Cultura organizațională

Previzualizare proiect:

Cuprins proiect:

1. Organizatia
2.1.1. Delimitari conceptuale
2.1.2. Teorii de marca in abordarea organizationala
2.2. Organizatia scolara
2.2.1. Specificul scolii ca organizatie
2.2.2. Scoala - organizatie birocratica sau nu?
2.2.3. Scoala ca sistem organizational
2.3. Cultura organizationala o variabila pentru calitate si dinamica
2.3.1. Conceptul de cultura organizationala
2.3.2. Cultura organizatiei scolare
2.3.3. Specificul culturii organizatiei scolare
2.3.4. Culturi, subculturi, contraculturi

III. Componenta normativa a culturii scolii si influenta sa asupra comportamentului profesorului
3.1. Componenta normativa. Delimitari conceptuale
3.2. Tipuri de reglementari
3.2.1.Reglementari externe

Extras din proiect:

I. Argument

Performantele oricarei organizatii depind, intr-o mare masura, de randamentul individual al membrilor sai. La randul lor, performantele individuale sunt influentate de o serie dc factori, printre care se regaseste si cultura organizatiei.

Pe plan mondial, preocuparile pentru identificarea culturii organizatiei, a locului si rolului ei, succesul sau esecul unei organizatii sunt relativ recente. Ele au debutat in 1957, cand Th. Szelnic a abordat firma ca pe un organism social.

Ca si membrii unei familii, organizatiile sunt diferite, deoarece personalitatea si imaginea fiecareia este creata, in primul rand, de membrii sai.

O data cu identificarea si studierea ei, cultura organizationala a avut un rol important in aparitia si dezvoltarea unui nou mod de a concepe organizatia, managementul acesteia si, implicit, de a activa in mediul intra si extraorganizational.

Scoala este o ogranizatie care dezvolta o cultura bogata si diversificata. Orice incercare de perfectionare a activitatilor scolare trebuie sa porneasca de la cunoasterea culturii scolii asa cum se manifesta ea la nivelul managerilor, al profesorilor si al elevilor.

Cultura scolii este foarte importanta prin faptul ca participa la satisfacerea a doua nevoi ale organizatiei: adaptarea la mediul extern si integrarea interna. Astfel, cultura organizatiei scolare prin sistemul de valori cultivat si normele promulgate poate influenta relatiile cu mediul extern organizatiei, comunitatea locala, Inspectoratul scolar, de exemplu, dar si procesul de integrare si socializare a personalului sau, profesori, elevi, poate legitima statusuri si roluri, poate influenta distributia puterii, sistemul de promovare, recompensare si sanctionare. Rodul propriei istorii interne, cultura scolii sufera adesea o serie de influente ale mediului social care au tangenta cu institutia scolara si care adesea ii conditioneaza comportamentul si activitatile desfasurate.

O caracteristica a culturii organizatiei scolare este aceea ca incurajeaza existenta si manifestarea subculturilor. Existenta acestora constituie una din sursele de progres a institutiei scolare. Cele trei subspecii ale culturii scolii- cultura manageriala, cultura cadrelor didactice si cultura elevilor se afla intr-un raport de interdependenta, existenta lor fiind conditionata una de cealalta, prezentand de asemenea si o serie de elemente comune.

La nivelul subculturii cadrelor didactice se manifesta activ cultura profesorilor debutanti. Aflati la inceputul carierei, profesorii debutanti au in fata un drum plin de noutati, de capcane dar si de impliniri profesionale. Este momentul in care acestia descopera, uneori cu surprindere, ca scoala este vie, populata, sunt prezenti atat elevii, carora au fost invatati ce anume trebuie sa le predea, cat si colegii profesori, care ii intampina zilnic cu zambetul pe buze sau cu propriile lor probleme. Tinerii debutanti nu stiu daca trebuie sa fie maleabili in relatia cu elevii, nu stiu cum sa isi trateze colegii, daca este potrivita atitudinea respectuoasa, camaraderia sau servitutea, inca nu au aflat daca ceea ce stiu, acumuland in timpul propriei formari, este suficient sau inutil, deoarece realitatea pe care sunt nevoiti sa o confrunte este cu totul alta decat cea conturata in visele lor profane.

Bibliografie:

Abercrombie, M. L. J. Grupurile mici. Apud: Foss, B. M. (coord.). (1973). Orizonturi noi in psihologie. Bucuresti: Editura Enciclopedica Romana,.

Abraham, A. (1972). Le monde interieur de l'enseignant. EPI., Paris.

Adler, A. (1991). Cunoasterea omului. Editura Stiintifica, Bucuresti.

Amadieu, Jean-Francois. (1993). Organisations et travail.Cooperation, conflit et marchandage, Vuibert, Paris. LIFE. Laboratoire de recherche Innovation-Formation-Education. Livres a (re)lire.

On line : http://www.unige.ch/fapse/SSE/groups/life/livres/alpha/A/Amadieu_1993_A.html / disponibil 20.05.2008.

Amado, Gilles si Guittet, Andre. (2007). Psihologia comunicarii in grupuri. Editura Polirom, Iasi.

Androne, Mihai. Curs de sociologia eductiei.

On line : http://facultate.regielive.ro/cursuri/sociologie/sociologia_educatiei-34281.html / disponibil 22.01.2008.

Descarcă proiect

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Cultura organizationala.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
46 pagini
Imagini extrase:
46 imagini
Nr cuvinte:
12 652 cuvinte
Nr caractere:
71 680 caractere
Marime:
63.12KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Proiect
Domeniu:
Sociologie
Tag-uri:
cultura organizationala, marketing
Predat:
la facultate
Materie:
Sociologie
Sus!