Gestionarea riscurilor de securitate economica

Previzualizare proiect:

Extras din proiect:

Protectia intereselor de securitate economica se realizeaza in conformitate cu prevederile Constitutiei Romaniei, Legii nr.51/1991, privind siguranta nationala a Romaniei, Legii nr.14/1992, privind organizarea si functionarea S.R.I., Regulamentului de functionare a acestuia, celorlalte acte normative aplicabile in materia securitatii nationale.

Securitatea nu se reduce doar la aparare, ocrotire, protejare. Ideea securitatii complexe si integrale este strins legata de conceptia dezvoltarii democratice durabile, aparand pe urma in calitate de parte inseparabila, integranta a acesteia si concomitent ca conditie de realizare a ei. Din aceasta perspectiva asigurarea securitatii trebuie sa fie canalizata nu doar catre preantampinarea pericolelor, dar si spre realizarea unui complex de masuri de dezvoltare si fortificare a drepturilor si libertatilor personalitatii, a valorilor materiale si spirituale ale societatii, a sistemului constitutional, suveranitatii si integritatii teritoriale a tarii.

Securitatea economica nu poate fi asigurata doar in limitele economiei care activeaza in cadrul modelului dezvoltarii indurabile. Securitatea economica este conceputa ca posibilitate si stare de pregatire a economiei de a asigura conditii decente de viata si de dezvoltare a personalitatii, stabilitate social-economica si militar-politica a societatii si a statului, de a contracara pericolele interne si externe.

Securitatea economica este abordata ca o componenta importanta a securitatii nationale, ce desemneaza starea economiei fundamentata pe prosperitate, legalitate, echilibru si stabilitate si bazata pe principiile economiei de piata, exprimata prin ordinea de drept si asigurata prin actiuni de natura economica, politica, sociala, juridica si de alta natura. Activitatea pe componenta economica este orientata pe protectia valorilor reprezentate de atributele fundamentale ale statului (independenta si suveranitatea economica si monetara, integritatea deciziilor economico-strategice privind resursele vitale) si apararea, prin mijloace si metode specifice, a valorilor de securitate economica, precum si spre promovarea intereselor nationale si asigurarea cadrului necesar definitivarii cu succes a procesului de aderare la Uniunea Europeana .

Valorile de securitate economica statuate constitutional (de interes major pentru securitatea nationala) sunt economia de piata, concurenta loiala, resursele naturale, echilibrul ecologic, dezvoltarea economica - prin asigurarea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie, aplicarea politicilor de dezvoltare regionala si dezvoltare durabila- proprietatea, libertatea economica, sistemul financiar, activitatea bancara, protectia sociala, cercetarea stiintifica si tehnologica nationala si dreptul de autor.

Pentru indeplinirea sarcinilor ce-i revin, structura specializata are stabilite o serie de atributii care sunt:

1. generale, ce vizeaza elaborarea strategiei generale a activitatii specifice (intr-o conceptie unitara si in conformitate cu reglementarile legale si dispozitiile interne):organizarea, conducerea si coordonarea activitatii de informatii in domeniu (pentru dimensionarea corecta si cuprinzatoare a disfunctiilor, vulnerabilitatilor, riscurilor, amenintarilor si pericolelor la adresa securitatii economice); evaluarea permanenta a influentei factorilor de risc interni si externi asupra starii de securitate economica, analizarea mutatiilor intervenite in directia de manifestare si amplitudinea amenintarilor specifice; asigurarea colaborarii cu structurile celorlalte organe de stat cu atributii in materia sigurantei nationale, apararii si ordinii publice, precum si cu institutii publice sau private din sfera economica, in problematica de realizare a securitatii economice; organizarea activitatii de cooperare cu servicii de informatii externe, pe linia schimbului de informatii ori in cadrul operatiunilor comune;

2. specifice, ce stabilesc identificarea, evaluarea si gestionarea disfunctiilor, vulnerabilitatilor, riscurilor, amenintarilor si/sau pericolelor care vizeaza valorile de securitate economica, faciliteaza actiunile/operatiunile de subminare economica, distrugere, degradare sau compromitere a infrastructurilor economice ori folosirea acestora in scopuri contrare intereselor Romaniei (in special in domeniile energetic, industrial, financiar, bancar, agricultura, protectia mediului si silvicultura, transporturi, dezvoltare regionala), favorizeaza activitatile/operatiunile de spionaj ori de diversiune in sectorul economic, stiintific sau tehnologic (in ansamblu ori pe elemente de baza ale acestora).

In vederea executarii acestor atributii se coopereaza cu unitatile informativ-operative, specializate, tehnico-operative si functionale centrale din structura S.R.I., si se colaboreaza cu structuri ale celorlalte organe de stat cu competente in materia securitatii nationale si cu organele administratiei publice din economie si finante, in problemele de realizare a securitatii nationale (in limitele competentelor stabilite prin protocoale).

In baza prerogativelor si competentelor legale, sunt organizate si executate activitati pentru culegerea si verificarea informatiilor necesare cunoasterii, prevenirii si contracararii oricaror actiuni care constituie, potrivit legii, amenintari la adresa securitatii nationale a Romaniei, care, ulterior, sunt valorificate prin informarea beneficiarilor legali abilitati a dispune masuri de prevenire si contracarare a amenintarilor identificate.

Datele si informatiile din care rezulta savarsirea unor fapte susceptibile a intruni elementele constitutive ale unor infractiuni sunt puse (din proprie initiativa sau la cerere) la dispozitia organelor de urmarire penala (acestora revenindu-le sarcina si competenta legala in a stabili existenta unor fapte penale si incadrarea acestora in lege).

Bibliografie:

- Daianu, Daniel. Incotro se indreapta tarile postcomuniste? Curente economice in pragul secolului, Editura Polirom, Bucuresti, 2000.

- Coscodaru, Ion. Cooperarea politico-militara si militara in sud-estul Europei, Impact

Strategic NR.3, Bucuresti, 2002.

- Rujan Ovidiu, Pargaru Ion. Economie internationala, Editura Economica, Bucuresti,

2004.

- Sava, S., Caii si strategii de lichidare a subdezvoltarii, Editura Politica, Bucuresti, 1979.

- www.security.ase.md/publ/ro/pubro17.html

- www.security.ase.md/publ/ro/pubro17.html

Download proiect

Primești proiectul în câteva minute,
cu sau fără cont

Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
8 pagini
Imagini extrase:
8 imagini
Nr cuvinte:
2 509 cuvinte
Nr caractere:
14 590 caractere
Marime:
16.21 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Master
Tip document:
Proiect
Domeniu:
Stiinte Politice
Tag-uri:
economie, securitate
Data publicare:
16.07.2016
Structură de fișiere:
  • Gestionarea riscurilor de securitate economica.doc
Predat:
Facultatea de Sociologie si Psihologie , Universitatea de Vest din Timisoara (master)
Profesorului:
Prof. univ. dr. Ilie Cristescu

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
Consideratii cu privire la locul riscurilor in societatea contemporana Opinii cu privire la...
Acceptarea riscurilor si controlul lor prezinta unul din momentele-cheie in activitatea bancara....
Inainte de a prezenta si caracteriza riscurile proiectelor este necesar a cunoaste ce reprezinta...
Cand vorbim despre strategie ne referim, mai ales, la un ansamblu de operatii si demersuri...
Introducere Viata economica se afla intr-o continua schimbare. Ea este marcata de evenimente...
Sus!