Psihologia vârstelor

Previzualizare proiect:

Cuprins proiect:

Cuvant inainte.3
Capitolul 1.Definirea psihologiei varstrelor.4
1.1. Continutul si importanta studieri in psihologia varstrelor.4
1.2. Metoda si metodologie in psihologia varstrelor. 5
Capitolul 2. Stadialitatea si evolutia umana. 6
2.1. Debutul vieti si fazele intrauterine. 7
2.2. Nasterea si dezvoltarea timpurie a copilului.12
2.3. Viata ecto-uterina(pana la un an).13
Capitolul 3. Perioada anteprescolara(prima copilarie).17
3.1.Caracteristici generale.18
3.2. Comunicarea, invatarea spontana si devoltarea emotional-afectiva.18
3.3. Viata ecto-uterina(perioada 1-3 ani).19
Capitolul 4. Perioada prescolara.24
4.1. Dezvoltarea psiho fizica si consolidarea autonomiei.25
4.2. Dezvoltarea psihica, conturarea si afirmarea personalitatii.25
4.3. Jocul si manifestarea personalitati.27
4.4. Viata ect-outerina(perioada 3-6 ani).28
Capitolul 5. Perioada scolara mica.31
5.1.Particularitati la varsta scolara mica.31
5.2.Atentia la copii de varsta scolara mica.35
5.3.Jocul si copiii, integrarea scolara.37
5.4.Dezvoltrea perceptiei copilului.40
5.5.Viata ecto-uterina(perioada 6-10 ani).41
Capitolul 6. Perioada pubertatii(10-14 ani).47
6.1.Dezvoltarea biofizica si psihica.48
6.2. Comportamentul in grup.49
Capitolul 7. Perioada adolescentei.50
7.1.Dezvoltarea psihica a adolescentului.51
7.2.Limbajul si dezvoltarea psihica.52
7.3. Dezvoltarea personalitatii.55
7.4.Adolescentul si societatea.58
7.5. Prima dragoste a adolescentului.61
Capitolul 8. Perioada tineretii.63
8.1. Subetapele tineretii si activitatea de invatare.64
8.2. Integrarea socio-profesionala si congruenta personalitati.67
8.3. Situatia tanarului de azi.69
Capitolul 9. Perioada varstei adulte.75
9.1.Identitatea si capacitatile cognitive.76
9.2.Personalitatea la varstele adulte.77
Capitolul 10. Perioada varstrei a treia.78
10.1.Delimitarea si caracterizarea substadiilor.79
10.2 Evolutia proceselor senzoriale si cognitive.80
10.3.Manifestari ale personalitatii.82
Bibliografie.84

Extras din proiect:

Cuvant inainte

Aceasta lucrare miniaturala de altfel, de Psihologia varstrelor, incearca sa calauzeasca atat prin continut cat si prin modul de tratare al problematici adiacente atat studenti la psihologie, sociologie, psihopedagogiespeciala, pedagogie, asistenta sociala si specialistilor din domeniu cat si cadrelor didactice si tuturor celor care sunt interesati asupra formari, dezvoltari, evolutiei fiintei umane cu trecere prin toate palierele vieti psihice si toate atributele bio-psiho-social-culturale.

Ca fundament al lucrari de fata sta lucrarea Psihologia varstrelor aparuta in premiera in tara noastra la Editura didactica si pedagogica Bucuresti in 1981 la care siau pus amprenta vastei lor experiente d-na prof. univ.dr. Ursula Schiopul si d-ul prof. univ.dr.Emil Verza care datorita valori sale isi demonstreaza viabilitatea si in prezent la care am incercat sa adaug prin transpunere unele studii aparute in decursul anilor atat ale unor autori romani cat si straini care si au adus contributia la evidentierea problematici psihologice a traseului parcurs de fiinta umana de la debutul vieti pana la stadiul terminal prin contextele social, cultural si ocupational si prin interconditionarea umana care au un rol deosebit in structurarea identitatilor individuale specifice intregului sistem psihic uman.

In decursul elaborari acestei lucrari nu mi a fost deloc usor pentru ca am descoperit o multime de resurse in domeniu toate valoroase dar din pacate atat din lipsa de timp cat si de spatiu n-as fi putut sa le cuprind pe toate am incercat doar sa trec in revista prin caracteristicile lor mai importante pe cat mai multe dintre cele care mi s-au parut mie mai pline de substanta si pe intelesul tuturor categoriilor de cititori vizate

In demersurile facute pentru elaborarea acestei lucrari am incercat sa operez cu departajari relativ precise ale ciclurilor vieti trasate si argumentate de majoritatea celor care sau ocupat de acest domeniu fascinant al psihologiei varstrelor evidentiind principalele perioade si subperioade stadii si substadii care ne introduc in etapele varstrelor omului conturate ca un intreg sub tutela unei discipline viabila denumita generic cu termenul de psigologia varstrelor.

Autorul.

Capitolul 1

Definirea psihologiei varstrelor

La fel ca in cazul majoritati disciplinelor supuse studieri continuie din partea specialistilor din domeniul respectiv si asupra disciplinei psihologia varstrelor sau conturat dea lungul timpului diverse studii in care au fost integrate diverse definitii in care psihologia varstrelor apare ca o ramura pretioasa din stiintele psihologice izvorata ca o necesitate in a intelege modul de constituire a caracteristicilor, functiilor si proceselor psihice, a evolutiei acestora de la cele mai fragede varstre si pana la stadiul terminal.In acest fel activitatea psihica este privita in ansamblu pe tot parcursul existentei fiintei umane cu relevarea unor semnificatii posibile pentru un anumit segment al varstrei prin analiza longitudinala si verticala in contextul existentei sale sociale, a modificarilor psiho-fizice ce se produc sub influienta conditiilor de mediu, a educatiei, a culturi si profesiei, a statutelor si rolurilor sociale ce le indeplineste. In concluzie, Psihologia varstrelor este stiinta care studiaza caracteristicile constituiri activitati psihice umane, modificarile acesteia de la inferior la superior, a regreselor ce au loc in interiorul anumitor stadii de varstra, a evolutiei personalitati si manifestarii actelor de conduita in relatie cu determinarile socio-culturale ale existentei fiintei umane.

