Comerțul - rolul, conținutul și funcțiile

Previzualizare seminar:

Extras din seminar:

1. Comerţul: definire, rolul

2. Conţinutul activităţii de comerţ

3. Funcţiile comerţului

Potrivit conceptului de dezvoltare durabilă a societăţii, comerţul are o importanţă strategică pentru dezvoltarea echilibrată şi viabilă a sistemelor economice şi sociale din orice ţară. Respectivul comerţ este un sector de activitate precisă, cu un ridicat grad de complexitate, structurat pe domenii interioare multiple, în cadrul cărora roluri importante revin distribuţiei cu amănuntul, depozitării mărfurilor şi aprovizionării cu ridicata, precum şi activităţilor de import-export.

Într-o asemenea accepţiune, comerţul reprezintă una dintre cele mai importante laturi ale economiei moderne, devenind elementul principal al economiei de piaţă, indiferent de forma acesteia.

Noţiunea de comerţ are un conţinut complex, determinând o funcţie

economică ce constă în a cumpăra materii prime sau produse pentru a le revinde în

acelaşi stadiu fizic, dar în condiţii convenabile consumatorilor. În acelaşi timp,

aceeaşi noţiune defineşte profesiunea unui corp de agenţi economici care acţionează în cadrul pieţei, asigurând actele de schimb.

Sub aspect juridic, noţiunea de comerţ defineşte transferul titlurilor de

proprietate asupra materialelor sau serviciilor, precum şi prestaţiile de servicii

realizate între diferitele stadii ale producţiei sau direct între producător şi consummator care, de asemenea, se consideră că reprezintă acte de comerţ.

2. Conţinutul activităţii de comerţ

De-a lungul timpului, activitatea de comerţ a cunoscut modificări substanţiale,transformându-se în cadrul ultimei etape prezentate mai sus - cea privind societatea de consum - dintr-o simplă intermediere, într-o activitate creatoare de utilităţi devenind foarte importantă atât pentru producători, cât şi pentru utilizatori.

Noţiunea de utilitate, prin caracterul său complex - folos, serviciu, util sau

utilizabil - face parte din însuşi conţinutul activităţii de comerţ, definindu-i locul şi rolul său în cadrul unei economii, comerţul reprezentând o fază intermediară esenţială între funcţia de producţie şi funcţia de consum. Î

Într-un asemenea context, comerţul apare ca o funcţie ce are în vedere punerea bunurilor şi serviciilor la dispoziţia utilizatorilor, în condiţii de loc, de timp şi de mărime, precum şi alte asemenea aspecte care revin acestora.

Având în vedere transformările continue intervenite în evoluţia societăţii,

conţinutul activităţii de comerţ a suferit şi el multiple schimbări, crescându-i treptat

gradul de complexitate. Dacă în primele etape ale unui comerţ modern acesta putea

fi considerat drept “ansamblul operaţiunilor care se realizează din momentul în care produsul, sub forma sa utilizabilă, intră în magazinul de desfacere al producătorului sau al ultimului transformator, până în momentul în care consumatorul preia livrarea”, s-a trecut, ulterior, la o interpretare mai largă, comercializarea fiind considerată, în general, ca reprezentând “o punere a produsului la dispoziţia consumatorului, prin cercetarea pe baza studiilor de piaţă şi determinarea nevoilor reale sau latente ale acestuia, precum şi prin suscitarea, reliefarea şi argumentarea noilor nevoi pe care consumatorul potenţial nu le-a sesizat”. Acesta însemnă că se adaugă activităţilor de intermediere a actelor de vânzare şi a celor legate de distribuţia fizică o serie de noi activităţi, cum ar fi: cercetarea pieţei, informarea populaţiei, educarea consumatorilor, publicitatea, promovarea unei largi game de servicii legate de procesul utilizării produsului, crearea cadrului ambiental necesar actului de vânzare cumpărare şi, în general, tranzacţiile comerciale sau chiar crearea condiţiilor adecvate de utilizare, indiferent de natura produselor.

Cercetarea încercărilor de conceptualizare şi definire a conţinutului activităţii

de comerţ scoate în evidenţă faptul potrivit căruia comerţul este într-adevăr un sector creator, dar nu de bunuri propriu-zise, ci de utilităţi; el este un reprezentant în serviciul utilizatorilor şi al producătorilor, cuprinzând o parte importantă, ce nu poate fi neglijată, a fluxului monetar din fiecare ţară.

3 . Funcţiile comerţului

Prin sarcinile asumate şi, îndeosebi, prin depăşirea statutului său de simplu

intermediar, comerţul joacă un rol extrem de important atât faţă de producător cât şi în raport cu utilizatorii.

Comerţul, prin complexa sa activitate realizată, îndeplineşte numeroase

funcţii, destinate să asigure un flux normal al producţiei spre locurile de consum, în

cele mai bune condiţii posibile.

• Principala funcţie a comerţului, care caracterizează însuşi conţinutul

activităţii sale, o constituie cumpărarea mărfurilor de la producători sau colectori

- în cazul producţiei agricole foarte dispersate - şi transferarea acestora în

depozite, în vederea pregătirii lor pentru vânzarea către utilizatorii finali sau

intermediari.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Comertul - Rolul, Continutul si Functiile.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Nota:
7/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
6 pagini
Imagini extrase:
6 imagini
Nr cuvinte:
2 682 cuvinte
Nr caractere:
13 685 caractere
Marime:
20.99KB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Seminar
Domeniu:
Comerț
Predat:
la facultate
Materie:
Comerț
Sus!