Proiectarea unei cutii de viteze

Previzualizare proiect:

Extras din proiect:

Rezistentele la inaintarea automobilului variaza mult in functie de conditiile de deplasare si corespunzator acestora trebuie modificata si forta de tractiune.

Cutia de viteze face parte din transmisia autovehicolului avand rolul:

1.sa permita modificarea fortei de ractiune in functie de variatia rezistentelor la inaintare;

2.sa permita deplasarea automobilului cu viteze reduse ce nu pot fi asigurate de catre mtorul cu ardere interna, care are turatia minima stabilita relativ mare;

3.sa permita mersul inapoi al automobilului fara a inversa sensul de rotatie al motorului;

4.sa realizeze intreruperea indelungata a legaturii dintre motor si restul transmisiei in cazul in care automobilul sta pe loc cu motorul in functiune.

Cap.II. Cerinte si conditii impuse.Regimul de functionare.

Cutia de viteze a unui autovehicul trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

1. sa asigure calitati dinamice si economice bune;

2. sa prezinte siguranta in timpul functionarii;

3. sa prezinte o constructie simpla, rezistenta si sa fie usor de maevrat;

4. sa prezinte o functionare fara zgomot si sa aiba un randament cat mai ridicat;

5. sa aiba o rezistenta mare la uzura;

6. sa aiba greutate mica si gabarit redus;

7. sa aiba o intretinere usoara.

Regimul de functionare:

- viteza I - cel mult 90 km/h

- viteza a II-a cel mult 130 km/h

- viteza a III-a cel mult 170 km/h viteza a IV-a cel mult 190 km/h

- viteza a V-a cel mult 210 km/h

- viteza a VI-a cel mult 241 km/h

Cap.III.Tipuri constructive.Descriere. Parti componente

Cutiile de viteze utilizate la autovehicule se clasifica dupa modul de schimbare a raportului de transmitere si dupa modul de schimbare a treptelor de viteza.

1.Dupa modul de variatie a raportului de transmitere, acestea pot fi:

- cu trepte (cu etaje) la care variatia raportului de transmitere este discontinua;

- continue sau progresive, care asigura intre anumite limite o variatie continua a raportului de transmitere;

- combinate, care prezinta o asociere intre o cutie de viteze progresiva siuna in trepte.

Cutiile de viteze in trepte se clasifica in functie de pozitia axelor arborilor si dupa numarul treptelor pentru mersul inainte.

2.Dupa pozitia axelor arborilor, in timpul functionarii, cutiile de viteze in trepte pot fi:

- cu axe fixe (simple), la care arborii au axa geometrica fixa;

- planetare, la care axele unor arbori executa o miscare de revolutie on jurul unui ax central.

3.Dupa numarul treptelor de viteza, cutiile de viteze: pot fii cu trei, patru, cinci sau mai multe trepte.

Cutiile progresive, se clasifica, dupa principiul de transformare a momenrului, in:

- mecanice, de tipul cu frictiune si cu impulsuri;

- hidraulice, de tipul hidrodinamice sau hidrostatice;

- electrice.

Cutiile de viteze comprimate prezinta in general o asociere intre un hidrotransformator si o cutie de viteze in trepte, de obicei planetara.

3. Dupa modul de schimbare a treptelor de viteza, cutiile de viteze pot fi:

- cu actionare directa, la care schimbarea treptelor se face in general manual sau cu ajutorul unui servomecanism.;

- cu actionare semiautomata, la care numarul de operatii necesare la trecerea in treapta urmatoare se reduce (stabilirea treptei de viteza se face de catre conducator, dar schimbarea se efectueaza de catre un servomecanism).

- cu actionare automata, la care schimbarea treptelor se face in mod automat, in functie de conditiile de de mers, asigurand automobilului regimul optim de miscare in ce priveste calitatile dinamice sau economice.

Partile componente ale unei cutii de viteze sunt urmatoerele:

- mecanismul reductor (cutia de viteze propriu-isa);

- mecanismul de comanda;

- dispozitivul de fixare a treptelor;

- dispozitivul de zavorare a treptelor.

Mecanismul reductor constituie partea principala a cutiei de viteze. Se

Bibliografie:

1. FRATILA GH. - ,,Calculul si Constructia Automobilului" EDP Bucuresti 1977

2. JULA A. - ,,Proiectarea Angrenajelor Evolventice." Editura Scrisul Romanesc 1989

3. MONDIRU C. - ,,Automobile DACIA. Diagrame, intretinere, reparare." Editura Tehnica Bucuresti 1998

4. UNTARU M. - ,,Dinamica Autovehiculelor pe Roti." EDP Bucuresti 1981

5. UNTARU M. - ,,Calculul si Constructia Autovehiculului." EDP 1982

Descarcă proiect

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Proiectarea unei cutii de viteze
    • arbore.dwg
    • cca.dwg
    • CCAproiect.mcd
    • memoriu tehnic.docx
    • Proiectarea unei cutii de viteze.docx
Alte informații:
Tipuri fișiere:
docx, mcd, dwg
Diacritice:
Nu
Nota:
8/10 (4 voturi)
Nr fișiere:
5 fisiere
Pagini (total):
36 pagini
Imagini extrase:
66 imagini
Nr cuvinte:
3 814 cuvinte
Nr caractere:
23 206 caractere
Marime:
12.83MB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Proiect
Domeniu:
Mecanică
Tag-uri:
proiectare, organe de masini, cutie de viteze, calcule
Predat:
la facultate
Materie:
Mecanică
Sus!