Jertfă și pocăință

Previzualizare proiect:

Cuprins proiect:

Introducere 2
1.1. Generalitati 2
1.2 Originea si dezvoltarea jertfelor in cursul istorie 7
Capitolul II 11
Despre jertfe in general 11
Reglementarile stabilite de legi 13
2.1.Jertfa Vechiului Testament 15
a. Fundamentarea jertfei 15
2.2. JERTFA ACT - ORIGINAR 18
2.3. Materialul si impartirea jertfelor 18
2.4. Impartirea jertfelor 25
Jertfe pentru culpa 31
Jertfele pentru pace 34
Ocaziile si ritualul jertfelor 36
Jertfele nesangeroase 41
Jertfa de tamaie 42
Actiuni de cult : Obisnuite si Extraordinare 45
l. Obisnuite. 45
Rugaciunea 47
Extraordinare. 49
Circumciziunea 49
Sacrificiul legamantului 52
Capitolul III 56
Valoarea religios morala a jertfelor VechiuluiTestament 56
Sensul jertfei dupa profetii Vechiului Testament 61
Jertfele Vechiului Testament, preinchipuiri ale jertfelor Noului Testanent 64
Capitolul IV 67
Valoarea morala a pocaintei in Vechiul Testament 67
a. Cainta 70
b. Marturisirea pacatelor 74
4.2 Relatia pacat -- pocainta 78
Psalmul Ll/L - Numit psalm al pocaintei 84
Pocainta sub aspect individual 93
Pocainta si Datoria in Legea Mozaica 93
Concluzii 99
BIBLIOGRAFIE 102

Extras din proiect:

Generalitati

Ideea de mantuire ia fiinta deodata cu caderea in pacat a protoparintilor omenirii. A fost nevoie de luarea unei atitudini impotriva factorilor care au produs suferinta in lume, care de altfel, s-a impus inca de la inceput. Personalitati reprezentative ale popoarelor vechi au vestit tot mai mult si mai mult si tot mai clar, posibilitatea de a se ridica la culme desavarsirea fiintei umane. '

La babilonieni se astepta zi de zi venirea mantuirii si a fericirii generale. La egipteni se astepta victoria luminii asupra intunericului, a binelui asupra raului si a vietii asupra mortii. La greci, asteptarea timpurilor fericite este exprimata in nenumarate ocazii.

In literatura romana, poetul Virgiliu ne vorbeste despre o epoca de pace, epoca de aur a viitorului omenirii. De aceasta epoca este preocupat Cicero: ,,nu va mai fi o lege la Roma si alta la Atena: una azi, alta maine, ci in toata vremea, pe toate neamurile va povatui o singura lege ".

Sperantele ca omul credincios se va mantui de suferintele in care se zbate, se exprima in nenumarate texte biblice. Realizarea este legata de persoana unui om ideal care, ca trimis al cerului, va realiza fericirea tuturor oamenilor. De la intaia carte a Vechiului Testament, persoana si epoca promisa se vad de-a lungul istoriei.

Mantuirea leaga laolalta cele doua Testamente ale Sfintei Scripturi.

in aceasta privinta, Vechiul testament este intaia expresie a Revelatiei scrise si izvorul marilor realitati crestine, pe care nu numai le anticipeaza ci la carmuirea jertfa n-ar face parte din creatie, ea n-ar fi mantuitoarea ei.

Jertfa in substanta ei spirituala e iubire, iubire inspirata de la Autorul ei si inteleasa ca dispozitie launtrica, de a te darui, de a-ti oferi energia, bunurile, bucuriile si daca este nevoie chiar si viata, ca dar si ofranda plina de recunostinta, lui Dumnezeu, in cele din urma a le oferi lui Dumnezeu prin acest act sacru aproapelui, caruia darul nostru poate sa-i fie de atatea ori de folos capital, aducand la zidirea sau chiar la salvarea lui.

