Politica de integrarea Euro-Atlantică a Albaniei după 1997

Previzualizare proiect:

Cuprins proiect:

INTRODUCERE 3
CAPITOLUL I
DELIMITARI CONCEPTUALE
1. Mariile teorii ale integrarii europene 12
1.1 Neofunctionalismul 17
1.2 Interguvernamentalismul 20
1.3 Interguvernamentalismul liberal 22
2.Integrare Nord - Atlantica 24
2.1 Scurt istoric 24
CAPITOLUL II
RECONCEPTUALIZAREA DEMOCRATIEI
SI NECESITATEA SOCIETATII CIVILE
1.Societatea civila in Albania dupa 1990 31
1.1 Statul de drept, democratic si social 34
1.2 Rolul Organizatiilor Neguvernamentale in societatea civila 391.3 Partidele politice: Principalii actori ai actiuni politice 421.4 Factorul economic in Albania. 46
CAPITOLUL III
PROCESUL SI PROGRAMELE PENTRU
INTEGRAREA IN UE SI NATO
1.Alinierea legislatiei cu legislatia europeana 601.1 Relatiile dintre Albania si NATO 631.2 Politica de vecinitate. Probleme regionale si obligatii internationale 691.3 Albania si Pactul de Stabilitate 72
2.Relatiile Albaniei cu Uniunea Europeana 75 2.1 Procesul de Stabilitate - Asociere 76 2.2 Asistenta UE 78 2.3 Relatiile contractuale 78 2.4 Progresele recente ale relatiilor bilaterale 80
CONCLUZII 84
BIBLIOGRAFIE 88

Extras din proiect:

In prezenta lucrare am incercat sa prezint problemele fundamentale ale integrarii Albaniei in structurile euro-atlantice, atat in ansamblu, cat si in complexitatea lor, astfel incat sa fie posibila o reprezentare adecvata a fenomenului integrarii. Dobandirea de catre Albania a statutului de membra a Uniunii Europene nu poate avea loc decat daca sunt indeplinite exigentele impuse de acest statut oricarui stat candidat si sunt asumate obligatiile aferente.

Principalul obiectiv al acestei lucrari este acela de a demonstra ca procesul de Integrare Europeana al Albaniei, motiveaza aceasta tara sa implementeze mai rapid reformele si masurile necesare unei democratii mai largi si unei economii mai viabile.

Cu toate acestea, in lucrarea de fata vom incerca sa observam stadiul in care se afla procesul de integrare al Albaniei in structurile euro-atlantice, accentul punandu-se pe demonstrarea faptului ca drumul integrarii este unul deosebit de anevoios si ca este departe de a se incheia. Pe de alta parte, este un drum necesar si la care nu exista alternative de natura politica-economica a statului albanez.

La 7 februarie 1992 s-a semnat de catre 12 membrii ai comunitatilor europene, tratatului de la Maastricht, privind instituirea unei Uniuni Europene. Acest tratat a constituit o noua etapa in procesul crearii unei uniuni fara incetare, mai stransa intre popoarele Europei, in care deciziile sunt luate cat mai aproape de cetateni, obiectivul major al uniunii, fiind acela de a organiza in mod coerent si solidar relatiile intre statele membre si intre popoarele lor. Pentru realizarea acestuia s-a afirmat ca se urmareste in mod special promovarea unui progres economic si social echilibrat si durabil, in special prin crearea unui spatiu fara frontiere interne, prin intarirea coeziunii economice si sociale, prin stabilirea unei uniuni economice si monetare, finalizand cu o moneda unica.

Afirmarea identitatii pe scena internationala, in special prin punerea in aplicare a unei politici externe si de securitate comuna, inclusiv definirea unei politici de aparare comuna, intarindu-se astfel identitatea Europei si independenta ei in lume.

Intarirea protectiei drepturilor si intereselor statelor member prin instituirea unei cetatenii a Uniunii. Mentinerea a ceea ce s-a dobandit din punct de vedere comunitar si dezvoltarea acestuia in scopul de a examina, printr-o procedura anume prevazuta, in ce masura politicile si formele de cooperare statornice in acest tratat, ar trebui sa fie revizuite in vederea asigurarii eficacitatii mecanismelor si institutiilor comunitare.