1.1. Continutul si importanta studieri in psihologiei varstrelor.

Studiul fiintei umane inca din momentul conceptiei si mai intensiv de la nastere si pana la moarte, cu tot ceea ce este comun si semnificativ pe toata durata vieti, dar si cu relevarea etapelor distincte ale evolutiei umane confera psihologiei varstrelor un statul solid si central in cadrul disciplinelor psihologice, constituirea ei fiind posibila printre altele datorita acumularilor de cunostinte in psihologia generala si in unele ramuri ce vizau studiul omului in anumite perioade de varstra. Dintre aceste ramuri enumeram: psihologia copilului (studiaza perioada copilariei cu caracteristicile ce tin de conditia activitati psihice): mai restranse pentru o patrundere mai ampla in aceasta sfera au aparut psihologia copilului sugar, psihologia anteprescolarului, psihologia prescolarului sau mai putin dezvoltate psihologia teneretului, psihologia perioadei adulte etc.

Continutul si sfera psihologiei varstrelor depaseste cu mult pe cel al psihologiei copilului prin faptul ca realizeaza o o cuprindere pentru toate varstrele umane trasand stadii si substadii in cadrul acestora, cu specific si comun intre ele, dar fara sa fie o psihologie generala caci activitatea psihica pe care o studiaza aceasta este raportata la conditia umana de o anumita factura si structura bio- psihica.

Psihologia varstrelor se foloseste de datele cuprinse in psihologia generala si cea a copilului ca si ale celorlalte ramuri ale psihologiei carora le furnizeaza la randul ei cunostinte pertinente despre dezvoltarea si evolutia psihica a omului de la nastere pana la stadiul terminal. Astfel psihologia varstrelor nu se limiteaza numai la studiul conduitelor de crestere, domeniu al psihologiei copilului cum afirma J.Piaget si M.Debesse, nici la abordarea generala a activitati psihice si a esentei de fundamentare a personalitati, domeniul psihologiei generale si nici la caracteristicile de regresie in evolutia psihica domeniu al psihologiei varstrelor inaintate ci le cuprinde pe toate intr-o tratare unitara cu relevarea specificului pentru fiecare stadiu de varsta si consemnarea elementelor comune ce unifica activitatea psihica. Psihologia varstrelor a incercat sa evite ambiguitatile provenite din chiar titulatura ei si analizeaza caracteristicile psihicului uman in mon unitar cu accentuarea aspectelor legate de evolutie si dezvoltare dar si pe continuitate si disfunctionalitate de la o varstra la alta. Cunoasterea in psihologia varstrelor ne ofera posibilitati de elaborare a unor strategii educationale si de dirijare stiintifica viabila a procesului de pregatire profesionala si de integrare sociala a omului.

Psigologia la modul general nu se limiteaza la studii doar in cazul omului normal chiar daca au o anumita structura si factura ci si in cazul unor persoane bolnave, handicapate cu unele retarduri insa aici apare diferntierea unor domenii ca cel al psihopedagogiei care este centrata indeosebi pe aceste persoane cu probleme iar psihologia varstrelor fiind centrata pe cunoasterea umana in limitele normalului.

Bibliografie:

1. Chateau, J., Copilul si jocul, Editura didactca si pedagogica(E.D.P.), Bucuresti

2. Cretu Tinca, Psihologia varstrelor, Ed. CREDIS-Bucuresti, 2001

3. Debesse, M., Psihologia copilului de la nastere la adolescenta., E.D.P.,1970

4. Osterrieth, P.A.,Introducere in psihologia copilului,E.D.P.,1976

5. Piaget, J., Psihologia inteligentei., Ed. Stiintifica, Bucuresti., 1965.

6. Rose, V., Cunoasterea copilului., E.D.P., 1972.

7. Schiopu, U., Verza, E., Psihologia varstrelor., E.D.P. 1981

8. Schiopu, U., Verza, E., Adolescenta-personalitate si limbaj, Ed. Albatros, 1989

9. Verza, E., Conduita verbala a scolarilor mici., E.D.P., 1973

10. Zlate Mielu, Fundementele pedegogiei., Ed., Pro Humanitate, Bucuresti,2000

Descarcă proiect

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Psihologia varstelor.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
8.5/10 (2 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
74 pagini
Imagini extrase:
84 imagini
Nr cuvinte:
35 877 cuvinte
Nr caractere:
208 071 caractere
Marime:
171.57KB (arhivat)
Publicat de:
Catrina Dinca
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Proiect
Domeniu:
Pedagogie
Tag-uri:
Evolutia proceselor senzoriale, Dezvoltarea psiho fizica, devoltarea emotional-afectiva, Viata ecto-uterina, Debutul vieti, fazele intrauterine, dezvoltarea timpurie
Predat:
Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei , Universitatea din Bucuresti din Bucuresti
Specializare:
Pedagogie
Materie:
Pedagogie
An de studiu:
II
Sus!