Organele de mașini sunt piese componente ale unei masini sau ale unui mecanism care au rol bine determinat, corespunzator scopului pentru care au fost create.
Lagărele sunt organe de maşini care au rol de susţinere şi ghidare a arborilor sau osiilor în mişcarea lor de rotaţie, sub acţiunea sarcinilor în timpul exploatării.
Lucrarea este structurata in 3 capitole:
Cap.1 Notiuni introductive
Cap.2 Tehnologia asamblarii lagarelor
Cap.3 Ungerea lagărelor
In capitolul 1 se clasifica organele de masini care transmit miscarea de rotatie, de asemenea se clasifica dupa mai multe criterii lagarele. Organele de masini care transmit miscarea de rotatie se clasifica astfel:
-organele de transmitere a miscarii de rotatie simpla propriu-zisa
-organele de sustinere
-organele de transmitere a miscarii de rotatie
Lagarele sunt prezentate sub doua forme:
-lagarele cu alunecare care prezinta la suprafata de contact frecarea cu alunecare
-lagarele cu rostogolire care evidentiaza in timpul functionarii frecarea cu rostogolire.
In capitolul 2 se prezinta asamblarea lagarelor, de asemenea si montarea acestora.
Asamblarea lagarelor se imparte in doua categorii:
-asamblarea lagarelor cu alunecare pentru arbori orizontali
-asamblarea lagarelor cu alunecare pentru arbori verticali.
In capitolul 3 se prezinta ungerea organelor de masini, respectiv conditiile necesare asigurarii frecarii fluide si sistemele de ungere.
La cele mai multe lagăre mişcarea de rotaţie este asigu rată de fusurile arborilor. Frecarea se produce între suprafaţa fusului şi a cuzinetului, aflate în contact sub presiunea exercitată prin forţele de încăr-care a arborilor.
Pentru ca mişcarea să fie posibilă, diametrul fusului d este mai mic decât diametrul lagărului D. Astfel, între fus şi cuzinet se creează un joc radial. Spaţiul dintre fus şi cuzinet (interstiţiu) se umple cu un material de ungere, numit lubrifiant. Astfel, în timpul funcţionării, contactul nu se mai produce direct între suprafeţele metalice fus-cuzinet, ci prin intermediul lubrifiantului. Ca urmare, coeficientul de frecare poate scadea considerabil, pînă la 100 de ori.
Ungerea organelor de mașini prezintă și avantajul protecției lor împotriva încalzirii excesive, împotriva oxidării și a coroziunii suprafețelor respective și conduce la reduce intensității zgomotului.
Cap.1. NOTIUNI INTRODUCTIVE
1.1.CLASIFICAREA ORGANELOR DE MASINI CARE TRANSMIT MISCAREA DE ROTATIE
Organele de mașini sunt piese componente ale unei mașini sau ale unui mecanism, care au rol bine determinat, corespunzător scopului pentru care au fost create.
Organele de transmitere a mișcarii de rotașie sunt în același timp și organe de mașini care servesc la transmiterea de energie , de forțe și de cupluri de la un element la altul.
Organele de mașini care transmit miscarea de rotatie se clasifică în următoarele categorii:
1.Organe de transmitere a mișcării de rotație simplă propriu-zisa: osii, arbori, fusuri, pivoti, cuplaje;
2.Organe de susținere, care contribuie indirect la transmiterea miscarii de rotatie si au un rol static - lagarele, rulmentii;
3.Organe de transmitere a miscarii de rotatie - curelele de transmisie, lanturile, rotile pentru curele, futile de frictiune, rotile dintate.
1.2.CLASIFICAREA LAGARELOR
Lagărele sunt organe de maşini care au rol de susţinere şi ghidare a arborilor sau osiilor în mişcarea lor de rotaţie, sub acţiunea sarcinilor în timpul exploatării.
Lagarele se pot clasifica dupa criterii prezentate in tabelul:
Nr.crt.Criteriul de clasificareTipul de lagărCaracterizare
1.Tipul fortelor de frecare ce
apar in timpul functionariiCu alunecareFortele de frecare
sunt de alunecare
Cu rostogolireFortele de frecare
sunt de rostogolire
2.Directia fortelor principale
care actioneaza in cuplele
cinematiceRadialeRezultanta fortelor este
perpendiculara pe axa
geometrica a lagarului
AxialeRezultanta fortelor are
aceeasi directie cu
axa geometrica a
lagarului
Radial-axialeRezultanta fortelor actioneaza pe o directie inclinata fata de
axa lagarului
Pentru a se asigura o buna functionare, lagarele trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
-frecare cat mai mica;
-precizie cat mai are in momentul deplasarii elementului mobil;
-capacitatea buna de preluare a sarcinilor;
-funcționarea buna in regimuri vibratorii si de soc;
-uzura mica si posibilitatea compensarii ei;
-executie usoara, montare si demontare usoara;
-constructie simpla si necostisitoare.
1.3. FORMELE CONSTRUCTIVE ALE LAGARELOR DE ALUNECARE
Lagarele cu alunecare prezinta la suprafata de contact frecarea cu alunecare. Fusul se sprijina pe o suprafata cilindrica interioara, direct sau prin intermediul unui lubrifiant.
Partile componente ale lagarului cu alunecare sunt prezentate in figura 1.
1. DROBOTA. V. ș.a. - Manual pentru licee industriale si agricole, clasele a X - a, a XI - a SI a XII - a SI SCOLI PROFESIONALE, EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, R. A., BUCURESTI, 1993
2. LICHIARDOPOL, G., ș.a. - Mecanică aplicată, Manual pentru liceu tehnologic, profil tehnic, EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, R. A.-BUCURESTI, 2005
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.