Cutia de viteze

Previzualizare proiect:

Extras din proiect:

Pentru a intelege principiul cutiei manuale,poza de mai jos ilustreaza o cutie simpla cu doua viteze in liber:

Sa aruncam o privire asupra fiecarei componente din imagine:

- Axul verde vine de la motor prin ambreaj.Axul verde si roata dintata verde sun conectate ca o singura unitate.(Ambreajul este un dispozitiv care permite sa conectezi si sa deconectezi motorul de transmisie.Cand apesi pedala,motorul este deconectat de transmisie,astfel motorul poate functiona chiar daca masina sta pe loc.Cand eliberezi pedala de ambreaj,motorul si axul verde sunt conectate.Motorul si roata dintata verde se invart la aceeasi turatie).

- Axul rosu si rotiile dintate rosii sunt arborele secundar.Acestea sunt de asemenea conectate impreuna,deci toate rotiile dintate rosii se invart la o turatie similara.Rotiile dintate verzi transmit turatia celor rosii.Astfel,arborele secundar se invarte cand ambreajul este eliberat.

- Axul galben este conectat direct de rotiile masinii prin diferential,astfel cand rotiile masinii se invart,se invarte si axul galben.

- Rotiile dintate albastre sunt conectate de axul galben prin rulmenti,deci se pot invarti pe acesta.Daca motorul este oprit dar masina este tractata (de exemplu),axul galben se poate invarti in timp ce rotiile dintate albastre nu se invart.

- Rolul coroanei este sa cupleze una din cele doua roti dintate albastre de axul galben.Coroana este cuplata de axul galben printr-un stift,deci cand axul se invarte se invarte si coroana.Aceasta se poate deplasa in staga-dreapta pe ax,fara a se deconecta,cupland una din rotiile dintate albastre de ax.

Poza de mai jos va arata cum activeaza coroana,roata dintata din dreapta,in cazul in care este introdusa viteza intaia:

In aceasta poza axul verde invarte axul rosu,care invarte roata dintata albastra din dreapta.Aceasta roata dintata transmite energia prin intermediul gulerului axului galben.in acelasi timp roata dintata din stanga se invarte pe rulmentul sau,deci nu are nici un efect asupra axului galben.Cand gulerul este intre cele doua roti dintate viteza este "scoasa in liber".

Din cate ati vazut pana acum,poti sa iti dai seama ce este acel scrasnet care il auzi cand nu schimbi corect viteza.Ceea ce auzi nu sunt rotiile dintate ,ci sunt dintii gulerului.Cum se poate vedea,toate rotiile dintate sunt cuplate permanent,deci aceste nu au cum sa sune.

Orice motor are o turatie maxima,care daca ar fi depasita ar exploda.Daca ati citit despre cal putere, stiti ca motoarele au anumite turatii unde caii putere si cuplul sunt dezvoltate la maxim.De exemplu,un motor poate produce maximum de cal putere la 5500 rpm.Transmisia permite raportului de cuplaj intre motor si rotile masinii sa se schimbe in timp ce masina accelereaza si incetineste.Vitezele se schimba astfel incat motorul sa fie sub turatia maxima,si aproape de turatia la care dezvolta performanta maxima.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Cutia de viteze.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
9 pagini
Imagini extrase:
9 imagini
Nr cuvinte:
1 496 cuvinte
Nr caractere:
8 203 caractere
Marime:
422.21KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Liceu
Tip document:
Proiect
Materie:
Mecanică
Tag-uri:
functionare, ansamblu, piese
Predat:
la liceu
Profil:
Tehnic
Sus!