Jertfa e totodata revelatie a adevarului ce-1 purtam in adancul fiintei noastre si a fortei imperative de daruire. Jertfa e si constiinta; e cunoasterea precisa a unui tel superior. Nu e oarba, ci totdeauna e luminata de un adevar, de un sens si de o persoana sau colectivitate in care afla ratiunea de a trai si slugi. O daruire fara un scop ziditor si sfant, oricat de spectaculoasa ar fi, nu poate fi jertfa, ci o zadarnica atotpustiire.

Jertfa este de asemenea, libertate, libertate inteleasa ca o decizie voluntara in vederea unui scop, ca optiune. Prin ea trebuie sa se arate dovada libertatii celui ce o aduce puterea de discernamant a spiritului; puterea de alegere intre ce sunt si ceea ce vreau sau urmeaza sa devin; deci libertate creatoare.

Dar daca creatia, considerata din perspectiva Creatorului ca opera daruirii Sale, e o ,,jertfa", apoi si jertfa omului, considerata in finalitatea ei, cum s-a anticipat deja, e creatie. Jertfa are ca scop creatia, iar creatia cere jertfa si nu e de conceput una fara alta.

Bineinteles jertfa e in acelasi timp si satisfactie, bucuria pe care procura acest act sublim si celui ce aduce jertfa si desigur si lui Dumnezeu. Se poate spune ca jertfa concentreaza intr-un act unic de daruire creatoare intocmai ca intr-un focar, toate valorile spirituale si materiale ale fiintei si ale persoanei.

E un fapt ca unii teologii au asociat jertfa intr-o masura cu totul exagerata pacatului. Mai toate cercetarile sunt puse in relatii cu termenii : pacat, jignire adusa onoarei lui Dumnezeu, satisfactie si omagiu, ispasire.

Bibliografie:

1. Abrudan, Pr.Prof.Dr.Dumitru

Cornitescu,Diac.Prof.Dr.Emilian

2. Balan, Protosinghel loanichie

3. Balca, Diac.Prof.Niculae

4. Basarab, Magistr., Mircea

5. Bunea, Pr. loan

6. Idem

7. Burtan, Drd. Gheorghe

8. Caloianu, Drd. Gheorghe

9. Cernauteanu, Diac. Gavriil

10. Chialda, Dr. Mircea

11. Idem

12. Cohen. A.

13. Craciunas, Pr. Irineu

Editura Institutului Biblic si de Misiune Crestina la B.O.R., Bucuresti, 1994

Arheologie Biblica", Bucuresti, 1994, pp.245-284 " Convorbiri Duhovnicesti II", Episcopia Romanului si Husilor, 1990, p.336

" Etapele Psihologice ale Marturisirii", S.T. Bucuresti, 1955, nr.1-2, pp.32-33 " Psalmul Ll/L, Ideea de Rugaciune si Jertfa ", S.T. XIII (1961), nr.7-8, pp.417 -426 " Pocainta, indatorire de capetenie a Crestinismului", M.O. , 1957, nr.11-12, pp.738 " Pacatul si Pacatosii", M.D. III (1959), nr.5-6, pp.390 " Rolul indrumator al Vechiului Testament", S.T. XXV (1973), nr.9-10,pp.725

" Datoriile fata de aproapele dupa Legea mozaica", S.T. XXVII (1975), Bucuresti, nr.l-2,p.!09

" Frecventa savarsirii Sfantei Taine", M.'fi.XX, (1970), nr.4-6,pp.312

"Sacrificiile Vechiului Testament", Caransebes 1941, pp.467

" indatoriri Moral-Sociale dupa Decalog", S.T. VIII (1956), nr.9-10,pp.706

" Talmudul", Bucuresti 2001, pp.170 "invatatura Ortodaxa despre

Descarcă proiect

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Jertfa si Pocainta.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (2 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
96 pagini
Imagini extrase:
96 imagini
Nr cuvinte:
43 535 cuvinte
Nr caractere:
194 155 caractere
Marime:
149.28KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Proiect
Domeniu:
Religie
Tag-uri:
pacat, dumnezeu
Predat:
la facultate
Materie:
Religie
Profesorului:
Tamara Ionache
Sus!