S-a prevazut ca in asigurarea coerentei si continuitatii actiunilor intreprinse in scopul indeplinirii acestor obiective, Uniunea dispune de un cadru institutional unic, perfectionat si adaptat, constituit in principal de Consiliul European, Parlamentul European, Comisia si Curtea de Justitie. Uniunea supravegheaza totodata coerenta actiunii externe in cadrul politicilor sale in materie de relatii externe de securitate, economie si dezvoltare, si respecta drepturile fundamentale asa cum sunt ele garantate prin Conventia de la Roma din 1950 si cum rezulta din traditiile constitutionale comune statelor membre.

Politica economica va trebui sa aiba in vedere de asemenea respectarea principiului unei economii deschise de piata, in care concurenta este libera.

Aceasta conditie presupune, dupa modul in care este formulata, ca politica economica in operandi, exclude orice tendinta dintre statele membre dar si cele extracomunitare in raporturile Comunitatii, sau chiar ale statelor membre considerate individual, cu terte state. In plus, se pune accent asupra aspectului liber concurential in economia de piata, el constituind unul dintre elementele definitorii ale acestuia, in lipsa caruia este imposibil sa fie dobandit calificativul de piata.

Acordul de Asociere prevede ca partile vor stabili intre ele relatii de cooperare economica cu scopul de a contribui la dezvoltarea Albaniei si la cresterea potentialului sau. In acest sens, masurile si politicile vor fii destinate sa produca dezvoltarea economica si sociala a Albaniei si vor avea la baza principiul dezvoltarii durabile.

Cooperarea se concentreaza in special asupra politicilor si masurilor legate de industrie, investitii, agricultura, energie, transport, dezvoltare regionala si turism.

Acordul european de asociere a Albaniei la UE, statueaza cadrul juridic si institutional al raporturilor albanezo-comunitare, avand ca obiectiv fundamental pregatirea integrarii Albaniei in UE. Potrivit Acordului, au fost create organisme comune la nivel guvernamental si parlamentar. Crearea organismelor comune are drept scop usurarea comunicarii, a dialogului politic la nivel parlamentar si guvernamental intre Albania si comunitatile europene. Aceste organisme sunt formate din membrii desemnati ai Guvernului Albaniei, pe de o parte, si membrii ai Consiliului UE si ai Comisiei Comunitatilor Europene, pe de alta parte. Aceste grupuri de lucru comune au un rol benefic in drumul Albaniei spre Integrare, deoarece monitorizeaza si sfatuiesc in permanenta institutiile si guvernul albanez asupra reformelor si angajarilor care trebuie indeplinite.

Infiintarea Ministerului Integrarii Euroepene constituie un pas inainte in relatiile Albaniei cu UE, prin rolul avut in coordonarea raporturilor ministerelor si ale altor organe de specialitate ale administratiei publice albaneze cu institutiile UE. Acest minister asigura, sprijina sau coordoneaza indeplinirea obligatiilor care decurg din dispozitiile acordurilor europene, instituind o asociere intre Albania pe de o parte, si comunitatile europene impreuna cu statele membre ale acestora pe de alta parte, precum, si activitatile desfasurate de partea albaneza in cadrul institutiilor create prin aceste acorduri.

Organismul care asigura dialogul la cel mai inalt nivel, definind limitele directoare ale procesului integrarii europene, in conformitate cu recomandarile institutiilor comunitare, este Comitetul Interministerial. Acest comitet este condus de primul Ministru si de Ministrul Integrarii Europene iar membrii comitetului sunt ministrii si conducatorii celorlalte centre si agentii guvernamentale. La dezbateri participa in calitate de invitati, reprezentanti ai legislativului, ai Presedentiei si organizatiilor sindicale si patronale.

Institutiile comunitare create prin tratatele fundamentale, isi exercita competentele in conditii cu totul deosebite de cele in care actioneaza institutiile obisnuite de drept international. Aceasta pentru ca, in general, comunitatile europene si institutiile lor au fost concepute dupa modelul si potrivit principiilor dreptului public intern, astfel ca nu suntem in prezenta unor institutii internationale, ci a unor institutii interne ale comunitatii.

