<< Brandingul nu inseamna ca publicul-tinta te alege in urma comparatiei cu concurentii, ci ca te vede ca unica solutie la problema lui. >> (Rob Frankel).
In acceptiunea actuala , brandingul este procesul de creare si de intretinere a unui brand. Este totalitatea metodelor prin care o organizatie sau un produs comunica, simboliteata si se diferentiaza catre audientele sale. Insa, pentru a intelege mai bine notiunea de ,,branding", ar trebui sa vedevm ce este un brand.
Termenul brand are origini norvegiene, unde ,,brand" inseamna ,,a arde". Termenul a inceput sa fie folosit in engleza ca element care semnifica proprietatea--vitele erau marcate cu insemnul proprietarului. Notiunea a fost preluata la sfarsitul secolului al XIX-lea pentru a denumi produsele de pe raft. ,,Branded products" erau acele produse care purtau insemnul producatorului, si care reprezenta mai mult decat un identificator--era o dovada a calitatii, a unei experiente garantate. Semnificatia termenului a evoluat, in prezent brandul fiind definit ca un set de asocieri definit pe baze rationale si emotionale intre o organizatie sau un produs si publicul/publicurile acesteia. In secolul XX, Philip Kotler defineste brandul ca fiind ,,un logo, un simbol sau un design, un nume sau combinatia lor definind si diferentiind un produs sau o companie" si se remarca prin ,,sase tipuri de semnificatii pozitive transmise: atribute, beneficii, valori, cultura, personalitate, tip de consumator caruia i se adreseaza". Wally Olins afirma in acest sens: ,,Intr-o lume in care concurenta este tot mai mare si unde, de cele mai multe ori, factorii rationali precum calitatea, pretul si asistenta se uniformizeaza, brandul reprezinta definitia ultima a produsului" Potrivit Landor Lexicon, brandul este suma tuturor caracteristicilor tangibile si intangibile, care individualizeaza o oferta si o fac unica. Dincolo de aceste definitii, insa, un brand inseamna tot ceea ce vrei sa comunici consumatorului despre produsul sau compania ta, dar si tot ceea ce comunici fara sa vrei. Un brand reprezinta tot ceea ce consumatorul si--prin extensie--mediul inconjurator gandeste despre produsul sau compania respectiva, cand ii aude sau ii vede numele, simbolul etc. Este o imagine reflectata. Diferenta intre brand si marca
In mediul romanesc, adeseori, termenul de brand se identifica cu cel de ,,marca". In trecut, nu exista nici o diferenta notabila intre semnificatiile brand/marca (doar ca branding insemna marcare cu un fier inrosit). Insa--dupa cum vom arata si prin intermediul celor ce urmeaza--brandul reprezinta astazi mai mult decat ceea ce defineste marca. Dictionarul Explicativ al Limbii Romane defineste marca astfel: Semn distinct aplicat pe un obiect, produs sau pe un animal etc. pentru a-l deosebi de altul, pentru a-l recunoaste etc. - - - Tip, model, inscriptie (care indica sursa) de fabricatie - - - (Inv.) Stema, blazon, emblema. La modul general, marca reprezinta un semn (sau un insemn) suplimentar care are rolul de a permite consumatorului sa deosebeasca doua sau mai multe produse identice sau similare. Ea este asociata produselor sau serviciilor si are rolul de a-l determina pe consumator sa realizeze ca produsele similare nu au neaparat aceeasi sursa de provenienta. Pentru consumator, marca reprezinta cel mai comod mijloc de a recunoaste rapid o categorie de produse si servicii care i-au fost recomandate sau pe care experienta l-a determinat sa o prefere altor produse sau servicii de aceeasi natura. Pentru intreprindere, marca reprezinta un mijloc de a cuceri si de a pastra o clientela. O problema care apare in contextul caracteristicilor de baza ale marcii este inregistrarea acesteia. Cu privire la acest subiect, pot fi inregistrate
1. Oaks, John, Cartea Parfumurilor, [1996], (1998), Ed Humanitas, Bucuresti
"1000 de parfumuri" - Coifan Octavian Sever, Curtea veche, vol I si II
2. Olins, Wally, ,,Noul ghid de identitate Wolf Olins"( cum se creeaza si se sustine schimbarea prin managementul identitatii), Bucuresti, Comunicare.ro, 2003
