Studiu privind utilizarea metodelor și tehnicilor de stimulare a creativității

Previzualizare proiect:

Cuprins proiect:

Introducere 3
Capitolul I Delimitari conceptual-metodologice privind metodele si tehnicile de stimulare a creativitatii 6
1.1. Caracteristicile si etapele gandirii creative 6
1.2. Conceptul de creativitate. Clasificarea metodelor si tehnicilor de stimulare a creativitatii personalului 10
1.3. Metode si tehnici de stimulare a creativitatii personalului 12
Capitolul II Studiu practic privind implementarea si aplicarea metodelor si tehnicilor de stimulare a creativitatii la S.C. ,,Fabrica de covoare" Arges S.A 23
1.1. Prezentarea generala a intreprinderii S.C. ,,Fabrica de covoare" Arges S.A 23
2.2. Analiza economico-financiara a intreprinderii S.C. ,,Fabrica de covoare" Arges S.A. 28
2.3 Aplicarea tehnicilor de stimulare a creativitatii personalului in cadrul intreprinderii 32
Concluzii 37
Bibliografie 40

Extras din proiect:

Societatea umana depinde de cunoastere, de gandire creativa si de inovare, de tehnologiile in continua perfectionare. ,,Viitorul nu este automat, ci creativ. Se afirma uneori ca nimic nu se poate opune mai puternic automatismului decat creativitatea. Dar, poate ca nici nu se opune, ci, mai curand, creativul este complementul automatului. Si mai bine ar fi poate sa spunem ca automatismul trebuie sa fie desavarsirea si implinirea creativului pana la epuizarea potentialului innoitor al acestuia din urma".

Problema stimularii spiritului creativ a inceput sa preocupe oamenii de stiinta inca din secolul al XIX-lea. Claude Bernard, de exemplu, publica in anul 1872 lucrarea ,,Fiziologie generala" in care se referea la etapele necesare in identificarea unui nou rezultat creativ. Marii savanti au inceput sa fie preocupati la sfarsitul secolului al XIX-lea de receptarea si acceptarea noului, de necesitatea si conditiile favorizante pentru introducerea noului in industrie, considerand, in acest sens, ca oamenii trebuie sa fie sensibilizati si pregatiti pentru asimilarea acestuia. La inceputul secolului al XX-lea, unele studii au evidentiat interactiunea dintre evolutiile diferitelor ramuri ale stiintei, au incercat sa fundamenteze stiintific procesul creativi ca fenomen. In dictionarele de specialitate aparute inainte de 1950, termenul de creativitate nu a fost inclus, notiunea fiind redata prin alte denumiri: talent, supradotare, inspiratie, imaginatie sau fantezie creatoare.

In ultima decada a secolului al XX-lea si in primii ani ai secolului al XXI-lea organizatiile economice au considerat procesul de inovare ca singurul mijloc posibil de a asigura dezvoltarea economica in actuala societate informationala - societate a cunoasterii si ca procesul de inovare nu se poate dezvolta fara generare de noi cunostinte, fara stimularea creativitatii. In consecinta, conducerea executiva a tuturor companiilor cauta sa identifice cele mai eficiente mijloace de stimulare ale procesului creativ. Numai ca stimularea creativitatii nu se poate realiza doar prin aplicarea principiilor managementului rational. Practica demonstreaza insa ca procesul creativ se dezvolta uneori contrazicand intuitia iar daca s-ar incerca sa se generalizeze concluziile s-ar ajunge la reguli care, la prima analiza, par nefiresti.

Obtinerea unor rezultate calitative superioare in activitatea economica si sociala impune utilizarea optima a tuturor resurselor. Intre acestea omul este: componenta hotaratoare, calitatea lui influentand decisiv rezultatele activitatii unitatilor economice. Toate functiile conducerii se realizeaza prin oameni, succesul sau esecul activitatii de conducere depinzand de insusirea artei de a munci cu oamenii.

Resursele umane intotdeauna se vor constitui intr-un centru de interes pentru orice forma competitiva. Parcurgem in prezent o etapa de dezvoltare a societatii umane in care, un accent deosebit se pune pe gasirea unor solutii cu un ridicat grad de noutate care imediat este insotit de obtinerea unei eficiente maxime. Fiecare reusita profesionala, a specialistului tehnic din industrie, se bazeaza pe o idee creatoare, idee care, fie este o noua aplicare a unei tehnologii, fie o modalitate de satisfacere a unor cerinte recent identificate, sau a unor cerinte mai vechi, dar printr-o noua metoda fie ca va conduce la fabricarea unui produs printr-o metoda diferita.

Nici o intreprindere performanta nu omite din activitatea sa stimularea si utilizarea mai tarziu a unor asemenea "idei creatoare". O intreprindere creativa care va pune in practica ideile noi, inovative, va avea intotdeauna succes. Este de la sine inteles faptul ca nu putem planifica creativitatea intr-o intreprindere, dar putem sa o stimulam. Este adevarat faptul ca ideile apar in mod spontan, ca printr-o sclipire de inspiratie provenita din cele mai nebanuite unghere ale creierului, unde gandirea pare a fi angajata constient in rezolvarea unor probleme.

