Portofoliu de studiu a comportamentului organizational

Previzualizare proiect:

Cuprins proiect:

COMPONENTA 1. -TEORIE SI METODOLOGIE 3
A. Rezumatul pe scurt al acestor teorii 3
B. Scurt comentariu personal al acestor teorii 9
C. Operationalizarea conceptelor specifice din aceste teorii ...11
COMPONENTA 2. -INSTRUMENT-GHID DE INTERVIU 14
COMPONENTA 3. -ORGANIZATIA 16
COMPONENTA 4. ANALIZA DATELOR SI RECOMANDARI .17
BIBLIOGRAFIE 21

Extras din proiect:

COMPONENTA 1. -TEORIE SI METODOLOGIE

A. Rezumatul pe scurt al acestor teorii

A. 1 MOTIVATIA

Motivatia este o calitate prezenta la majoritatea oamenilor. Ea este in stransa legatura cu entuziasmul, pasiunea si interesul. Motivatia angajatilor se remarca prin ambitia si dorinta de a-si atinge obiectivele. Totodata, motivarea personalului este considerata una dintre sursele de satisfactie ce determina rezultatele si productivitatea dorita.

Conceptul de motivatie a fost definit pe mai multe dimensiuni, dupa cum urmeaza:

- ca proces psihologic care ofera comportamentului scop si directie (Kreitner, 1995).

- ca o trebuinta interna de a satisface o nevoie nesatisfacuta (Higgins, 1994).

- ca o predispozitie de a actiona intr-o maniera specifica pentru a indeplini necesitati specifice (Donnelly, 1995).

- ca o masura in care un efort persistent este dirijat pentru realizarea unui scop (Johns, 1998).

Sintetizand, motivatia face referire la ,,procesele psihologice care determina declansarea, directionarea si mentinerea actiunilor voluntare orientate spre un scop" (ZLATE, 2007, p. 388).

In literatura romana de specialitate se pune accentul pe o definitie ce evidentiaza caracterul dinamic si directional al motivatiei.

Motivatia reprezinta suma energiilor interne si externe care initiaza si dirijeaza comportamentul spre un scop care, odata atins, va determina satisfacerea unei necesitati" (Mathias, 1998, p. 35). De asemenea, motivatia poate reprezenta o ,,dorinta ce determina o persoana sa actioneze" (R. L. Mathias, 2006, p. 79).

Din perspectiva managerilor, motivatia angajatilor este analizata din punct de vedere comportamental. Prin urmare, angajatii motivati se evidentiaza prin dinamism, entuziasm, responsabilitate, implicare si ambitie. In cele mai intalnite situatii, motivatia pare, in perspectiva manageriala, ca un ,,produs care se fabrica" (Druta, 1999, p. 14).

A.2 SATISFACTIA

Satisfactia in munca reprezinta o parte esentiala cu care se confrunta majoritatea managerilor in ceea ce priveste gestionarea angajatilor. Numeroase studii au dovedit un impact colosal in ceea ce priveste satisfactia la locul de munca.

Din perspectiva psihosociologica, satisfactia in munca este rezultatul discrepantei dintre ceea ce un individ primeste ca recompensa pentru locul de munca si ceea ce estimeaza ca ar trebui sa obtina. O stare de satisfactie completa apare atunci cand exista egalitate intre cele doua recompense.

Satisfactia in munca este ilustrata ca o atitudine generala asupra muncii. Locke definea satisfactia in munca ca ,,o stare emotionala pozitiva rezultata din aprecierea unei experiente de munca". Conceptul de satisfactie in munca are multe aspecte, asa ca au fost propuse multe teorii pentru a-i explica semnificatia si modul de aplicare cu scopul de a imbunatati performanta angajatilor. (A.Locke, 1967).

Griffin & Bateman considera ca satisfactia in munca poate fi privita ca: un grup de dispozitii pozitive si negative care sunt dobandite si invatate prin experienta, atitudini pozitive sau negative bazate pe mostenirea genetica a unei persoane, un rezultat al constructiei de catre un individ a realitatii sale la locul de munca, experienta si reciprocitatea colegilor si evaluarea supraveghetorului si un caracteristicile postului individului si masura in care un individ incearca sa se potriveasca cu aceste caracteristici in functie de cerintele sale de la un loc de munca". (Bateman, 1986).

Satisfactia este efectul motivatiei, fiind un sentiment de placere care se datoreaza jobului. Este o stare finala, in timp ce motivatia este un impuls care duce la sentimentul de satisfactie. In 1968, Porter si Lawler au aratat ca relatia dintre cele doua nu este directa, ci mediata de procesele cognitive intermediare. Facand o sinteza asupra mai multor studii, Lawler spune ca satisfactia este un indicator al motivatiei, dar nu si cauza acesteia. (Lawler, 2006, pp. 426 - 435).

Concluzia enuntata de M. Zlate, (Mielu, 2007, p. 462) este ca, inca nu exista o concordanta deplina intre parerile autorilor cu privire la relatia dintre motivatie si satisfactie. Asadar, Zlate pune accentul pe trei enunturi esentiale:

- starea de satisfactie/insatisfactie este un indicator al motivatiei (mai precis, al modului ei eficient sau ineficient de realizare);

- motivatia si satisfactia apar intr-o dubla calitate: de cauza si de efect;

- atat motivatia, cat si satisfactia se raporteaza impreuna la performanta activitatii pe care o pot influenta atat pozitiv, cat si negativ (Mielu, 2007, pp. 462-463).

Download proiect

Primești proiectul în câteva minute,
cu sau fără cont

Alte informații:
Tipuri fișiere:
docx
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2022
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
23 pagini
Imagini extrase:
23 imagini
Nr cuvinte:
7 367 cuvinte
Nr caractere:
38 192 caractere
Marime:
166.77 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Proiect
Domeniu:
Sociologie
Data publicare:
02.02.2022
Structură de fișiere:
  • Portofoliu de studiu a comportamentului organizational.docx
Predat:
Facultatea de Sociologie si Asistenta Sociala , Universitatea din Bucuresti din Bucuresti
Specializare:
MOM
Materie:
Comportament Organizațional
An de studiu:
III
Profesorului:
T. Paul
Nota primita:
Nota 10
Te-ar putea interesa și:
CAPITOLUL 1. Management si comportament organizational DETROIT intr-un atac fara precedent si...
Capitolul 1 COMPORTAMENT ORGANIZATIONAL Comportamentul organizational (organizational...
Preocuparea pentru studiul comportamentului indivizilor in cadrul organizatiilor nu se intinde...
Curs 1-2 Capitolul I Geneza si evolutia conceptuala a comportamentului organizational In...
1. COMPONENTA METODOLOGICA - sistemul de management abordat de S.C. ca si instrument este...
Sus!