Recenzie - Dezvoltarea Afacerilor Sociale, de Muhammad Yunus

Previzualizare referat:

Extras din referat:

Sectorul de business este privit de multe ori drept unul dintre principalii cauzatori ai marilore probleme cu care se confruntă societatea actuală: accidentele de mediu și schimbarea climatică, inegalitățile, probleme de sănătate ori șomajul. Se consideră, adeseori, că mediul privat nu are capacitatea de a rezolva problemele sociale, acestea revenind exclusiv sectorului public.

În acelaşi timp în lumea de afaceri s-a creat o reticență nejustificată față de piețele emergente și comunitățile sărace. Acestea nu pot deveni profitabile, iar cei săraci nu pot fi nici parteneri de afaceri credibili, nici debitori solvabili; sărăcia nu este o piață interesantă; ca un dat, comunitățile sărace trebuie să rămână așa cum sunt: acesta este mesajul nerostit al strategiilor fondurilor de investiții, al strategiilor de dezvoltare ale multora dintre multinaționale și al politicilor de creditare ale băncilor.

Muhammad Yunus (năcut pe 28 iunie 1940) este un economist din Bangladesh şi fondator a Grameen Bank, o instituţie care oferă microcredite (mici împrumuturi acordate populaţiei sărace) pentru a-şi ajuta clienţii să înceapă mici afaceri. În anul 2006 Yunus şi Grameen au primit Premiul Nobel. Yunus însuşi a primit multe alte onoruri naţionale şi internaţionale .

Ideea propusă de Muhammad Yunus pentru soluţionarea aspectelor mai sus menţionate, dezvoltarea afacerilor sociale, are o influienţă majoră nu numai asupra nivelului de trai al oamenilor săraci, în sensul asigurării unui loc de muncă, a producerii unor alimente care să elimine malnutriţia sau vindecării unor boli, ci are un impact social general. De exemplu prin împrumuturile acordate femeilor de Grameen Bank este susţinută dezvoltarea spiritului antreprenorial în rândul femeilor din satele Bangladesh-ului, contribuind astfel şi la emanciparea femeii, la posibilitatea acesteia de a lua decizii şi de a juca un rol important în societate, într-o ţară în care rolul femeii este foare redus.

Situaţia economică actuală a adus adeseori în prim-plan problemele capitalismului, ineficienţa acestuia în a administra crizele şi de multe ori am citit în ziare sau am văzut la televizor specialişi ce susţineau necesitatea schimbării modului de gândire economică şi importanţa înlocuirii capitalismului. Şi Muhammad Yunus vine cu o ideea asemănătoare, el susţinând în paginile cărţii că: “Mai important decât orice este însă faptul că minunata promisiune a afacerilor sociale aduce cu sine o redefinire şi o lărgire a actualei noastre teorii economice. Este nevoie să regândim economia într-un mod care să nu o mai predispună să genereze crize în serie ci, dimpotrivă, să o facă aptă să pun capăt crizelor pentru totdeauna.” Bineînţeles se pune problema în ce măsura autorul este pragmatic şi cât anume idealist. Pentru noi, cei crescuţi, educaţi şi care tăiesc zi de zi sub impactul economiei de piaţă ideea autorului de a crea o lume lipsită de sărăcie, şomaj, foamete, boli, persecuţii, în care fiecare să aibă grijă de mediul înconjurător pare a contura o societate utopică.

Cititorului nefamiliarizat cu acest nou concept îi poate părea idealistă ideea autorului exprimată încă din Introducere, aceea că fiecare om doreşte să îşi ajute semenii, că dată fiind natura duală a omului, egoismul va fi mereu învins de sentimenul de compasiune. Însă pe măsura parcurgerii cărţii se poate constata multitudinea persoanelor care şi-au oferit benevol banii, aptitudinile, talentele, experienţa pentru a contribui la binele general, luând astfel naştere nenumărate parteneriate.

Cartea este, poate, în ultimă instanţă un îndemn; aceasta nu face o simplă descriere a afacerilor socilale. Ea invită oamenii să contribuie la binele societăţii, chiar dacă binele societăţii se traduce prin a ajuta doar patru sau cinci oameni, deoarece “Călătria de o mie de mile începe întotdeauna cu un pas.” Indiferent dacă autorul reuşeşte să convingă sau nu un om obişnuit să pornească o afacere socială, cred că el reuşeşte totuşi să treazească în cititor sentimentul de compasiune şi îi induce ideea că oricine poate ajuta pe cineva care are nevoie.

Descarcă referat

• Recenzie - Dezvoltarea Afacerilor Sociale, de Muhammad Yunus.docx
docx