Un manager creativ cunoaste ca in manifestarea sa, creativitatea poate fi obstructionata de bariere sau obstacole. Ca urmare, managerul trebuie sa cunoasca ce factori si fenomene stimuleaza creativitatea angajatilor sai.

Exista multe metode si tehnici de stimulare a creativitatii personalului. In aceasta lucrare sunt mentionate doar unele dintre ele, care dupa parerea expertilor sunt cele mai importante tehnici utilizate de intreprinderi diferite, cu scopul de a stimula creativitatea personalului pentru a atinge performantele dorite.

Tema "stimularea creativitatii personalului in firma" este actuala prin faptul ca multe firme, organizatii mari incearca sa treaca la o economie moderna, care sa aduca cele mai eficiente rezultate si cele mai mari beneficii, iar resursele umane reprezinta sursa principala care trebuie utilizata eficient. Si desigur orice manager iscusit trebuie sa cunoasca diferite metode de stimulare a creativitatii.

Scopul lucrarii este de a analiza opiniile mai multor autori in ceea ce priveste metodele si tehnicile de stimulare a creativitatii personalului in firma, precum si modalitatile de aplicare a acestora in cadrul unei intreprinderi.

Obiectivele lucrarii sunt urmatoarele:

- de a defini esenta metodelor de stimulare a creativitatii personalului;

- de a caracteriza fiecare metoda in parte;

- de a descrie aplicarea metodelor in cadrul intreprinderii;

- de a realiza analiza economico-financiara din cadrul intreprinderii.

Pentru aceasta lucrare stiintifica ,,Analiza sistemului motivational", investigatiile au fost efectuate in cadrul S.C. ,,Fabrica de covoare" Arges S.A.

Sub aspectul instrumentarului metodologic utilizat in investigare am apelat la tehnici de cercetare economica, dar si la tehnici statistico-matematice. Documentarea realizata a presupus consultarea unei bogate literaturi de specialitate, din tara si din strainatate. Abordarea sistemica a temei studiate a presupus identificarea tipurilor de variabile si relatiilor cauzale dintre acestea. Acolo unde a fost posibil analiza cantitativa a fenomenelor s-a impletit cu analiza calitativa.

Capitolul I Delimitari conceptual-metodologice privind metodele si tehnicile de stimulare a creativitatii

1.1. Caracteristicile si etapele gandirii creative

In literatura de specialitate se afirma ca pentru stimularea creativitatii in cadrul unei organizatii economice sunt necesare trei conditii:

- sa se intensifice

Bibliografie:

1. Eugen Burdus, Gheorghita Caprarescu, Armenia Androniceanu, ,,Managementul schimbarii organizationale", Editura Economica, Bucuresti, 2000.

2. Dumitru Constantinescu - coord., ,,Managementul intreprinderii, Editura Sitech, Craiova, 2005.

3. Dumitrescu P. coord., ,,Introducere in management si management general", Editura Economica Oradea, 1995.

4. Arthur Koestler, The Act of Creation, published by University of California Library Photographic Service, 1981.

5. Arnold Kaufman ,,Creativitatea in managementul intreprinderii", Bucuresti, 1995.

6. Ioan Lazar , ,,Management general", Editura Economica, Bucuresti, 2002.

7. Ion Lazar, Vincentiu Veres, Maria, Mortan, "Management general", Editura Dacia - Cluj-Napoca, 2002.

8. Viorel Lefter, Aurel Manolescu, ,,Managementul resurselor umane", Academia de Studii Economice din Bucuresti, Facultatea de Management, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica, 1995.

9. Maria Mortan, Vincentiu Veres, Ioan Lazar - ,,Management general", Cluj-Napoca, 2002.

10. Panaite Nica coord., ,,Managementul firmei, Editura Condor, Chisinau, 1994.

11. Ovidiu Nicolescu, I. Verboncu, ,,Management" , Editura Economica, Bucuresti, 1997.

12. Ovidiu Nicolescu, ,,Management", Editura Economica, Bucuresti, 1997.

13. Ion Petrescu, ,,Management general" , Editura Hyperion, Bucuresti, 1998.

14. Luca Gabriel Petru, ,,Management general", Editura Economica, Bucuresti, 1993.

15. Larisa Stog, Mariana Caluschi , ,,Psihologia Manageriala", Editura Economica, Bucuresti, 2001.

16. ***, ,,The essence of management creativity", Editura Teora, 1996.

Descarcă proiect

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Studiu privind utilizarea metodelor si tehnicilor de stimulare a creativitatii.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
40 pagini
Imagini extrase:
40 imagini
Nr cuvinte:
12 179 cuvinte
Nr caractere:
67 975 caractere
Marime:
279.87KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Proiect
Domeniu:
Management
Tag-uri:
tehnici, stimulare, creativitate
Predat:
la facultate
Materie:
Management
Sus!