Organizarea muncii în cadrul unităților hoteliere

Previzualizare proiect:

Cuprins proiect:

INTRODUCERE 2
CAPITOLUL 1. ORGANIZAREA MUNCII - BAZA ACTIVIZARII EFICIENTE A ORICARUI TIP DE UNITATE ECONOMICA
1.1 DEFINIREA COMPONENTELOR CHEIE: MUNCA SI ORGANIZAREA ACESTEIA 4
1.1.1 Ergonomia - stiinta organizarii muncii 6
1.1.2 Tendinte noi in organizarea muncii 10
1.1.3 Politici de organizare a muncii 11
1.2 MODELE DE ORGANIZARE A MUNCII 12
CAPITOLUL 2. ORGANIZAREA LOCURILOR DE MUNCA IN HOTEL
OPERATIILE DE FRONT OFFICE
2.1. CICLUL CLIENTULUI IN HOTEL 16
2.2. ACTIVITATILE DE REZERVARE LA HOTEL 19
2.3. RECEPTIA 26
2.4. ALTE SARCINI CE REVIN, RESPECTIV SERVICII FURNIZATE DE PERSONALUL DE FRONT-OFFICE 30
2.5. RECEPTIA DE PLECARE/CHECK-OUT 32
2.6. CASIERIA 33
CAPITOLUL 3. OPERATIILE DE BACK-OFFICE
3.1. SERVICIUL DE ETAJ 35
3.2. SPALATORIA 37
3.3. ASPECTE TEHNICE SI DE SECURITATE IN HOTELURI 38
3.3.1. Instalatii sanitare 39
3.3.2. Incalzire, ventilatie si aer conditionat 40
3.3.3. Instalatii electrice si de iluminat 41
3.3.4. Securitatea si siguranta in hoteluri. 42
3.4. SERVICIUL DE ALIMENTATIE 43
3.4.1. Room-service 43
3.4.2. Mini-baruri 44
3.4.3. Organizarea de conferinte si banchete 44
Concluzii 48
Bibliografie.

Extras din proiect:

Actualitatea temei. In contextul trecerii la economia de piata in tara noastra, cind se pune accent pe restructurarea si privatizarea sectorului public, organizarea muncii reprezinta o latura indespensabila a sistemului organizatoric al intreprinderii deoarece de aceasta depinde productivitatea si succesul firmei pe termen lung. ,,Organizare" inseamna a face ordine, orinduiala. Scopul organizarii muncii - economisirea muncii din trecut, prezent si viitor. Realizarea pe baze stiintifice a organizarii muncii trebuie sa porneasca de la om, de la rolul sau activ si creator in procesul muncii, ceea ce a impus reconsiderarea pozitiilor metodologice ale studiului clasic al muncii si aparitia pe acesta baza a ergonomiei (1949).

Progresul relativ sau evolutia stiintelor tehnice, umane, economice si sociale a putut furniza multiple cunostinte cu privire la studiul activitatii omului in procesul muncii. A trebuit mai intii ca aceste stiinte sa se dezvolte pentru a contribui la aparitia unei alte stinte - ergonomia.

Aparitia si dezvoltarea cercetarilor ergonomice sunt detrminate si de faptul ca, in conditiile evolutiei tehnico-stiintifice, se modifica continuu si in sens pozitiv eficienta muncii, insa se schimba si conditiile in care aceasta se desfasoara. Dezvoltarea si aplicarea extinsa a noilor tehnologii influenteaza direct si semnificativ atit parametrii importanti ai muncii (continut, durata, grad de calificare, rolul si functiile omului, intensitatea muncii, dinamica cererii si oferta de munca etc.), cit si ponderea si forma in care aspectele structurale ale muncii (motric, informational, de reglare si intelectual) sunt incluse in structura concreta a procesului de munca.

Printr-o organizare corespunzatoare a muncii pe baza principiilor ergonomice, prin mecanizarea si prin informatizarea unor activitati si prin stabilirea corecta a numarului si a structurii personalului se poate actiona eficient pentru reducerea efortului fizic.

Activitatea hoteliera prezinta un numar de caracteristici specifice care formeaza o serie de restrictii la nivelul organizarii muncii, precum si constringeri majore pentru cei care lucreaza in acest domeniu. Aceasta se caracterizeaza si prin faptul ca industria hoteliera face parte din sfera serviciilor unde orice proces de organizare si de desfasurare a muncii se face cu cea mai mare atentie pentru a multumi clientii deoarece ei reprezinta sursa de venit si de existenta a acestuia. In prezent, industria hoteliera este recunoscuta ca industria mainii de lucru.

