Managementul proiectelor

Previzualizare proiect:

Cuprins proiect:

PREFATA 7
PREFACE 11
CAPITOLUL 1
Mediul strategic al proiectelor nationale si internationale 14
1.1. Cooperarea si parteneriatul international 14
1.2. Proiectele internationale conditie de existenta in cadrul sistemului economic concurential
globalizat 16
1.3. Initierea proiectelor nationale si internationale 19
1.3.1. Conditionarea proiectelor 19
1.3.2. Necesitatea previziunilor si a prevenirilor in cadrul proiectelor 20
1.3.3. Importanta managementului de proiect 22
1.4. Proiecte mari sau proiecte mici? Se poate alege? 23
1.5. Analiza necesitatilor si stabilirea obiectivelor proiectului 23
1.6. Identificarea proiectelor potentiale 24
1.7. Analiza proiectelor 25
1.8. Informarea pentru elaborarea proiectelor 25
1.9. Consultarea partilor interesate 25
1.10. Indicatori de success si insucces in cadrul proiectelor internationale 26
1.11. Programe ale Uniunii Europene in Romania 28
1.12. Programe comunitare 30
CAPITOLUL 2
Managementul proiectului 33
2.1. Proiect 33
2.1.1. Conceptul de proiect 33
2.1.2. Ciclu de viata al unui proiect 34
2.1.3. Elementele componente ale ciclului de viata al proiectului 35
2.1.4. Studii de caz privind ciclu de viata al proiectului 37
2.1.5. Elaborarea propunerii de proiect 37
2.2. Management 48
2.2.1. Caracterizare management 48
2.2.2.Caracterizarea sistemului de management 50
2.2.3. Relatiile de management 51
2.2.4. Manager 52
2.3. Schimbarea, modernizarea si reproiectarea managementului 54
2.3.1. Schimbarea managementului 54
2.3.2. Modernizarea managementului 56
2.3.3. Reproiectarea managementului 57
2.4. Manangementul proiectului 59
2.4.1. Caracterizare 59
2.4.2. Studiu de fezabilitate 62
2.4.2.1. Elemente de principiu 62
2.4.2.2. Definirea si caracterizarea studiului de fezabilitate 62
2.4.2.3. Structura studiului de fezabilitate 64
2.4.3. Planul de afaceri 65
2.4.3.1. Elemente de principiu 65
2.4.3.2. Analiza financiara si economica 68
2.4.3.3. Achizitia si prelucrarea datelor 77
2.4.3.4. Formularea concluziilor 78
2.5. Managementul prin proiecte 78
2.5.1.Caracterizare management prin proiecte 78
2.5.2. Variante organizatorice de management prin proiect 79
2.5.3. Etapele managementului prin proiecte 81
2.5.4. Avantajele utilizarii managementului prin proiecte 82
2.5.5. Dezavantajele utilizarii managementului prin proiecte 82
2.6. Autoevaluarea si evaluarea proiectului 83
2.6.1. Elemente de principiu privind autoevaluarea 83
2.6.2. Elemente de principiu privind evaluarea propunerilor de proiecte 84
2.6.3.Criterii, mod de evaluare si selectare a propunerilor de proiecte 86
2.6.3.1. Criterii generale de evaluare 86
2.6.3.2. Criterii specifice de evaluare 86
2.6.3.3. Modul de evaluare a propunerilor de proiecte 87
2.7. Realizarea, controlul si monitorizarea proiectului 89
2.7.1. Controlul si monitorizarea proiectului 89
2.7.2. Finalizarea proiectului 96
2.7.3. Planul de implementare tehnologica 98
2.7.4. Beneficii aduse partenerilor si societatii 101
2.7.5. Avantaje ale produsului obtinut in cadrul proiectului. Impactul social si ecologic 103
2.7.6. Propunerea a noi proiecte pe baza proiectului incheiat 104
CAPITOLUL 3
Managementul administrarii resurselor materiale in cadrul unui proiect 106
3.1. Resursele materiale in cadrul proiectelor. Notiuni generale 106
3.2. Importanta managementului administrarii resurselor materiale
(mangementul aprovizionarii) 109
3.3 Strategii manageriale utilizate in administrarea resurselor materiale ale proiectului 109
3.3.1 Etapele procesului de administrare a resurselor materiale 109
3.3.1.1. Planificarea aprovizionarii 110
3.3.1.2. Planificarea solicitarii 111
