O economie sanatoasa, fara indoiala este sustinuta in masura considerabila de regularitatea si onestitatea raporturilor juridice dintre parteneri in procesul atit de amplu si de complex al productiei si circulatiei bunurilor, al vastului domeniu al serviciilor, in scopul general al satisfacerii necesitatilor persoanelor.Prin urmare un asemenea deziderat fundamental nu poate fi realizat decit sprijinit, cu precadere pe actul principal al nasterii si stingerii acestor raporturi CONTRACTUL.
Intrument juridic insemnat in viata economica, contractul este cunoscut inca din cele mai vechi timpuri. ,,Contractus"-ul din dreptul roman si ,,synallagma " grecesc sa afla la obirsia multitudinii si marii varietati a contractelor din economia de piata moderna. Dreptul evului mediu a dezvoltat domeniul prin restringerea formalismului contractual antic, acordarea prioritatii ,,manifestarii libere a vointei umane si particularizarea contactelor comerciale fata de cele civile".
Contractul nu si-a pierdut importanta nici astazi. Dimpotriva ,el este principalul izvor de obligatie, prin mijlocirea sa realizindu-se stabilitatea relatiilor, circulatia bunurilor si valorilor. Un semnificativ adgiu latin ,,contractus legem eu conventione accipiunt"(,,conventiile legal facute au putere de lege intre partile contractante") scoate in evidenta forta juridica a vointei partilor materializata in acest important act juridic
Forta,din pacate, inca ignorata, in mare masura, in aceasta etapa cruciala de trecere si realizare a economiei de piata reale in tara noastra.
In conditiile unei economii mondiale moderne, cu o productie industriala de masa si cu numeroase schimburi comerciale, vechiul sistem de contractare, cu oferte si contraoferte formale, cu negocieri indelungate care temporizeaza circuitul afacerilor a devenit incompatibil, aproape cu imperativul acestora -celebritatea. Acest lucru a impus, odata cu trecerea anilor si dinamizarea vietii economice printr-o prima tipizare a modurilor de a contracta.Tipizarea, abstractizarea si depersonalizarea contractuala s-au concretizat in diferite forme: conditii general, contracte-tip, clauze standardizate, formule simplificate,codificate,modele si formulare specifice.
In antichitate si evul mediu, datorita caracterului limitat al productiei si circulatiei marfurilor, transporturile se desfasurau in srinsa legatura cu activitatea de comert, astfel ca proprietarul mijloacelor de transport avea posibilitatea sa execute atit transportul, cit si comercializarea marfurilor respective. Transporturile cunosteau o slaba dezvoltare rezumindu-se doar la cele cu tractiune animala si mici ambarcatiuni ce traversau marile, fluviile si riurile navigabile.
Actualitatea temei investigate In epoca moderna, caracterizata prin dezvoltarea fortelor de productie si adincirea diviziunii sociale a munci
1. Tratatele internationale la care este parte Republica Moldova. Modlpres vol.I, II, III, IV. Chisinau 2002
2. Constitutia Republicii Moldova. Editura Directia de Stat pentru Asigurarea Informationala MOLDPRES, 1994.
3. Codul Civil al Republicii Moldova, art. 980-1029 p.251-264, Chisinau nr. 1107 din 06.06.2002, Ed. ,,Cartea" 2002
4. Codul Transportatorilor auto, Chisinau nr.116 - XIV din 29.07.1998
5. Legea cu privire la Transporturi, Chisinau, nr. 1194 - XIII din 21.05.1997
6. Legea Fondului Rutier, Chisinau, nr. 720-XIII din 02.02.1996
7. Legea Republicii Moldova privind licentierea unor genuri de activitate, Chisinau, nr.451-XV din 30.07.2001
8. Legea Republicii Moldova cu privire la patenta de intreprinzator, Chisinau, nr.93-XIV din 15.07.1998
9. Regulamentul transporturilor auto de marfuri, Monitorul Oficial nr. 90-91, din 1998, art.581
10. Regulamentul transporturilor auto de calatori si bagaje, Monitorul Oficial, nr. 90-91din 1998
11. Regulamentul cu privire la autogara, Legea organica nr.116- XIV din 29.07.1998, Monitorul Oficial.
12. Instructiuni privind autorizarea si efectuarea pe drumurile publice a transporturilor cu greutati si gabarite ce depasesc prevederile legistalitei normative in vigoare, nr.509, nr.720 din 02.02.1996
13. Regulamentul transporturilor de marfuri perisabile, Legea organica nr.116 - XIV din 29.07.1998, Monitorul Oficial nr.91-92 art.420
14. Codul Comercial Roman adnotat, art.413 alin.2
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.