodoxa ( Istorie si actualitate), Editura Sophia, Bucuresti, 2008

Staniloae, Pr. Prof. Dumitru, Spiritualitate si Comuniune in Liturghia Ortodoxa, Ed. IBM al BOR, Bucuresti, 2004

Teodorescu, Pr. Lect. Dr. Mihail, Viata Crestina in secolul apostolic din prespectiva cartii"Faptele Apostolilor", Ed. Bibliotheca, Targoviste, 2008

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
7/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2009
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
12 pagini
Imagini extrase:
12 imagini
Nr cuvinte:
3 261 cuvinte
Nr caractere:
15 565 caractere
Marime:
20.92 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Seminar
Domeniu:
Crestinism
Data publicare:
23.05.2017
Structură de fișiere:
  • De la Cina cea de Taina la Sfanta Euharistie.doc
Predat:
Facultatea de Teologie Ortodoxa si Stiintele Educatiei , Universitatea Valahia din Targoviste
Specializare:
Pastorală
Materie:
liturgică
An de studiu:
II
Nota primita:
Nota 10

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
INTRODUCERE Sfanta impartasanie ( Euharistia sau Cuminecatura ) este Taina in care sub chipul...
EUHARISTIA IN NOUL TESTAMENT Introducere Sfanta Euharistie sau Sfanta Impartasanie,cum i se mai...
Exista o functie indestructibila intre Preotie si Indumnezeire. Intrucat indumnezeirea omului...
Efectele sau roadele jertfei de pe cruce a Mantuitorului sunt roade in mod simplu, dar...
,, Pavele, gura Domnului si temeiul invataturilor, oarecand prigonitor al lui Iisus Mantuitorul,...
Sus!