3.3.1.3 Solicitarea 112
3.3.1.4 Selectia sursei 112
3.3.1.5. Administrarea contractului 113
3.3.1.6. Finalizarea contractului 114
3.4. Managementul stocurilor de materiale in cadrul proiectelor 114
3.4.1 Interventia din partea managerului de proiect 114
3.4.2 Metode moderne de management ale stocurilor de materiale in proiecte 115
3.5. Proceduri de aprovizionare pentru proiecte 117
CAPITOLUL 4
Managementul riscului proiectului 119
4.1. Elemente de principiu privind riscul 119
4.2. Elemente de principiu privind managementul riscului 129
4.3. Manager de risc - caracterizare 132
4.4. Psihologia riscurilor 135
4.4.1.Elemente de principiu 135
4.4.2. Riscuri legate de structura comportamentala a decidentilor 137
4.4.3. Riscuri legate de punerea in practica a elementelor decizionale 140
4.4.4. Riscuri legate de diferentele culturale dintre membri consortiului de proiect si in
interiorul structurilor organizatorice 142
4.4.5. Perceptia riscului 144
4.5. Managementul conflictelor 144
4.5.1. Elemente de principiu 144
4.5.2. Caracteristicile rezolvarii conflictelor 145
4.5.3. Managementul conflictelor in cadrul proiectelor 146
4.5.4. Analiza situatiilor de criza in cadrul consortiilor de proiect 147
4.5.5. Evolutia conflictelor si a modalitatiilor de solutionare a lor in cadrul proiectelor 149
4.6. Managementul riscului operational 152
4.6.1.Elemente de principiu 152
4.6.2. Rolul personalului in managementul riscului operational 155
4.7. Elemente de principiu privind managementul riscului in proiecte 156
4.8. Analiza proiectului folosind managementul riscului 161
4.9. Elemente fundamentale privind managementul riscurilor financiare 175
4.9.1. Managementul riscurilor financiare: definitie si practici curente 176
4.9.2. Posibilitati noi pentru managementul riscurilor financiare 177
4.9.3. Noi modele ale afcerilor financiare 179
4.10. Analiza riscurilor financiare 182
CAPITOLUL 5
Managementul calitatii proiectului 190
5.1.Elemente de principiu privind managementul calitatii 190
5.2. Managementul calitatii totale (TQM) 192
5.3. Procesul de management al calitatii proiectului ca fractal 194
5.4. Legatura intre managementul calitatii totale si diverse standarde de calitate ISO 196
5.5. Modele de management ale calitatii 199
5.6. Managementul calitatii proiectului 202
5.6.1. Elemente de principiu 202
5.6.2. Planificarea calitatii proiectului 205
5.6.3. Asigurarea calitatii proiectului 207
5.6.4. Controlul calitatii proiectului 207
CAPITOLUL 6
Managementul financiar al proiectului 210
6.1. Caracterizarea costurilor unui proiect 210
6.2. Relatia dintre metodele de management si costul global al proiectului 211
6.3. Responsabilitatile partenerilor proiectului 213
6.4. Managementul costului proiectului 214
6.4.1. Estimarea costurilor proiectului 217
6.4.1.1. Clasificarea estimarilor dupa gradul de certitudine 217
6.4.1.2. Estimarea practica a costurilor 218
6.5. Evaluarea financiara a proiectului 221
6.6. Finanatarea proiectului 223
6.6.1. Surse de finanatare ale proiectului 223
6.6.1.1. Surse interne de finanatare ale proiectului 223
6.6.1.2. Surse externe de finantare a proiectului 224
6.6.1.3. Riscul financiar si sursele acestuia 225
6.6.2. Documentele financiare ale proiectului 226
6.6.2.1. Contractul de finantare 226
6.6.2.2. Contractul de parteneriat 227
6.6.2.3. Bugetul proiectului, Devizul cadru 227
6.6.2.4. Alocarea resurselor de personal 231
6.6.2.5. Esalonarea platilor 232
6.6.3. Decontarea cheltuielilor 232
6.6.4. Eligibilitatea costurilor 232
6.6.5. Auditul financiar 233
Bibliografie 235
Indrumar apentru elaborarea unei propuneri de proiect 242
Lexicon managementul proiectelor 256