Comunitatile europene nu au fost constituite ca entitati inchise. Pentru a-si realiza obiectivele, ele au trebuit sa se integreze in sfera larga a raporturilor internationale prin

Bibliografie:

BEKA Ismail, Shqiperia larg apo afer BE-se, Shkenca, Tirane, 2002.

2. BELORTAJA, Selim, Integrimi Europian dhe sfidat e komunitetit te biznesit, Fllad,

Tirane, 2002.

3. BIANKU, Ledi, Tranzicioni, Instiuti i Studimeve Kombetare, Tirane, 2000.

4. DUMANI, Nexhumedin, Ekonomia dhe Tranzicioni, Shkenca, Tirane, 2002.

5. FUEREA, Augustin, Institutiile Uniunii Europen, Editat de S.C. Universul Juridic

S.R.L, Bucuresti, 2002.

6. KADARE, Ismail, Shekulli im, Shtepia botuese Naim Frasheri, Tirane, 2001.

7. KAJSIU, Blendi, BUMCI, Aldo, RAKIPI, Albert, Shqiperia ne kerkim te

demokracise, Instituti i Studimeve Kombetare, Tirane, 2002.

8. LLACI, Shyqyri, MEMA, Fatmir, PINE, Valentina, Pasojat sociale e privatizimit

masiv ne Shqiperi dhe sfidat e ardhshme , Fakulteti i Ekonomise Universiteti i

Tiranes, Tirane, 2001.

9. MEKSI, Ermelinda, Shqiperia dhe integrimi Europian, Akademia, Tirane, 2004.

10. MEMA, Fatmir, SALLAKU, Skender, Shqiperia midis reformave te brendshme dhe

Integrimit Europian, ISN, Tirane, 2003.

11. META, Beqir, Komunizmi dhe shqiptaret, Shtepia botuese Albin, Tirane, 1998

12. MILO, Paskal, RULI, Genc, BELORTAJA, Selim, XHEPA, Selami, YZEIRI,

Bajram, Monitorimi i ecjes se Shqiperise drejt integrimit Europian, Flesh, Tirane,

2003.

13. ORT/USAID, Udha e Shqiperise drejt demokracise, Programi, Rjeti i demokracise ne

Shqiperi, Tirane, 1999.

14. PANDA, Ilir, Ndikmi i sistemit juridik mbi demokracine shqiptare, Libri Universitar,

Tirane, 2004.

15. RULI, Genc, Sistemi financiar shqiptar dhe integrimii i tij ne Europe, ISN, Tirane,

2003.

16. SHELI, Dashamir, GADESHI, Ilir, Roli i remitencave te emigracionit shqiptar dhe

ndikimi i tyre ne ekonomine e vendit, Qendra e Studimeve Ekonomike dhe Sociale,

Tirane, 2001.

17. REPUBLIKA e Shqiperise, Keshilli i Ministrave, Rindertim Ekonomik, zhvillim dhe

bashkepunim ne kuadrin e Paktit te Stabilitetit per Europen Jug-lindore, Tirane,

2002.

18. TELO, Ilia, Llogaritja e te ardhurave reale te popullsise, Instituti i Studimeve

Sindikale, Tirane, 2003.

19. Haas, E.,International Integration in International Systems. A Behavioural Approach,

ed. Michael Haas, Chandler, New York, 1974

20. Sullivan, M., International Relations: Theories and Evidence, Prentice Hall, Inc.,

Englewood Cliffs,New Jersey, 1976

Descarcă proiect

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Politica de integrarea Euro-Atlantica a Albaniei dupa 1997.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2008
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
91 pagini
Imagini extrase:
91 imagini
Nr cuvinte:
33 163 cuvinte
Nr caractere:
179 152 caractere
Marime:
123.98KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Proiect
Domeniu:
Științe Politice
Tag-uri:
politica, albania, integrare
Predat:
Facultatea de Filosofie si Stiinte Social-Politice , Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iasi
Specializare:
Ştiinţe Politice
Materie:
Științe Politice
Profesorului:
Prof. Dr Poede George
Sus!