Scopul si obiectivele tezei: Prezenta lucrare a urmarit sa defineasca notiunea de munca, sa intreprinda studiul aspectelor principale ale organizarii si disciplinei muncii, in temeiul normelor legale aflate in vigoare, a finalitatii social-economice, cautand sa desprinda, motivat, solutia justa ce se impune in numeroasele si variatele probleme pe care le ridica acest domeniu dar nu in ultimul rind s-a urmarit definirea ergonomiei - disciplina care se ocupa cu studiul conditiilor de munca in vederea realizarii unei adaptari optime a omului la acestea.

S-a plecat, in aceasta lucrare, de la organizarea muncii deoarece, asa cum pe drept cuvant s-a aratat, organizarea muncii are ,,aceeasi vechime cu insasi efectuarea muncii". Daca definirea organizarii muncii, ca o constanta a culturii si civilizatiei umane se impune cu forta unei axiome, nu este mai putin evident ca formele organizatorice au fost si raman in necontenita schimbare, in functie de caracterul fiecarei oranduiri sociale, de gradul dezvoltarii fortelor si relatiilor de munca.

Dintre numerosii factori care concureaza la realizarea unei organizari a muncii ponderea cea mai insemnata revine omului, aptitudinilor, nivelului de cultura si calificarii sale, conduitei sale, adeziunii sale la interesele intregii societati. Evolutia conceptiei omului despre munca, mentalitatea moderna a acestuia se caracterizeaza prin nivelul ridicat al exigensilor in ceea ce priveste calitatea vietii in general, precum si comfortul la locul de munca. Din acest punct de vedere omul nu trebuie sa apara ca o preocupare numai cind se ivesc anumite probleme de rezolvat (angajare, accidente la locul de munca, boli profesionale, somaj etc.) si chiar in aceasta situatie, in masura in cae exista perturbari ale procesului de productie, este necesar ca problemele umane sa fie tratate permanent si preventiv, iar nu episodic si curativ.

In ceea ce priveste industria hoteliera, vom urmari, in acesta lucrare, organizarea locurilor de munca incepind de la ciclul clientului la hotel, rezervare, receptie, serviciul de etaj si nu in ultimul rind organizarea serviciului de alimentatie care impreuna cu serviciul de cazare formeaza industria ospitalitatii.

Desi progresul tehnico-stiintific adeterminat schimbari calitative in procesul muncii, iar eficienta crescinda a urmat un drum aproape paralel cu imbunatatirea conditiilor de munca, paradoxal, problemele valorificarii depline a potentialului uman si ale micsorarii efortului nu numai ca sunt deosebit de actuale, dar au devenit cu timpul si mai complexe. De fapt se ajunge ca intr-o oarecare masura, progresul tehnicii contemporane sa se rasfringa negativ asupra organismului uman. Se descriu astfel, dupa cum mentioneaza unii specialisti in domeniu, cei 3S - suprapondere corporala, sedentarism si stres sau suprasolicitare.

Prin urmare, tehnica moderna, desi usureaza efortul uman si-i sporeste eficienta, a largit totusi zona si varietatea solocitarilor, adaugind numeroase ,,necunoscute" in relatia om - solicitari. De exemplu usurarea lucrului muscular nu rezolva de la sine disfunctiile provocate de factorii de mediu, iar pe de alta parte, este contrabalansata de exigentele sporite de atentie, viteza de reactie si capacitate de decizie.

CAPITOLUL 1.

ORGANIZAREA MUNCII - BAZA ACTIVIZARII EFICIENTE A

ORICARUI TIP DE UNITATE ECONOMICA

1.1 DEFINIREA CONCEPTELOR CHEIE: MUNCA SI ORGANIZAREA ACESTEIA

Munca1 reprezinta activitatea fizica sau intelectuala cu caracter social-util, specifica numai omului, facuta constient in vederea unui scop dinainte stabilit - producerea de bunuri necesare satisfacerii nevoilor umane.

Organizarea muncii se refera la un ansamblu de masuri ce au ca scop folosirea cat mai rationala a fortei de munca.

Organizarea muncii presupune:

- diviziunea muncii si cooperarea in munca;

- organizarea locurilor de munca si a serviciilor acestora;

- asigurarea organizata a protectiei si securitatii muncii;

- disciplina muncii;

- restructurarea cadrelor si calificarea lor permanenta.

Diviziunea muncii fixeaza pentru fiecare participant la procesul de productie un loc de munca permanent, stabilindu-se zona de activitate, sfera de atributii, precum si programul rational al zilei de lucru.