Extras din proiect:

Multilateralizarea relatiilor economice internationale decurge, din necesitatea rezolvarii problemelor

globale cu care se confrunta omenirea. Problemele la scara planetara precum datoriile externe,

alimentatia, mediul ambiant, dar mai ales subdezvoltarea, incumba solutii globale a caror transpunere

in practica presupune angajarea si conlucrarea tuturor statelelor lumii, coordonarea eforturilor lor in

vederea unei actiuni eficiente.

Fata de relatiile internationale bilaterale clasice, multilateralismul ofera, in principiu, noi posibilitati

de conlucrare reciproc avantajoase, introducand mai multa stabilitate in relatiile interstatale si

mai ales, reduce considerabil riscul confruntarilor.

Care sunt raporturile dintre multilateralism si bilateralism, sunt ele fenomene antagonice sau

dimpotriva, se conditioneaza reciproc?

Practica de pana acum a relatiilor economice internationale arata ca raspunsul la aceasta intrebare

depinde de masura in care in relatiile dintre state se respecta principiile dreptului international.

Daca este bazat pe cooperare, in adevaratul sens al cuvantului, pe respectarea independentei si

suveranitatii nationale a statelor, multilateralismul conduce la egalitatea de tratament a partenerilor,

ofera sanse egale de dezvoltare fiecarui stat. Asa stand lucrurile, el nu poate sa insemne pierderea

identitatii nationale, sa determine, in mod automat, aparitia unor formatiuni politice de genul

,,comunitatii globale" - dupa viziunea politologului francez J.F. Revel. Un multilateralism, astfel

conceput este chemat sa asigure exercitarea deplina a drepturilor suverane ale fiecarui stat printre

care si acela de a subscrie la relatiile bilaterale.

De altfel, acestea din urma, axate pe acelasi principiu, constituie fundamentul dezvoltarii unor

relatii multilaterale; intr-adevar, stadiul multilateralismului presupune existenta prealabila a unui

climat de incredere reciproca in relatiile bilaterale. Se poate vorbi, deci, despre o compatibilitate

intre multilateralism si bilateralism, despre o interdependenta profitabila pentru toate statele lumii

atata timp cat principiile dreptului international sunt respectate cu strictete.

Cooperarea economica internationala reprezinta cea mai moderna si cea mai echitabila forma a

schimbului reciproc de activitati dintre state. Amploarea deosebita pe care o cunoaste aceasta in

perioada postbelica se explica printr-un sir de factori, printre care trebuie retinuti urmatorii:

- Dezvoltarea fortelor de productie, a diviziunii mondiale a muncii si a specializarii internationale

in productie, in conditiile revolutiei stiintifico-tehnice. Toate acestea au determinat o crestere

considerabila a interdependentelor pe plan economic si, ca urmare, o tendinta de apropiere a diversilor

producatori la scara internationala.

- Cresterea rolului organizatiilor internationale in viata economica si politica internationala. Se

creeaza astfel cadrul institutional adecvat pentru dezvoltarea cooperarii multilaterale.

Raportata la fluxurile economice internationale ,,clasice" cooperarea internationala prezinta o

serie de trasaturi care o particularizeaza in cadrul circuitului economic mondial si anume:

1. Cooperarea si comertul international nu se suprapun. Prin intermediul actiunilor de cooperare,

schimbul reciproc de activitati dintre diversi agenti economici nu se mai limiteaza la sfera comer15

ciala, la acte de vanzare-cumparare, ci se extind asupra unor domenii esentiale ale vietii economice.

Altfel spus, cooperarea economica internationala reprezinta un complex de fluxuri (de investitii, de

cunostinte tehnice, de produse).

2. Spre deosebire de comertul international, care a avut si are inca, in anumite situatii, un

caracter discriminatoriu, cooperarea economica internationala, prin natura sa, exclude inechitatea in

relatiile dintre state.

3. Daca investitiile externe de capital au condus, in anumite situatii, la incalcarea independentei

si suveranitatii nationale a unora dintre statele lumii, cooperarea, dimpotriva, presupune respectarea

tuturor principiilor dreptului international.

4. Cooperare, prin continutul sau, introduce un element de continuitate in relatiile dintre tari, de

stabilitate in relatiile economice internationale. Se creeaza, astfel, conditii pentru limitarea influentei

negative a factorilor conjuncturali, pentru cresterea importantei factorului constient.

5. Bazata pe avantajul reciproc, pe un tratament nediscriminatoriu, pentru toti partenerii, indiferent

de oranduirea sociala sau de gradul de dezvoltare economica, cooperarea internationala

contribuie la lichidarea decalajelor existente astazi in lume.

6. Pe masura ce se dezvolta, cooperarea economica internationala nu se substituie fluxurilor deja

existente, ci contribuie la dezvoltarea lor.

