Orientarea școlară și profesională - aspecte medicale

Previzualizare proiect:

Extras din proiect:

1. Introducere

Informatiile de natura medicala cu privire la orientarea scolara si profesionala a elevilor sunt utile profesorilor, consilierilor, dirigintilor, parintilor si medicilor scolari si de familie. Pentru a preveni neconcordantele dintre aptitudinile elevilor si traseul lor scolar-profesional ales initial, este obligatorie diagnosticarea starii lor prezente de sanatate, prin examinari medicale, care se efectueaza la anumite varste (considerate a fi momente importante de trecere de la un ciclu de invatamant la altul).

Examenul medical de bilant se efectueaza la sfarsitul unui ciclu scolar. In ceea ce priveste elevii cu probleme de sanatate, pe baza concluziilor examinarilor medicale si a rezultatelor primite de la medicii specialisti, ei sunt indrumati fie spre un anumit profil scolar, fie spre invatamantul special. Acest modul trece in revista principalele momente ale consilierii si orientarii, etapele pe care elevii le au de parcurs in raport cu varsta lor.

Pentru o activitate eficienta de orientare a elevilor, medicii si profesorii trebuie sa cunoasca, pe langa particularitatile anatomo-functionale ale fiecarui elev, aptitudinile lor, traseele scolare posibile pe care le pot urma, activitatile practice care se realizeaza in atelierele scolare sau in intreprinderile unde se efectueaza instruirea practica. Nimeni nu poate fi impiedicat sa practice o anumita profesie/meserie, dar nici viata unui copil cu probleme de sanatate sau a altora nu poate fi pusa in pericol printr-o ambitie sau orientare gresita.

Intre medicul scolar, consilier/profesor si parinte trebuie sa existe, in permanenta, o stransa legatura, atat in ceea ce-i priveste pe copiii cu probleme de sanatate, cat si pe cei valizi, pentru ca numai prin colaborarea lor se realizeaza o indrumare adecvata a elevului spre o reusita insertie socio-profesionala.

2. Aspecte medicale generale privind orientarea scolara si profesionala

Orientarea este definita ca totalitatea activitatilor pedagogice, psihologice, sociale si medicale, care il ajuta pe tanar sa isi dezvolte liber propria personalitate. In orientarea elevilor trebuie ales, intotdeauna, cel mai bun traseu scolar si profesional, in functie de aptitudinile si motivatiile acestora.

In orientarea scolara exista o activitate prealabila, prin care se urmareste cunoasterea personalitatii fiecarui elev, pentru a putea fi corect indrumat spre tipul de scoala adecvat aptitudinilor sale intelectuale.

Orientarea scolara se intrepatrunde cu orientarea profesionala, prin care tinerilor li se ofera sansa unui traseu profesional, tinandu-se cont de aptitudinile lor fizice, intelectuale si psihomotorii. Dar, atat orientarea scolara, cat si cea profesionala implica, pe langa aspectele generale, diferite aspecte medicale legate de anumite deficiente pe care le pot avea copiii. Atat

pentru copiii normali, cat si pentru cei cu deficiente de sanatate, un rol important il are medicul scolar, care poate sa precizeze tipurile de activitati adecvate in raport cu particularitatile lor morfo-functionale, spre care trebuie sa fie orientati. El are in vedere sanatatea tuturor elevilor, nu numai a celor cu deficiente de sanatate, care, de altfel, reprezinta 15-20 din populatia scolara.

Bibliografie:

1. Bucur, G. E. (red.). Elemente practice de medicina a orientarii scolare si profesionale. Bucuresti, Editura Medicala, 1986

2. Cretu, Virginia, Educatia pentru drepturile copilului, Editura Semne, Bucuresti, 1999 Elemente practice de medicina a orientarii scolare si profesionale. Bucuresti, Editura Medicala, 1986

3. Ionascu, A., Filiatia si ocrotirea minorilor, E.D.P., Buc., 1988

4. Lascus, Voicu, Pedagogia ocrotirii, ED. Casa cartii de stiinta, Cluj-Napoca, 1994

5. Lascus, Voicu, Orientarea scolara si profesionala, vol.I, Teorie si metode, Editura Napoca Star, Cluj-Napoca, 2000

6. Lascus, Voicu, Fisa de observare si proiect pedagogic individualizat, Editia a II-a, Ed. Casa Cartii de Stiinta, Cluj-Napoca, 1997

7. P.; Milea, St. Tratat de pediatrie.Bucuresti, Editura Medicala, 1988

8. M A C B E T H, AL., (coordonator) si colaboratorii, L'enfant entre l'ecole et sa famille. Rapport sur les relations entre l'ecole et la famille dans les pays des Communautes Europeennes. Bruxelles, Comisia comunitatilor europene, Colectia Studii, Seria Educatie, nr. 13, 1984.

9. Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 141/200, privind asistenta de sanatate publica a prescolarilor, elevilor si studentilor.

10. O S T E R R I E T H, P., Copilul si familia. Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica, 1973.

11. S T E R N, H.H., Educatia parintilor in lume. Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica, 1972.

Descarcă proiect

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Orientarea scolara si profesionala - aspecte medicale.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
7/10 (3 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
37 pagini
Imagini extrase:
37 imagini
Nr cuvinte:
9 929 cuvinte
Nr caractere:
52 148 caractere
Marime:
37.70KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Proiect
Domeniu:
Psihologie
Tag-uri:
Orientare scolara, orientare profesionala, aspecte medicale
Predat:
la facultate
Materie:
Psihologie
Sus!