Dimensiunile Comportamentului Elevului cu Dizabilitati, Factor Determinant în Procesul de Formare și Evaluare al Acestuia

Previzualizare proiect:

Extras din proiect:

Omul trebuie sa actioneze, iar prin actiune el isi construieste si isi formeaza comportamentul.

Din perspectiva acestor date elevii care prezinta tulburari de comportament sunt oameni de actiune cu calitati incomplete, ei actioneaza fara a tine seama de valorile si normele morale existente. Datorita comportamentului lor discordant in raport cu normele si valorile comunitatii sociale persoanele cu tulburari de comportament sunt respinse de catre societate.

Prin termenul de comportament se desemneaza o actiune, o activitate externa, masurabila si observabila, care are impact direct asupra mediului fizic sau social. In aceasta categorie intra majoritatea activitatilor pe care le facem in decursul unei zile, care au o anumita frecventa, durata, intensitate sau alte dimensiuni masurabile.

Un comportament are cateva caracteristici care pot fi observate si masurate: frecventa, durata, intensitatea, latenta si calitatea.

o Frecventa unui comportament se stabileste raportand numarul de aparitii a unui comportament tinta la unitatea de timp.

Ex: de cate ori in interval de o saptamana elevul X fuge de la ore.

o Durata unui comportament este intervalul de timp cuprins intre momentul initierii si cel al incetarii unui comportament.

Ex: Este important sa cunoastem care este durata zilnica a activitatilor recreative pe care le desfasoara un elev cu dizabilitati.

o Intensitatea unui comportament se refera la magnitudinea cu care el se manifesta. Aceasta dimensiune este mai greu de masurat decat durata si frecventa. Cea mai frecvent utilizata metoda este scala de evaluare.

In terapia cognitiv-comportamentala, se utilizeaza astfel de scale in care se cere elevilor sa-si observe intensitatea unui simptom (ex.: "senzatia de frica") sau a unei convingeri (ex.: "Nu sunt un elev cuminte") pe o scala de la 1 la 10.

Progresul se evalueaza prin diminuarea intensitatii unor simptome sau a convingerilor dezadaptative.

o Latenta comportamentului se refera la intervalul de timp dintre stimulul sau situatia care induce un comportament si manifestarea efectiva a acestuia. Stimulul poate fi, de pilda, o rugaminte, iar latenta - intervalul dintre momentul in care am adresat rugamintea si momentul in care celalalt a inceput sa o indeplineasca.

Ex: Este important sa stim daca elevul ne-a ascultat cerinta promt sau dupa indelungi amanari de a nu mai jigni colegii.

o Toate dimensiunile comportamentale prezentate mai sus pot avea o expresie cantitativa, numerica. Ele ne ajuta sa exprimam si aspectele calitative ale unui comportament, pentru ca adesea calitatea se poate exprima cantitativ.

Criteriile de definire a problemelor de comportament:

o comportamnetul insusi sau severitatea sa sunt inadecvate in raport cu varsta si nivelul de dezvoltare a persoanei.

o comportamentul este periculos atat pentru persoana care-l produce cat si pentru cei din jur.

o comportamentul este contrar normelor sociale/scolare.

Factori care concura la si explica aparitia dificultatilor comportamentale:

o factori biologici - prezenta lor creste probabilitatea ca o persoana sa dezvolte probleme de comportament.Exemple: epilepsie, dificultati audio-vizuale, anumite caracteristici temperamentale,etc.

o factori sociali - au influente importante asupra comportamentului. Exemple: medii defavorizante, situatii materiale precare, medii in care predomina violenta si insecuritatea, etc.

o factori emotionali - persoanele au experimentat mai mult esecul in diverse aspecte ale vietii lor si ca urmare reprezentarea de sine le este saraca.

o factori cognitivi - includ abilitati slabe de comunicare, de rezolvare a problemelor si de interactiune sociala.

Aparitia tulburarilor de comportament este determinata de o diversitate de cauze si demersul de rezolvare a acestora presupune abordari si actiuni multiple. Astfel se pot distinge:

o abordarea biologica - se concentreaza pe interventia farmacologica pentru a se reduce anxietatea sau pentru a se reprima comportamentul agresiv.

o abordarea sociala - accentueaza importanta unui mediu de viata normal, nevoia de a se trata persoanele cu deficienta mintala cu respect si demnitate. Premisa acestei abordari este ca daca indivizii sunt tratati bine ei vor reactiona in moduri mai adecvate.

o abordarea educationala - subliniaza importanta dezvoltarii abilitatilor si deprinderilor precum si a experientei personale.

o abordarea psihologica - urmareste inlaturarea starilor psihice conflictuale si consolidarea trasaturilor pozitive de personalitate dublata de crearea unei motivatii superioare pentru activitate la toate categoriile de deficienti.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Dimensiunile Comportamentului Elevului cu Dizabilitati, Factor Determinant in Procesul de Formare si Evaluare al Acestuia.docx
Alte informații:
Tipuri fișiere:
docx
Diacritice:
Da
Nota:
3/10 (3 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
3 pagini
Imagini extrase:
3 imagini
Nr cuvinte:
1 047 cuvinte
Nr caractere:
5 652 caractere
Marime:
16.52KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Liceu
Tip document:
Proiect
Materie:
Psihologie
Tag-uri:
comportament, elev, factor, proces, determinare, formare, Evaluare, calitate
Predat:
la liceu
Sus!