Cooperarea si parteneriatul international se bazeaza pe urmatoarele principii:

a) complementaritatea colaborarii internationale cu programele nationale;

b) abordarea colaborarii internationale in cadrul de cooperare internationala cu cel mai mare

impact asupra economiei nationale;

c) existenta unui avantaj stiintific, tehnologic, economic sau comercial reciproc si comensurabil;

d) integrarea in retele performante nationale, pe plan european si international;

e) atragerea unor resurse de cercetare-dezvoltare externe si valorificarea externa a rezultatelor

nationale, inclusiv in tari in curs de dezvoltare.

Scopul principal al activitatilor de cooperare si parteneriat international, precum si al masurilor

de sprijin, este acela de a integra comunitatea romaneasca in comunitatea internationala si in primul

rand europeana prin: cresterea nivelului de excelenta; armonizarea tendintelor nationale de dezvoltare

a potentialului stiintific, tehnologic de productie si servicii cu tendintele inregistrate pe plan

international; cresterea eficientei si eficacitatii activitatilor de cercetare-dezvoltare si inovare, productie

si servicii prin insusirea unor tehnici moderne in managementul proiectelor internationale.

Principalele obiective ale cooperarilor si parteneriatelor internationale sunt:

a) intarirea capacitatii nationale de cercetare-dezvoltare productie si servicii si cresterea

eficientei utilizarii potentialului stiintific si tehnologic si a aplicabilitatii rezultatelor obtinute;

b) obtinerea excelentei stiintifice si tehnologice pe plan national, in contextul globalizarii;

c) realizarea unor contributii semnificative in indeplinirea unor obiective de politica specifica, in

anumite sectoare ale economiei nationale in domeniul politicii externe;

d) stimularea participarii specialistilor straini in programele nationale de cercetare-dezvoltare,

productie si servicii;

e) cresterea nivelului educational si a nivelului de trai national;

f) stimularea participarii specialistilor din Romania in programe internationale;

Principalele obiective strategice ale cooperarilor si parteneriatelor internationale sunt:

a) promovarea cooperarii intre intreprinderi si organizatii in cadrul unor parteneriate realizate la

nivel european si euro-atlantic, cu scopul de a obtine beneficii semnificative pentru participanti;

b) formarea si desfasurarea de practici in conformitate cu reglementarile in vigoare in domeniul

drepturilor de proprietate intelectuala si industriala;

c) facilitarea accesului la centre de cercetare de prestigiu si la centre de cercetare din intreprinderi

cu realizari stiintifice si tehnologice de prestigiu, in scopul obtinerii unor cunostinte de nivel

stiintific si tehnologic mondial sau european si utilizarea acestora in proiecte de interes national;

d) stabilizarea si intarirea potentialului national la nivel international;

e) instituirea unor concepte moderne de organizare si management in productie, servicii,

cercetare-dezvoltare, inovare si integrarea acestora in economia de piata.

16

1.2. Proiectele internationale, conditie de existenta

in cadrul sistemului economic concurential globalizat

Globalizarea economica este rezultatul a doi factori diferiti, dar complementari:

- reducerea costului transporturilor si a comunicatiilor;

- liberalizarea fluxurilor de capital, bunuri, servicii si a fortei de munca.

La o limita, o economie globala va fi economia in care nu vor mai exista distante. La cealalta

limita, globalizarea economica inseamna renuntarea la orice bariera vamala. Aceste caracteristici

demonstreaza ca economia mondiala este inca departe de atingerea unui nivel suficient de

globalizare.

Globalizarea economica este privita de catre unii ca o amenintare in timp ce altii vad in acest

proces o oportunitate de dezvoltare si crestere economica. Cu toate acestea, globalizarea economica

reprezinta pentru orice economie o forta de neoprit.

Societatile economice din diverse sectoare se asociaza sub diferite forme pentru a reuni

capacitatile de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica, capacitatile de productie sau desfacere

si servicii in scopul obtinerii unor beneficii maximale. Ca urmare, are loc reunirea diverselor

societati care activeaza in aceleasi sectoare sau sectoare adiacente, in consortii de cercetare,

productie, servicii pentru realizarea unor proiecte majore care sa rezolve problematici caracteristice

de interes comun, dar care rezolva si interese locale sau nationale. Rezolvarea tematicilor

corespunzatoare datorita complexitatii tehnice si financiare nu poate fi realizata de fiecare companie

in parte. Numai asa se poate face fata concurentei in sistemul economic globalizat.

