Metode didactice interactive

Previzualizare proiect:

Extras din proiect:

Strategia pedagogica reprezinta o maniera de abordare a educatiei necesara pentru realizarea unui scop specific prin traducerea in practica a principiilor generale de proiectare a activitatii de formare - dezvoltare permanenta a personalitatii si a metodelor de instruire integrate optim la nivelul unui discurs didactic efficient, adoptabil si adaptabil intr-un context dat.

Strategiile didactice reprezinta un grup de doua sau mai multe metode si procedee integrate intr-o structura operationala, angajata la nivelul activitatii de predare - invatare - evaluare, pentru realizarea obiectivelor pedagogice generale, specifice si concrete ale acesteia la parametrii de calitate superioara.

Metoda didactica reprezinta o actiune care vizeaza eficientizarea invatarii in termenii unor rezultate immediate evidente la nivelul unei anumite activitati de predare - invatare - evaluare, in timp ce strategia didacticareprezinta un model de actiune cu valoare normativa, angajata pe termen scurt, mediu si lung care integreaza in structura sa de functionare pedagogica metodele, stilurile educationale, resursele de optimizare a activitatii cu implicarea subiectivitatii creatoare a profesorului.

Strategia didactica preia in general numele metodei de baza ce urmareste fie comunicarea activa, cunoasterea euristica a fenomenelor studiate care stimuleaza capacitatea elevului de sesizare, rezolvare, creare de probleme, creativitatea reactiva si proactiva a profesorului, dar si, prin el, a elevului.

Elaborarea strategiilor didactice valorifica doua cai de actiune?

1. o cale de actiune teoretica, dezvoltata prin integrarea mai multor procedee si metode intr-o "metoda de baza", cu extrapolarea calitatilor acesteia la nivelul unei noi structuri care asigura cresterea functionalitatii pedagogice a activitatii de predare - invatare - evaluare, pe termen scurt, mediu si lung

2. o cale de actiune practica, bazata pe stilul educational al profesorului care asigura optimizarea noii structuri create, valorificand normele prescriptive ale acesteia, dar si propriile sale resurse de inovatie didactica.

Activitatea de prospectare pedagogica, necesara pentru focalizarea strategiei didactice in jurul unei "metode de baza" implica elaborarea unor tipologii de actiune representative, bazata pe o structura functionala globala, integrala si deschisa (pe termen lung), echivalenta cu organizarea unei inlantuiri de situatii de invatare prin parcurgerea carora elevul isi insuseste material de invatat .

Interpretarea strategiilor ca modele de actiune exemplara permite elaborarea unei taxonomii care inglobeaza categoriile principale de metode integrate intr-o structura operationala unitara. O asemenea taxonomie are in vedere actiunea predominanta in cadrul activitatii de predare - invatare - evaluare

1. strategia didactica bazata prioritar pe actiunea de comunicare

2. strategia didactica bazata prioritar pe actiunea de cercetare

3. strategia didactica bazata prioritar pe actiunea practica

4. strategia didactica bazata prioritar pe actiunea de programare speciala (de exemplu instruirea asistata de calculator)

Strategiile didactice care au ca obiectiv prioritar exprimarea personalitatii elevului?

1. strategia jocului didactic

2. strategia lucrarilor practice

3. strategia asaltului de idei

4. strategia dezbaterii problematizate

Strategiile didactice care au ca obiectiv prioritar stapanirea materiei, in termini de cunostinte si de capacitati

1. strategia conversatiei euristice

2. strategia prelegerii problematizate

3. strategia cercetarii experimentale

4. strategia algoritmizarii

Strategiile didactice care au ca obiectiv prioritar transferal functional al cunostintelor si capacitatilor dobandite

1. strategia problematizarii

2. strategia modelarii.

Analiza strategiei din perspectiva psihologica implica alegerea unei suite de actiuni care duce mai bine si mai repede la atingerea scopului, a obiectivului propus.

