Asamblarile demontabile dau posibilitatea demontarii pieselor asamblarii fara ca acestea sa se deterioreze.Cele mai importante elemente de asamblare sunt: surubul,prezonul si piulita.
Asamblarea demontabila a doua piese poate fii realizata:
prin insurubarea surubului in gura filetata executata in una din piese,fara piulita.surubul poate fi inlocuit cu un prezon si, in acest caz,strangerea piesei se face cu o piulita;
prin strangerea pieselor intre capul surubului si piulita.Mentinandu-se piulita in pozitie fixa,cu cheia,surubul v-a executa o miscare axiala de avans ( o insurubare ) in piulita. Miscarea surubului nu este impiedicata , deoarece in ambele piese ce se asambleaza este practicata o gaura cu diametrul mai mare decat
diametrul exterior al surubului. Aceasta gaura se numeste gaura de trecere.
Se mentioneaza cu titlul informativ si alte cateva asamblari demontabile , folosindu-se ca elemente de asamblare: penele , arborii canelatii etc Cele mai utilizate imbinari demonatbile folosite in constructia de masini sunt imbinarile cu prezon si piulita.
Asamblarile cu pene si cu caneluri se utilizeaza si la aparatele tehnologice de tipul reactoarelor cu agitator mecanic , in special sa subansamblurile grupului de actionare.
1.2 Asamblari filetate
Descrierea partilor componente
Asamblarile prin filet se realizeaza prin folosirea suruburilor , prezoanelor si piulitelor ca organe ale asamblarii. Rolul functional al acestor organe de asamblare determina o variatie mare de tipuri constructive.
Materialul acestor organe de asamblare se alege tinandu-se seama de rolul functional , mediul de lucru si conditiile de exploatare din aparatul respectiv.
Pentru suruburi si prezoane se utilizeaza otel laminat (OL 37 ) sau OLC 35 , OLC 45 etc.
Piulitele ( fig 1 ) se executa din OL34 , OLC 20 , OLC 25 etc.
Rondelele (saibele ) se executa din otel laminat prin operatia de stantare Suruburile si piulitele cu cap patrat sau hexagonal se obtin prin matritare la cald sau prin prelucrari mecanice.
Figura 1.1 Tipuri de piulite : 1-hexagonala normala si inalta;3,4-cilindrica cu gauri radiale si frontale; 5-striata 6-cu maner; 7-fluture; 8- saiba.
Suruburile , prezoanele si piulitele se executa tinandu-se seama de principiul
interschimbabilitatii , fapt pentru care sunt standardizate. In functie de natura mediului de lucru din aparat ( de exemplu , agenti corozivi la temperature inalte ) , se executa suruburi , prezoane si piulite din oteluri inoxidabile ( Cr , Ni ) sau din alte oteluri speciale
- Manual pentru clasele a IX -a si a X - a ,Utilajul si tehnologia meseriei , constructii de masini.Editura Didactica si Pedagogica , R.A - Bucuresti , 1995;
- Mecanica Tehnica II , Editura de Stat Didactica si Pedagogica ,Bucuresti 1961;
- Organe de masini si mecanisme , Editura Didactica si Pedagogica , Bucuresti 1980;
- Organe de masini si mecanisme,Manual pentru clasa a XI-a,Editura SIGMA
- Paizi Gh. , Stere N. , Lazar D. , Organe de masini si mecanisme, Editura didactica si pedagogica, Bucuresti, 1980.
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.