Beneficiile obtinute contribuie la cresterea economica a societatilor consortiului, tarilor din care

fac parte societatile respective sau a uniunilor statale corespunzatoare. Totodata are loc o crestere a

bunastarii oamenilor care fac parte din asocierile respective. In acest context, se contureaza faptul

ca nici un stat, oricat de puternic este, nu mai poate face fata singur problemelor dezvoltarii

contemporane, nu mai poate sustine de unul singur competitia tehnologica. Rezulta eforturile de

integrare, de constituire a unor uniuni statale din toate punctele de vedere, precum Uniunea

Europeana, Asia-Pacific, NATO, Andean Community, CACM, Caricom, Mercosur, Nafta, Lac etc.

Accentul se pune pe elaborarea si implementarea strategiilor coerente de dezvoltare, de planificare

si organizare in termeni de proiect. Are loc o dezvoltare pe proiecte bine definite prin crearea de

consortii internationale in care managementul proiectelor transformat in managementul prin

proiecte este fundamental. Ca urmare, se pune in evidenta o specializare bine definita si de

importanta deosebita: ,,Managementul proiectelor internationale".

Bibliografie:

ABAZA Bogdan; OPRAN Constantin; 2003; Microsoft Project; Editura comunicare.ro;

Bucuresti, Romania;

2. ALEXANDER Carol; 2003; Operational Risk, Regulation, Analysis and Management;

Prentice Hall, Finanacial Times, Pearson Education Limited; London, UK

3. ALUPEI Ovidiu; OPRAN Constantin; 2004; Primavera Project; Editura comunicare.ro;

Bucuresti, Romania;

4. BELLI Pedro; ANDERSON Jock; BARNUM Howard; DIXON John; TAN Jee-Peng;

1998; Handbook on economic analysis of investment operations; Operational Core Services

Network, Learning and Leadership Center; World Bank organization; New York, USA

5. BESSIS Joel; 1999; Risk Management in Banking; John Wiley &Sons; New York

6. BESTERFIELD H.Dale; BESTERFIELD Carol Michna; BESTERFIELD H. Glen;

BESTERFIELD Mary Sacre; 2004; Total Quality Management; third edition; Pearson

Education International; USA

7. BREALEY A. Richard; MEYERS C. Stewart; MARCUS J. Alan; 2001; Fundamentals of

Corporate Finance; Third Edition; McGraw-Hill Primis, Custom Publishing

8. BRUNER Robert; EAKER Mark; FREEMAN Edward; SPEKMAN Robert; TEISBERG

Elizabet; 2004; Portable MBA; fourt edition; The Darden School; USA

9. BURLTON T. Roger ; 2001; BusinessProcess Management, Profiting from Process; SAMS,

201 West 103rd St., Indianapolis, Indiana,46290, USA

10. BUTLER Cormac; 2001; Mastering Value at Risc; A step-by-step guide to understanding and

applying VaR; Financial Times, Prentice Hall; London, United Kingdom

11. BYRNES F. Cristian; KUTNICK Dale; 2003; Securing Business Information, Strategiesc to

protect the enterprise and its network; Financial Times, Prentice Hall; London, United

Kingdom

12. CARROLL Tery; WEBB Mark; 2001; The risk factor; How to make risk management work

for you in strategic planning and enterprise; Take That Ltd., England

13. CHAIGNEAU M. Yves; 1997; Du management du project a la qualite totale; Collection

management 2000, Groupe I.G.S.; Paris, France

14. CHAPMAN Chris; WARD Stephen; 2003; Project Risk Management. Processes, Techniques

and Insight; John Wiley & Sons, Ltd

15. CHATFIELD Carl; JOHNSON Timothy; 2002; Microsoft Project, Version 2002, Step by step;

Microsoft Press; A Divission of Microsoft Corporation, One Microsoft Way, Redmond,

Washington 98052-6399, USA

16. CHORAFAS Dimitris; 1999; Managing Risk in the New Economy; New York Institute of

Finance; New York

17. COHEN J.Denis; GRAHAM J. Robert; 2001; Project manager's MBA, How to translate

project decisions into business success; Jossey-Bass, a Wiley Company; San Francisco, USA

18. CONWAY Kieron; 2001; Software project management; From concept to development;

CORIOLIS Technology Press; USA

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Managementul proiectelor.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2005
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
285 pagini
Imagini extrase:
285 imagini
Nr cuvinte:
124 072 cuvinte
Nr caractere:
742 124 caractere
Marime:
1.77MB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Proiect
Domeniu:
Management
Tag-uri:
organizare, management, proiecte, elaborare
Predat:
la facultate
Materie:
Management
Profesorului:
Prof. univ. Dr. MSc. ing.
Sus!