3. Bogdan, Aneta, "Brand sau marca?", Capital, nr. 38, 19 septembrie 2002
4. Kotler, Philip, ,,Despre marketing"( cum sa cream, cum sa castigam si cum sa dominam pietele), The Free Press, 1999
5. Liute, Stefan, ,,In numele brandului",Revista Bizcity, Nr. din 8 Ianuarie 2003
6. Klein, Naomi, ,,No Logo", Bucuresti, Comunicare.ro, 2006
7. Anholt, Simon, ,,Brand New Justice - the upside of global branding", Ed. ButterworthHeinemann, 2002.
8. http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Nation_branding
9. http://www.nationbrandindex.com/
10. http://www.earthspeak.com/br
11. http://www.brandinggreece.com/
12. http://www.palgrave-journals.com/pb/index.html
13. http://www.brandchannel.com/features_effect.asp?pf_id=206
14. http://en.wikipedia.org/wiki/Nation_branding
15. http://eastwestcoms.com/Branding-Nations.htm
16. http://www.allaboutbranding.com/index.lasso?article=238
17. http://theses.lub.lu.se/archive/sob//soc/soc04020/SOC04020.pdf
18. http://www.placebrands.net/
19.http://www.wall-street.ro/articol/Marketing-PR/15766/Brandurile-cu-cel-mai-mare-impact-asupra-romanilor-in-2006.html
20.http://www.iqads.ro/stire_6197/brandient_a_realizat_pentru_businessweek_primul_top_al_celor_mai_valoroase_50_de_branduri_romanesti.html
21. http://www.media-ad.ro/article.php?articleId=1552
22.http://www.businessmagazin.ro/articole/Ce-branduri-romanesti-au-rezistat-celor-15-ani-de-capitalism--1918-1.html
23. http://www.ecursuri.ro
24. http://www.ccisv.ro
25. http://www.brandingromania.com
26. http://www.phenomena.md/ro
27. http://www.mihaidragan.ro
28. http://www.wall-street.ro
29. http://www.anadesign.info
30. http://www.cotidianul.ro
31. http://www.iqads.ro
32. http://www.academz.ro
33. http://www.managusamv.ro
34. http://www.brandacademy.ro
35. http://www.andyszekely.ro
36.http://www.rebrand.com/stuff/contentmgr/files/8132c23e437cbdad2e5f4206e9f782c8/miscdocs/top_20_rebrand_mistakes.pdf
37.http://www.entrepreneur.com/marketing/branding/imageandbrandingcolumnistjohnwilliams/article159470.html
38.http://www.wall-street.ro/articol/Marketing-PR/7247/Face-liftul-de-marca-o-operatie-scumpa-pentru-firme.html
39.http://www.entrepreneur.com/marketing/branding/imageandbrandingcolumnistjohnwilliams/article159470.html
40. http://en.wikipedia.org/wiki/Rebranding
41.http://www.9am.ro/stiri-revista-presei/Business/34693/Cele-mai-puternice-si-proaspete-rebrandinguri-din-Romania
42. http://www.sfin.ro/articol_5311/rebrandingul__o_sabie_cu_doua_taisuri.html
43.http://www.wall-street.ro/articol/Marketing-PR/18688/Rebrandingul-inghite-zeci-de-milioane-de-euro.html
44. http://www.eafacere.ro/art_item.asp?artCatID=10&artID=3924
45. http://www.iqads.ro/stire_6897/rebranding_pentru_masterfoods_romania.html
46.http://www.iqads.ro/revistapresei_1306/face_liftul_de_marca__o_operatie_scumpa_pentru_firme.html
47.http://www.prwave.ro/index.php?option=com_content&task=view&id=56&Itemid=56
48. http://revistapresei.rol.ro/content/view/179216/4/
49. http://www.adacademy.ro/article.php/Rebranding-Amsterdam-Grand-Cafe/250/
50.http://www.wall-street.ro/pdf/9944/Producatorii-de-medicamente-au-trecut-la-rebranding.pdf
51. http://www.grapefruit.ro/clients/antibiotice/strategy/ro/
52. http://www.brandient.com/ro/portofoliu/studii_de_caz/albalact/
53.http://www.brandient.com/ro/noutati_si_opinii/interviuri_si_articole/rebranding_tvr.html
54.http://www.smartfinancial.ro/smartfinancial/publicitate&marketing/credit+europe+leasing+ifn+-+rebranding+finans+international+leasing+ifn
55.http://www.bloombiz.ro/article--x-Marketing,_Publicitate Rebranding:_Headvertising_va_gestiona_contul_de_creatie_al_Unicredit_Tiriac_Bank--287794.html
56. http://www.futurenet.org/article.asp?ID=447
57. http://www.ipsos.com/ideas Adding Emotion to the Loyalty Mix, Ipsos Ideas, January 2007
58.http://tenayagroup.com/blog/2006/06/30/a-new-role-for-brands-at-the-core-of-business/
59.http://www.wall-street.ro/articol/Marketing-PR/15569/Cum-masori-potentialul-brandului/pagina-6.html
60. http://marketallica.wordpress.com/2006/05/21/outstanding-ads-of-ikea/
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.