Funcția și funcționarul public

Previzualizare proiect:

Extras din proiect:

INTRODUCERE

Viata sociala a pus dintotdeauna multiple probleme, indeosebi de ordin administrativ. Nevoia a dus la aparitia functiei publice si a functionarilor care s-o indeplineasca. Comunitatea umana n-ar fi avut acces la progres daca nu si-ar fi creat un intreg organism social, caruia i-a dat viabilitate prin personalul investit in diversitatea de functii statornicite de-a lungul timpului.

Diversitatea sarcinilor pe care le are de indeplinit administratia publica necesita o extrem de variata gama de prestatii realizate prin serviciile publice, ca si un personal cu pregatire profesionala diversa. Satisfacearea nevoilor cotidiene ale colectivitatii, a nevoilor omului care traieste intr-o grupare organizata, ramane finalitatea esentiala si singura justificare a administratiei publice, atat de diversificata, mai ales in prestatiile sale catre populatie. Privita din punct de vedere sociologic, administratia publica nu reprezinta altceva decat o suma de colectivitati umane care organizeaza anumite actiuni in favoarea altor oameni. Din acest punct de vedere, problema oamenilor care lucreaza in administratie capata o importanta considerabila. Oricat de perfecta ar fi organizarea unui organism social si oricat de bune legi si decizii ar fi, ramane doar o simpla schema, fara viabilitate, daca nu exista oameni competenti, activi si devotati pentru realizarea scopului stabilit.

Functia publica reprezinta unul dintre cele mai importante elemente ale statului si orice stat democratic depinde, printre altele, de existenta si concretizarea unei functii publice democratice, stabile, profesioniste si neutra din punct de vedere politic. Astfel, functia publica reprezinta una dintre cele mai importante legaturi, care exista intre cetatenii unui stat democratic si institutiile publice, din respectiva tara. Este bine cunoscut faptul ca daca aceasta legatura este slaba, atunci este afectat intregul sistem democratic al societatii. Democratia poate exista doar in cazul in care exista o administratie publica eficace, care sa se afle in serviciul unui Guvern democratic ales.

De aici se desprinde ideea ca functia publica reprezinta, sau ar trebui sa reprezinte, un fel de barometru al increderii societatii civile in institutiile statului. Cetatenii aspira ca functionarii publici sa urmareasca realizarea interesului public, dand dovada de corectitudine si de o buna capacitate manageriala atunci cand este vorba de bunul public. Daca functionarul public da dovada de incredere, buna credinta si inalta conduita profesionala, atunci cetateanul capata incredere in institutiile statale, ceea ce printre altele duce si la crearea unui mediu de afaceri productiv si prosper, optim in vederea realizarii unei reale cresteri economice.

Reglementarea functiei publice in Romania are o lunga traditie, tara noastra fiind printre primele state din Europa care a consacrat o reglementare speciala a functionarilor publici prin adoptarea statutului din 1923.

Cel mai important aspect in reglementarea institutiei functiei publice il reprezinta definirea conceptului de functionar public, concept care justifica filosofia dreptului public specific oricarui sistem administrativ si de la care se construieste sistemul de reglementare a raportului dintre acestia si autoritatea publica, a drepturilor si obligatiilor, a carierei, a modului de evaluare si promovare.

Imaginea functionarului public in ultimul timp a fost alterata de numeroase aparitii negative atat in presa scrisa, cat si in presa audio-vizuala cu privire la unele acte sau fapte care intra sub incidenta diferitelor acte normative cu caracter punitiv. Aceasta imagine negativa asupra functionarului public este intretinuta si de institutiile si/sau autoritatile publice care nu au suficiente resurse financiare sau umane pentru a realiza anumite campanii de informare cu privire la categoria functionarilor publici - categorie profesionala aparte in domeniul administratiei publice.

Aceasta perceptie negativa asupra functionarului public este alimentata si de acele jurnale care sunt in cautare doar de subiecte spumoase si care adesea nu fac distinctia intre functionarul public si alte categorii profesionale bugetare. Totodata, opinia publica - in ceea il priveste pe functionarul public - este influentata si de acei

cetateni care, in periplul lor pe coridoarele administratiei publice, intalnesc functionari publici cu o conduita profesionala necorespunzatoare corpului din care fac parte.

Evident ca toate acestea au contribuit la formarea unei perceptii, care cu greu poate fi modificata si ameliorata, iar acest fapt presupune conjugarea eforturilor atat din partea autoritatilor/ institutiilor publice si a functionarilor publici, cat si din partea societatii civile, intrucat relatia functionar public - cetatean este o relatie bilaterala.

Legea 188/1999 privind statutul functionarilor publici in Romania guverneaza drepturile si obligatiile acestora, mecanismele dupa care sunt alesi sau numiti, modul de organizare, raspunderea pentru activitatea prestata si principiile care se aplica in exercitarea functiei publice.

Descarcă proiect

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Functia si Functionarul Public.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
4/10 (4 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
114 pagini
Imagini extrase:
114 imagini
Nr cuvinte:
32 678 cuvinte
Nr caractere:
205 003 caractere
Marime:
104.53KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Proiect
Domeniu:
Știința Administrației
Tag-uri:
functie, functionar, social, sociologie, comunitate, sarcina, servicii
Predat:
la facultate
Materie:
Știința Administrației
Sus!