Educația pentru sănătate

Previzualizare proiect:

Cuprins proiect:

Introducere 3
Generalitati
1. Practicarea exercitiilor fizice si sanatatea 7
2. Alimentatia si sanatatea 11
3. Munca , recreerea , odihna si sanatatea 13
Aspecte ale educatiei pentru sanatate in Romania
1. Educatia pentru sanatate in Romania, interventie necesara.
Problemele generale de sanatate in Romania-principalele cauze de mortalitate si importanta factorilor de risc 14
2. Educatie pentru Sanatate in Scoala Romaneasca 17
3. Conceptul de sanatate.
Componentele educatiei pentru sanatate 19
Concluzii
Interdependenta educatiei pentru sanatate cu
noile si vechile educatii 24
Bibliografie 26

Extras din proiect:

Educatia pentru sanatate este o preocupare de maxima importanta a medicinii omului sanatos care consta in dezvoltarea nivelului de cultura sanitara al diferitelor grupuri de populatie, precum si mijloacelor si procedeelor educativ-sanitare necesare formarii unui comportament sanogenic.

Pastrarea sanatatii si lupta contra bolilor se inscriu printre cele mai vechi preocupari ale omului. De altfel cuvantul sanatate care evoca o stare atat de pretioasa fiecaruia apare frecvent in vorbirea curenta nelipsind aproape niciodata cu ocazia urarilor de bine. Scrisorile stramosilor nostri romani se incheiau de obicei cu urarea : vale (fi sanatos).

Sanatatea nu este numai o problema individuala, ci priveste tot atat de mult societatea in intregime ''Sanatatea nu este totul, dar fara sanatate totul este nimic'' (Schopenhauer).

Organizatia Mondiala a Sanatatii (O.M.S.) a dat o definitie oficiala a sanatatii formulata astfel : ''Sanatatea este acea stare de complet bine fizic, mintal si social si nu consta numai in absenta bolii sau a infirmitatii''.

Obiectivul de baza al educatiei pentru sanatate consta in formarea si dezvoltarea in randul populatiei, incepand de la varstele cele mai fragede, a unei conceptii si a unui comportament igienic, sanogenic, in scopul apararii sanatatii, dezvoltarii armonioase si fortificarii organismului, adaptarii lui la conditiile mediului ambiental natural si social, cat si al participarii active a acesteia la opera de ocrotire a sanatatii populationale. In acest sens, este necesara formarea unei opinii de masa, fundamentata stiintifica, fata de igiena individuala si colectiva, fata de alimentatie, imbracaminte, munca si odihna, fata de utilizarea rationala a timpului liber si afactorilor naturali de calire a organismului, fata de evitarea factorilor de risc, precum si a modului de solicitare a asistentei medicale si a diferitelor mijloace de invesigatie si tratament.

Educatia pentru sanatate a populatiei trebuie sa reprezinte un obiectiv major al politicii sanitare nationale, stabilindu-se ca sarcini de baza, in domeniul asigurarii sanatatii populatiei, dezvoltarea activitatilor medicale preventive si ridicarea nivelului de cultura sanitara a intregii populatii, ceea ce implica desfasurarea unor ample actiuni educative in domeniul sanatatii populationale.

Pe plan bio-medical, progresele extraordinare facute in ultimele decenii au permis o explorare mult mai aprofundata a starii de sanatate. Dispunem astazi de posibilitati de investigatie mult mai fine si mult mai precise, care depasesc cu mult simturile noastre comune de apreciere, pt. descoperirea cat mai precoce a starilor anormale, a devierilor de la sanatate. Introducerea unor tehnici noi au facut ca organismul uman sa devina din ce in ce mai transparent si accesibil explorarilor morfologice cele mai fine cu detectarea celor mai mici modificari anatomice prin : tomografie computerizata (scanner) care ne reda tot organismul uman in sectiuni anatomice de 1-3mm. Tot atat de utile sunt : ultrasonografia (ecografie), scintigrafia, rezonanta magnetica nucleara etc. Putem explora, vazand in direct tot interiorul tubului digestiv sau al arborelui traheobronsic cu ajutorul fibroscoapelor. Alte progrese tehnice de explorare sunt tehnici de bio-chimie si histochimie, teste imunologice complexe, electronoscopie, metode rapide de efectuare a analizelor.

Educatia pentru sanatate are trei laturi : cognitiva, care consta in comunicarea si insusirea de noi cunostinte necesare apararii si mentinerii sanatatii ; motivationala, adica asigura convingerea populatiei privind necesitatea prevenirii si combaterii bolilor si a dezvoltarii armonioase a organismului, prin respectarea regulilor de sanogeneza ; comportamenta-volitionala, care consta in insusirea deprinderilor si obisnuintelor sanogenice, cu aplicarea lor in practica cotidiana.

Organizatia Mondiala a Sanatatii defineste educatie pentru sanatate drept arma cea mai eficace a sanatatii populationale, ceea ce impune sa fie asigurata educatia pentru sanatate a populatiei si sa fie determinate sectoarele in care aceasta sa participe la aplicarea tuturor programelor de sanatate publica, pentru a marca astfel raspunderea personala si colectiva a tuturor membrilor societatii in ocrotirea sanatatii umane

Subliniez importanta celor trei principii de baza ale educatie pentru sanatate.

