Societatea COVRIGELUL VESEL SRL are ca obiect principal de activitate fabricarea si comercializarea covrigilor. Pentru a se mentine pe piata produselor de simigerie, in care concurenta este acerba, firma isi propune sa lanseze un nou produs. In aceasta situatie, ea are de ales intre doua variante:
A.Schimbarea design-ului ambalajului (2);
B.Investitie in procesul de fabricatie al covrigilor, rezultand un produs mai sanatos (3).
Pentru realizarea arborelui de decizie, volumul mediu al productiei este egal cu 6500 buc/luna, iar pretul mediu de vanzare este de 1,5 lei/buc.
In cazul schimbarii design-ului ambalajului intervin urmatoarele situatii:
- (4) Actiunea intreprinsa poate avea succes, in proportie de 70% (p=0,7). Daca acest lucru se intampla, firma este nevoita sa ia o noua decizie, variantele de actiune fiind urmatoarele:
-Cresterea pretului de vanzare al covrigilor (8).
In acest caz probabilitatea ca reactia clientilor sa fie favorabila este de 25 % (p=0,25), conducand la un profit asteptat de 8000 lei/luna (16), iar probabilitatea ca reactia clientilor sa fie nefavorabila este de 75% (p=0,75), conducand la un profit asteptat de 5000 lei/luna (17).
-Cresterea volumului productiei, pretul ramanand constant (9).
In acest caz probabilitatea ca reactia clientilor sa fie favorabila este de 70% (p=0,7), conducand la un profit asteptat de 6000 lei/luna (18), iar probabilitatea ca reactia clientilor sa fie nefavorabila este de 30% (p=0,3), conducand la un profit asteptat de 5000 lei/luna (19).
- (5) Actiunea intreprinsa poate fi un esec, in proportie de 30% (p=0,3).
Daca acest lucru se intampla, firma este nevoita sa ia o noua decizie, variantele de actiune fiind urmatoarele:
-Scaderea pretului de vanzare al covrigilor, de la 1,5 lei/buc la 1 leu/buc (10).
In acest caz probabilitatea ca reactia clientilor sa fie favorabila este de 75 % (p=0,75), conducand la un profit asteptat de 1400 lei/luna (20), iar probabilitatea ca reactia clientilor sa fie nefavorabila este de 25% (p=0,25), conducand la un profit asteptat de 1200 lei/luna (21).
-Revenirea la ambalajul anterior (11).
In acest caz probabilitatea ca reactia clientilor sa fie favorabila este de 55 % (p=0,55), conducand la un profit asteptat de 4000 lei/luna (22), iar probabilitatea ca reactia clientilor sa fie nefavorabila este de 45% (p=0,45), conducand la un profit asteptat de 3000 lei/luna (23).
In cazul unei investitii in procesul de fabricatie al covrigilor intervin urmatoarele situatii:
- (6) Actiunea intreprinsa poate avea succes, in proportie de 80% (p=0,8).
Daca acest lucru se intampla, firma este nevoita sa ia o noua decizie, variantele de actiune fiind urmatoarele:
-Cresterea volumului productiei, pretul ramanand constant (12).
In acest caz probabilitatea ca reactia clientilor sa fie favorabila este de 70% (p=0,7), conducand la un profit asteptat de 6500 lei/luna (24), iar probabilitatea ca reactia clientilor sa fie nefavorabila este de 30% (p=0,3), conducand la un profit asteptat de 5500 lei/luna (25).
-Lansarea unor promotii pentru a se mentine lider pe piata produselor de simigerie (13).
In acest caz probabilitatea ca reactia clientilor sa fie favorabila este de 80% (p=0,8), conducand la un profit asteptat de 3600 lei/luna (26), iar probabilitatea ca reactia clientilor sa fie nefavorabila este de 20% (p=0,2), conducand la un profit asteptat de 3000 lei/luna (27).
- (7) Actiunea intreprinsa poate fi un esec, in proportie de 20% (p=0,2).
Daca acest lucru se intampla, firma este nevoita sa ia o noua decizie, variantele de actiune fiind urmatoarele:
-Promovare agresiva (14).
In acest caz probabilitatea ca reactia clientilor sa fie favorabila este de 60% (p=0,6), conducand la un profit asteptat de 2500 lei/luna (28), iar probabilitatea ca reactia clientilor sa fie nefavorabila este de 40% (p=0,4), conducand la un profit asteptat de 2200 lei/luna (29).
-Scaderea pretului de vanzare al covrigilor (15).
In acest caz probabilitatea ca reactia clientilor sa fie favorabila este de 65% (p=0,65), conducand la un profit asteptat de 1300 lei/luna (30), iar probabilitatea ca reactia clientilor sa fie nefavorabila este de 35% (p=0,35), conducand la un profit asteptat de 1100 lei/luna (31).
Pentru a determina cea mai buna solutie si a putea alege intre situatiile prezentate, am introdus datele de mai sus in programul WinQSB, modulul Decision Analysis (Fig.1).
Pe baza probabilitatilor si a profiturilor asteptate corespunzatoare fiecarei situatii s-au obtinut valorile incasarilor principalelor noduri (1-15), reprezentate in Fig.2, iar in urma simularii datelor rezulta arborele de decizie, prezentat in Fig.3.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.