Grupul de elevi adolescenți

Previzualizare proiect:

Cuprins proiect:

CAPITOLUL I
Introducere - Delimitari conceptuale
1.1.Semnificatia aparitiei teoriei grupurilor si modernizarea invatamantului
1.2.Conceptul de grup si semnificatia sa socio-pedagogica, consideratii preliminare si delimitari conceptuale
1.3.Grupul educational si caracteristicile lui
1.4.Curente si orientari privind definirea grupurilor mici, abordarea problemei in literatura de specialitate
1.5.Adolescenta - caracteristici generale ale stadiului; grupuri de elevi adolescenti
CAPITOLUL II
Ipotezele si obiectivele lucrarii
2.1. Motivarea alegerii temei
2.2. Ipoteza de lucru si obiectivele lucrarii
CAPITOLUL III
Cercetarea practica
3.1. Observatia psihologica
CAPITOLUL IV
Metode si tehnici de activare a gruparilor
4.1. Tipuri de interactiuni in cadrul grupului
4.2. Metoda stilului de caz
4.3. Educatia si influenta persuasiva
CAPITOLUL V
Concluzii. Deziderate

Extras din proiect:

1.1. Semnificatia aparitiei teoriei grupului si modernizarea invatamantului

Pentru societatea moderna ,,grupul in care domina relatiile de cooperare constituie un ideal. Fenomenul nu este intamplator. Munca in toate sectoarele este intr-o masura tot mai mare o munca de grup si ca atare rezultatele sunt apreciate in perspectiva grupului. In societatea noastra problema prezinta si alte implicatii. Aparitia si dezvoltarea de noi relatii umane obliga pedagogia si psihologia educatiei sa elaboreze noi metode si principii educationale si sa le aplice in practica in vederea generalizarii lor. In consecinta problema educatiei individului in grup, capata o semnificatie deosebita deoarece tocmai la nivelul lui se formeaza personalitatea umana si pe seama grupului in care se dezvolta trebuie pusa cea mai mare parte a realizarilor, dar si a esecurilor. Grupul uman a fost si a ramas ,,leaganul umanitatii", ,,veriga de legatura" - dupa expresia lui N. Hiebsch - intre interesele individuale si cele sociale. La nivelul grupului se formeaza ,,personalitatea initiala a copilului si tot prin intermediul lui se face controlul intre individual si social in sensul larg al cuvantului. O serie de notiuni - azi mult discutate - integrare, adaptare, deviere - isi au intelesul deplin tot prin raportare la grupurile umane. Ele pot fi punti trainice de legatura intre individual - social, dupa cum pot fi puncte de confruntare intre interese, valori si scopuri divergent.

Ele pot constitui cadrul de cooperare intre indivizi, de confruntare reala de posibilitati sau dimpotriva de concurenta sau de opunere distructiva.

Cooperarea, confruntarea cu toate nuantele ei se formeaza si se educa la acelasi nivel. De aceea specialistii in stiintele umane privesc azi grupul ca un ,,spatiu" ideal de educare a unor relatii umane superioare.

Teoria grupurilor s-a impus mai intai prin problematica ei specifica. Ea atrage atentia asupra unor lacune educative ale societatii moderne, determinate de schimbarile economice si sociale rapide care au intervenit si au atras dupa sine consecinte psihologice nebanuite, neintelese la timp si ca atare nerezolvate intotdeauna in mod cel mai potrivit. Astfel, de exemplu, in vremea noastra rolurile individuale normale sociale, valorile asimilate de catre copii in familie, nu se mai potrivesc intru totul cu cerintele vietii. Desprins de familie individual parcurge in viata roluri diferite, multiple, isi schimba de asemenea statul, participa la viata mai multor grupuri, fiind in orice moment membru neprevazut a cel putin catorva, pentru care nu a primit nici un fel de pregatire anterioara. In grupurile noi, din care individul face parte simultan sau succesiv, el este confruntat cu valori si norme comune, familiare, dar si cu numeroase aspecte necunoscute, unele chiar opuse experientei anterioare.

Se impun asadar noi eforturi de adaptare, variate, solicitante si adesea presante.

Adaptarea inseamna schimbare, iar schimbarea presupune o mentalitate noua, corectarea sau chiar transformarea celei vechi. In astfel de cazuri stim ca grupul va birui, dar pretul este intotdeauna prea mare daca nu se realizeaza controlul educational al acestor fenomene.

Pe de alta parte exista riscul, intotdeauna important, ca unele grupuri sa nu dispuna de valori pozitive acceptate social si ele sa radieze influente educative nocive pentru individ in contradictie cu cele pe care societatea le asteapta. Ne gasim in fata unor fenomene educationale noi, care au drept caracteristici transmisia sau influentarea laterala - dinspre grupul in care individul este obligat in mod neprevazut sa traiasca si care i se impune in toate privintele.

In consecinta se impun cateva teze, care sunt rezultatul unor cercetari sociologice indelungate referitoare la grup, ale caror consecinte neprevazute nu pot fi trecute cu vederea.

1.formarea individului are loc in mod esential la varste micii copilarii;

2.existenta unei relative unitati si continuitati de sens a influentelor educative.

3.grupurile umane pastreaza un anumit specific in functie de varsta, sex, scopuri;

4.o alta constatare se refera la reactiile indivizilor in contact cu diferite colective. Asa cum se constata cei mai multi se acomodeaza intotdeauna.

Unii insa nu reusesc sa o faca pana la capat, fie din pricina ritualului rapid al schimbarilor, fie din alte motive. In acest caz apare fie ,,evadarea", fie mimarea acomodarii.

In acest caz trebuie intervenit cu mijloace stiintifice pentru a schimba atitudini si comportamente.

5. mutarea accentului de la individ la grup.

Descarcă proiect

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Grupul de elevi adolescenti.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
42 pagini
Imagini extrase:
45 imagini
Nr cuvinte:
14 192 cuvinte
Nr caractere:
74 133 caractere
Marime:
51.85KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Proiect
Domeniu:
Pedagogie
Tag-uri:
elevi, adolescenti, Pedagogie, psihologie
Predat:
la facultate
Materie:
Pedagogie
Sus!