DISCIPLINA: Limba si literatura romana
CLASA: a XI-a liceu
CONTINUTUL: Teme si motive simboliste in poeziile bacoviene : Amurg violet, Lacustra , Decor, Plumb, Nervi de primavara
TIPUL LECTIEI: de insusire de noi cunostinte
OBIECTIVE GENERALE:
Utilizarea corecta si adecvata a limbii romane in receptarea si producerea mesajelor in diferite situatii de comunicare si folosirea modalitatilor de analiza tematica, structurala si stilistica in receptarea diferitelor texte literare
Obiective operationale:
La sfarsitul lectiei elevii vor fi capabili :
O1--sa identifice in textele date trasaturi ale liricii simboliste ;
O2--sa recunoasca teme si motive simboliste ;
O3--sa identifice si sa explice simbolurile in poeziile date ;
VALORI SI ATITUDINI:
Cultivarea interesului pentru lectura, a placerii de a citi si a gustului estetic in domeniul literaturii.
Stimularea gandirii autonome, reflexive si critice prin lectura si interpretarea textelor.
Material didactic si bibliografic :
-Bote, Lidia, Simbolismul romanesc, Bucuresti,1966 ;
- Chevalier, Jean ; Gheerbrant,Alain, Dictionar de simboluri, vol. 2,3, Editura Artemis, Bucuresti ;
-Dersidan, Ioan, Metodica predarii limbii si literaturii romane, Casa Cartii Stiinta, Cluj-Napoca,2003
-Limba si literatura romana, Manual pentru clasa a XI-a ,coord.Adrian Costache , Grup Ed. ART, 2005
-Lovinescu, Eugen, Istoria literaturii romane contemporane, Editura Minerva,1989.
Timp de lucru: 50 MINUTE
SCENARIU DIDACTIC
Secventele lectiei
Ob.
Elementele de continut activitatea profesorului
Activitatea elevilor
Strategii dicactice
Resurse
Eva-luare
1. Moment organizatoric
2 min
Este organizat contextul educativ, astfel incat demersul didactic sa atinga un grad inalt de eficienta, se asigura linistea in clasa, se pregatesc materialele necesare desfasurarii activitatii.
Elevii pregatesc caietele si textele suport
manual
2. Verificarea temei
3 min
Se verifica efectuarea temei , calitativ si cantitativ.
Elevii cer lamuriri in privinta lucrurilor ce nu au putut fi rezolvate acasa.
Conversatia
Caiete
Observatie curenta
3.Actualizarea cunostintelor anterioare
10 min
Profesorul cere elevilor sa defineasca simbolismul.
In paralel se cere unui elev sa caute in DEX definitia parnasianismului.
Profesorul cere elevilor sa spuna care este manifestul literar al simbolismului.
Profesorul cere elevilor sa numeasca principalele teme si motive simboliste.
Profesorul cere ca elevii sa numeasca cativa reprezentanti ai simbolismului romanesc, apoi ai simbolismului francez
. Ce volume de poezii a scris G. Bacovia?
Profesorul poarta o discutie cu elevii intreband care sunt temele si motivele bacoviene.
In ce poezii cunoscute de voi se regasesc aceste teme si motive simboliste?
Definitie : Simbolismul este curentul modernist aparut in Franta si in Belgia dupa 1886 si raspandit apoi in intreaga Europa si care se prelungeste pana la primul razboi mondial.
Simbolismul apare ca reactie impotriva poeziei retorice a roman
ticilor si a impersonalitatii reci a parnasienilor.
Un elev va cauta in DEX definitia parnasianismului
Elevii raspund : manifestul literar al simbolismului este articolul lui Jean Moreas, publicat in suplimentul literar al ziarului Le Figaro la 18 septembrie 1886. Articolul Le symbolisme propune numele noului curent, opus celui propus de Paul Verlaine, si anume decadentism.
Arta poetica a lui P. Verlaine si Corespondentele lui Charles Baudelaire anunta si ele elementele doctrinei simboliste.
Elevii raspund: --toamna, tristetea, trecerea timpului, intoarcerea in trecut, singuratatea, moartea, natura ostila, cadrul nocturn, obsesia parfumurilor, a instrumentelor muzicale, a culorilor si a pietrelor pretioase, spatii exotice, somnul, visul, iubirea, motiv de reverie, de nevroza, marile plecari, decorul citadin, monotonia, melancolia.
Elevii raspund: Simbolisti romani: George Bacovia si Alexandru Macedonski , Ion Minulescu, Stefan Petica, Dimitrie Anghel si Traian Demetrescu.---Simbolisti francezi
Stephane Mallarme, Paul Verlaine, Charles Baudelaire, Arthur Rimbaud, Edgar Allan Poe, Rainer Maria Rilke, Jules Laforgue
G. Bacovia a scris: ,,Plumb", ,,Scantei galbene", ,,Cu voi", ,,Stante burgheze"
Elevii raspund ca temele fundamentale ale universului bacovian sunt: orasul de provincie ce ilustreaza o lume bolnava, degradata fizic si psihic; singuratatea, natura ce se afla sub influenta unor forte distructive; iubirea, aici nu este un sentiment benefic; moartea este o stare de disperare, o obsesie in care lipseste aspiratia
Plumb", ,,Lacustra", ,,Plumb de iarna", ,,Sonet", ,,Decor", ,,Nevroza".
Conversatia euristica
Explicatia
Argumentare
Problematizare
Brainstorming
Conversatia euristica
Conversatia euristica
Conversatia
dezbaterea
Conversatia
Textul suport
Manual
Textul suport
Tabla
Manual
Poezii
Text suport
Observatie curenta
Observatie curenta
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.