PROFESOR PROPUNĂTOR: Burzo Gabriela-Monica
DATA: 21.05.2018
CLASA: a V-a
OBIECTUL: Limba și literatura română
UNITATEA DE ÎNVĂȚARE: Din carte spre departe
SUBIECTUL: Semnificațiile textului-Jurnalul de călătorie
TIPUL LECȚIEI: mixtă
COMPETENȚE GENERALE:
2. Receptarea textului scris de diverse tipuri
COMPETENȚE SPECIFICE:
2.1. Identificarea informațiilor importante din texte literare și nonliterare, continue, discontinue și multimodale;
2.3. Formularea unui răspuns personal și/sau a unui răspuns creativ pe marginea unor texte de
diferite tipuri, pe teme familiare;
2.4. Manifestarea interesului și focalizarea atenției în timpul lecturii unor texte pe teme familiare.
COMPETENȚE DERIVATE:
Cognitive:
Pe parcursul și la sfârșitul orei, elevii vor fi capabili :
C.C.1. să definească conceptul de jurnal;
C.C.2. să precizeze ce semnifică titlul textului;
C.C.3. să identifice particularități specifice domnitorilor și locurilor amintite în text;
C.C.4. să rezolve exercițiile propuse.
Afective- Elevii vor fi capabili:
CA : Să participe afectiv la lecție;
CA : Să accepte solicitările profesorului și să se mobilizeze pentru realizarea lor.
Psihomotorii- Elevii vor fi capabili:
CP : Să-și dirijeze efortul oculo-motor către centrul de interes vizat de profesor;
CP : Să-și reprime tendința de a practica mișcări inutile în timpul orei.
MOMENTELE
LECȚIEI TIMP C.S. CONȚINUTUL LECȚIEI STRATEGIA DIDACTICĂ EVALUARE
METODE MIJLOACE FORME DE
ORGANIZARE
Activitatea profesorului Activitatea elevilor
1.Moment organizatoric 2’ C.P. Profesorul salută, verifică prezența elevilor și face o scurtă conversație. Elevii răspund la salut și se pregătesc pentru începerea orei.
Conversația Frontală
2. Actualizarea conținuturilor însușite anterior
3’
C.A.
Se vor reactualiza, pe baza întrebărilor, cunoștintele despre conținutul textului.
Elevii răspund întrebărilor puse. Brainstorming
Conversația
Caiete
Frontală cu raportare individuală
Analiza
răspunsurilor elevilor
3.Captarea
atenției
6’
C.C.1.
C.C.2.
După actualizarea cunoștințelor, profesorul arată elevilor o imagine (reprezentând un jurnal), iar pe baza ei, pune întrebări elevilor legate de conceptul de jurnal și de titlul textului.
În funcție de răspunsurile pe care le vor da elevii, profesorul va aduce lămuririle necesare.
Elevii recunosc obiectul din imagine ca fiind un jurnal, își spun propria părere referitoare la conceptul precizat și încearcă să deslușească semnificația titlului.
Își notează eventuale explicații.
Reflecția
Conversația euristică
Tablă
Caiet
Frontală
Analiza răspunsurilor elevilor
4.Anunțarea subiectului lecției și enunțarea obiectivelor
2’
C.P. Profesorul anunță elevii că astăzi vor vorbi despre ce semnifică textul narativ nonliterar- Jurnalul de călătorie.
Se scrie pe tablă titlul lecției și
se enumeră, într-o manieră accesibilă, obiectivele lecției. Notează titlul lecției pe caiete: Semnificațiile textului, Jurnal de călătorie. Explicația
Tablă Frontală
5. Dirijarea învățării
15’
C.C.3.
Profesorul, pentru a pătrunde mai ușor în lumea textului, prezintă elevilor trei imagni a trei mari domnitori care sunt amintiți în text și le cere elevilor să-i identifice.
Profesorul le va da elevilor o fișă de lucru reprezentând o hartă a celor trei domnitori, pentru fiecare dintre ei, trebuind să identifice în text câte o caracteristică reprezentativă.
Tot pe aceeași fișă elevii vor trebui să noteze numele locurilor vizitate de Monica și câte un lucru reprezentativ pentru fiecare loc în parte.
Elevii privesc cele trei imagini și identifică domnitorii pe care ii reprezintă fiecare.
Elevii vor lucra pe perechi și se vor folosi de manual pentru a raspunde cerințelor de pe fișa de lucru, elaborând răspunsurile în manieră proprie.
Conversația euristică
Conversația Explicația
Exercițiul
Problematizarea
Harta
Imagini
Tablă
Fișa de lucru (1)
Frontală
Frontală
În perechi
Observarea sistematică a elevilor
Observarea sistematică a elevilor
A. BIBLIOGRAFICE:
1. OFICIALE:
Programa școlară pentru clasa a V-a
Limba și literatura română, Manual pentru clasa a V-a, Editura Art, București, 2017
2. PEDAGOGICE:
C. Cucoș, Pedagogie, Iași, Polirom, 1996
3. METODICO-DIDACTICE:
C. Parfene, Metodica studierii limbii și literaturii române în școală, Polirom, Iași, 1999
V. Goia, I. Drăgătoiu, Didactica predării limbii și literaturii române, Cluj, 1995
B. METODOLOGICE:
1. STRATEGIA DIDACTICĂ: deductivă
2. METODE ȘI PROCEDEE: reflecția,brainstorming, conversația euristică, explicația, problematizarea, harta.
3. FORMA DE ORGANIZARE: frontală, individuală, în perechi.
4. MIJLOACE DE ÎNVĂȚĂMÂNT: fișe de lucru, tablă, caiete, manualul.
C. TEMPORALE: 50 minute
D. UMANE: colectivul clasei a V-a
E. PSIHOLOGICE: cunoștințele elevilor.
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.