Principalele forme ale diviziunii muncii sunt:

- diviziunea tehnologica a muncii;

- diviziunea pe operatii;

- diviziunea pe proiecte;

- separarea lucrarilor de baza ale lucrarilor pregatitoare si auxiliare;

- separarea lucrarilor calificate de cele necalificate.

Organizarea muncii, in mod deosebit, diviziunea muncii este nemijlocit legata de ridicarea nivelului de inzestrare tehnica a productiei, de infaptuirea mecanizarii complexe si a automatizarii proceselor de productie. Trecerea la folosirea mainilor automate si a liniilor automate marcheaza inlocuirea treptata a diviziunii muncii pe operatii cu diviziunea muncii pe obiecte.

Diviziunea tehnologica reprezinta forma primara de diviziune a muncii la baza careia sta criteriul impartirii lucrarilor dupa omogenitatea tehnologica a acestora.

-

1"Dictionarul explicativ al limbii romane" , Stiinta 2003.

Diviziunea muncii pe operati presupune executarea unei singure operatii sau a unui numar mic de operatii asemanatoare la un singur tip de utilaj. Ea este posibila in conditiile productiei de masa si de serie.

Diviziunea muncii pe obiecte este strans legata de trecerea la folosirea masinilor combinate, a liniilor automate. Pe un asemenea sistem de masini un muncitor poate executa un numar mare de repere, neomogene din punct de vedere tehnologic, in vederea obtinerii unei anumite parti dintr-un produs sau a unui produs.

Organizarea muncii presupune si organizarea rationala a locului de munca.

Locul de munca reprezinta cel mai mic compartiment productiv, inzestrat cu utilajele, sculele si dispozitivele necesare pentru indeplinirea sarcinilor de productie

Bibliografie:

1. Hotarirea de guvern Nr. 643 din 27.05.2003 cu privire la ,,CRITERIILE DE CLASIFICARE a structurilor de primire turistice cu functiuni de cazare".

2. ANGHELECU, Virgiliu ,,Elemente de ergonomie aplicata", Bucuresti: Editura Politica 1971

3. BAKER, Sue ,,Principiile operatiunilor de la receptia unui hotel", Bucuresti 2002

4. BURLOIU, Petre. ,,Managementul resurselor umane". Bucuresti: Lumina Lex, 1997.

5. DANAITA, Ion, ,,Organizarea muncii in conditiile revolutiei tehnico- stiintifice", Timisoara 1989.

6. EMILIAN, Radu ,,Managementul firmei de comert si turism", Bucuresti 1994.

7. ENACHE, Ionel: "Organizarea ergonomica a muncii in birou", Bucuresti: Editura Stiintifica 2000.

8. GRANDJEAN, E. ,,Principiile ergonomiei". Bucuresti: Editura Stiintifica, 1972.

9. LEFTER, V.; MANOLESCU, A. ,,Managementul resurselor umane". Bucuresti: Editura Didactica si Pedagogica, 1995.

10. LUPU, Nicolaie. ,,Gestiunea hoteliera si de restaurant". Bucuesti 2004.

11. LUPU, Nicolaie. ,,Hotelul - economie si management". Bucuesti 1998.

12. MOLDOVAN, Maria. ,,Ergonomie". Bucuresti: Editura Didactica si Pedagogica, 1993.

13. NICOLESCU, O.; VERBONCU, I. ,,Management". Bucuresti: Editura Economica, 1997.

14. NITA, Valentina, ,,Gestiune hoteliera", Bucuresti: Editura Tehnopress 2005.

15. ROSCA C. ,,Economia si organizarea ergonomica a muncii", Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica 1982.

16. ZAHARIA, Valentina, ,,Economia si organizarea serviciilor hoteliere si de alimentatie", Bucuresti: Lumina Lex, 2002.

17. Articol: CRUDU, Petru, ,,Organizarea muncii - baza activizarii eficiente a oricarui tip de unitate economica", Chisinau 1994.

18. Articol: OLARU, Silvia, ,,Organizarea muncii in cadrul societatii comerciale". Tribuna economica 2005.

19. http://facultate.regielive.ro/cursuri/turism/gestiune_hoteliera-44559.html

20. http://www.scribd.com/doc/5149811/Management-Hotelier

Descarcă proiect

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Organizarea muncii in cadrul unitatilor hoteliere.docx
Alte informații:
Tipuri fișiere:
docx
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
49 pagini
Imagini extrase:
49 imagini
Nr cuvinte:
19 001 cuvinte
Nr caractere:
100 907 caractere
Marime:
666.69KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Proiect
Domeniu:
Turism
Tag-uri:
hoteluri, servicii, munca, organizare
Predat:
la facultate
Materie:
Turism
Sus!