Primul este cel al prioritatii : cu cat interventia in cariera sanatatii este mai timpurie, cu atat educatia pentru sanatate va fi mai eficace.

Al doile principiu, al specificitatii si autoritatii, considera ca opinia celor cu autoritate legitima este mai credibila, mai cu seama daca acestia constituie un exemplu graitor de comportament sanogenic.

Al treilea se refera la integrarea educatiei pentru sanatate in obiectivele politicii social-sanitare a statului ; educatia pentru sanatate trebuie sa fie strans legata de conditiile concrete ale societatii si sa fie compatibila cu statutul social-economic si cultural al acesteia, percum si cu progresele inregistrate in domeniul stiintelor medicale.

Interconditionarea dintre educatie si sanatate este fundamentata prin functiile majore ale educatiei pentru sanatate : functia sanogenica si functia preventionala.

Functia sanogenica are ca scop optimizarea sanatatii individuale si comunitare, pentru atingerea idealului de sanatate. Ea se adreseaza populatiei sanatoase, educatia sanogenica constituind o parte integranta a medicinii omului sanatos.

In practica activitatii educativ-sanitare pot fi utilizate o multitudine de forme si mijloace. Chiar pentru aceeasi actiune medicala pot fi utilizate mai multe forme de metode (conferinte, convorbiri, lectii, proiectii de filme, etc.). In general, sunt preferate metodele practico-aplicative.

Medicina omului sanatos urmareste sa intervina activ in apararea sanatatii prin :

- Promovarea masurilor de igienizare a mediului inconjurator a localitatilor in care traieste si munceste omul, pt. a face acest mediu cat mai favorabil sanatatii

- Formarea unor deprinderi igienice (educatia igienica) la fiecare persoana, folosind toate mijloacele de cultura si educatie, incepand cu scoala, reviste, carti. Intr-un sens mai larg, formarea unei culturi sanitare. Sanatatea nu se vinde in farmacii, ci se asigura prin deprinderi igienice : igiena alimentara, igiena muncii fizice, igiena muncii intelectuale etc ;

- Imbunatatirea conditiilor de mediu la locul de munca si aplicarea tuturor masurilor care privesc protectia muncii ;

- Aplicarea unui complex de masuri pt. dezvoltarea normala, fizica si mintala a copiilor, incepand cu supravegherea femeii in timpul sarcinii si continuand cu cea a copilului si a adolescentului ;

- Punerea in valoare a culturii fizice (gimnastica, sport) a excursiilor si a vietii in aer liber, folosirea factorilor naturali de intarire a organismului: aer, soare, munte, mare Exercitiile fizice reduc stresul, ne ajuta sa ne mentinem greutatea ideala, sa ne mentinem mobili, fac ca inima noastra sa functioneze mai bine si ne ajuta la scaderea nivelului colesterolului si a tensiunii arteriale. De asemenea ne protejeaza impotriva unor imbolnaviri serioase ca : bolile de inima, diabetul si comotia cerebrala.

- Promovarea unei alimentatii rationale, stiintifice, cu combaterea atat a exceselar alimentare cat si a subnutritiei, a dezechilibrului in utilizarea tuturor factorilor nutritivi a prepararii greoaie ori complicate a alimentelor, erori care pot sa duca la boli de nutritie si ale tubului digestiv.

- Masuri de depistare precoce a unor anormalitati si tendinte morbide inainte ca acestea sa se exprime prin suferinte si boala declarata.

Este necesara antrenarea sistematica a studentilor medicinisti la actiuni educativ-sanitare, pentru a deprinde "arta" de a comunica, de a se adresa oamenilor si de a-i convinge pentru a le trezi interesul nu numai fata de boala, ci in primul rand fata

Bibliografie:

1. Ivan Aurel , Medicina omului sanatos , Ed. Medicala, Bucuresti, 1993 )

2. Safta Ioan , Cultul sanatatii , Bucuresti 1980

3. http://www.educatiecopii.ro/Educatie-online/Educatie-pentru-sanatate/

4. http://www.referatele.com/referate/medicina/online6/Educatia-pentru-sanatate-intre-necesitate-si-realitate---Gradele-educatiei-pentru-sanatate-referatel.php )

www.isj.rdsbv.ro/Specialitati/primar/ /MEdC_Insp.%20Daniela%20Calugaru_Dreptul%20la%20Educatie%20si%20Sanatate.pps

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Educatia pentru sanatate.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
9/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2009
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
26 pagini
Imagini extrase:
26 imagini
Nr cuvinte:
8 118 cuvinte
Nr caractere:
49 763 caractere
Marime:
42.08KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Proiect
Domeniu:
Medicină
Tag-uri:
sanatate, ingrijire
Predat:
Facultatea de Chimie si Inginerie Chimica , Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca
Materie:
Medicină
Profesorului:
Adrienne Naumescu-Kozan
Sus!