Strategiile pedagogice pot fi valorificate si la nivel de?

1. strategii de abordare,

2. strategii de lucru,

3. strategii de perspectiva

4. strategii de ameliorare a rezultatelor finale

5. strategii de adaptare la schimbare

Identificarea strategiilor didactice optime ramane o problema deschisa la nivelul cercetarilor pedagogice angajate in contextul politicilor educationale reformatoare. Din perspectiva curriculara integrarea lor reprezinta premisa unei proiectari pedagogice eficiente in procesul de predare - invatare - evaluare.

Metoda de invatamant

Una din componentele esentiale ale curriculum-ului scolar o constituie metodologia didactica, respectiv sistemul de metode si procedee didactice.

Activitatea de instruire si educare, se situeaza intotdeauna intr-un anumit context, in interiorul caruia actioneaza anumiti factori. Unii dintre acestia trebuie acceptati asa cum sunt, dar altii pot fi adaptati necesitatilor procesului didactic.

Avand in vedere cele relatate mai sus, putem evidentia principalele caracteristici ale activitatilor instructiv-educative:

- angajeaza in activitatea de instruire cadrul didactic si elevii;

- au ca puncte de start motivatia elevilor, datorata constientizarii obiectivelor urmarite;

- vehiculeaza anumite continuturi instructiv-educative;

- recurg la sisteme de metode de predare si invatare;

- utilizeaza mijloace de instruire;

- implica o anumita forma de organizare a muncii;

- urmaresc rezultate care sunt supuse actiunii de evaluare;

- se desfasoara in conformitate cu norme, reguli si principii.

Intre elementele componente ale procesului instructiv-educative exista o stransa interdependenta, metoda didactica jucand un rol de prima marime. De altfel, procesul instructiv educativ reprezinta o activitate complexa, constituita dintr-o impletire continua de actiuni de predare-invatare, in cadrul carora, metodologia didactica ocupa opozitie importanta, asa cum se poate observa in urmatoarea schema (dupa Ionescu, M., Radu, I., 2001, p.125 ):

ELEVI CADRU DIDACTIC

Obiective operationale Obiective operationale ? ?

Demersuri de invatare Demersuri de predare

METODOLOGIA

DIDACTICA

?

Modificari in personalitatea elevilor

(cunostinte, abilitati, comportamente etc.)

Bibliografie:

1. Manolescu A. - Managementul resurselor umane, Ed.Coresi, Bucuresti 1999

2. Consiliul National pentru Curriculum - Ghid metodologic pentru aplicarea programelor scolare, aria curriculara tehnologii

3. Cristea, Sorin, Dictionar de pedagogie, Ed. Litera International, Chisinau - Bucuresti, 2000

4. Dictionar de Pedagogie, Ed. Academiei, 1979

5. Dictionar de psihologie, coordonator Schiopu, Ursula, 1997

6. Roman A. , Petroi A - Labirintul evaluarii didactice, Ed. Universitatii Aurel Vlaicu, Arad, 2005

7. Marsieu A. , Petroi A - Fundamente pedagogice si curriculare, Ed. Universitatii Aurel Vlaicu, Arad, 2005

8. Dulama E. - Modele, strategii si tehnici didactice activizate, Ed. Atlas - Clusium, Cluj - Napoca, 2002

9. Dorin H., 2006 - Formarea initiala a cadrelor didactice, Arad, Ed. Universitatii "Aurel Vlaicu"

Descarcă proiect

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Metode didactice interactive.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (6 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
23 pagini
Imagini extrase:
22 imagini
Nr cuvinte:
5 634 cuvinte
Nr caractere:
34 825 caractere
Marime:
47.29KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Proiect
Domeniu:
Psihopedagogie
Tag-uri:
educatie, metode, Pedagogie
Predat:
la facultate
Materie:
Psihopedagogie
Profesorului:
Petroi Anca
Sus!