Ajutoarul de stat și strategiile concurențiale

Previzualizare proiect:

Extras din proiect:

I. Istoricul apariției reglementărilor în domeniul ajutorului de stat

Puține persoane cunosc faptul că apariția reglementărilor în domeniul ajutorului de stat, acum mai mult de 50 de ani, se datorează subvenționării excesive acordate sectoarelor cărbunelui și oțelului în perioada celui de-al doilea război mondial.

Astfel, o dată cu înființarea Comunității Europene a Cărbunelui și Oțelului, prin Tratatul de la Paris din 1951, a fost inserată o prevedere prin care se stipula că este interzisă acordarea de ajutoare de stat. Conceptul controlului supranațional al măsurilor de sprijin acordate mediului de afaceri de către Statele Membre a fost introdus prin Tratatul de la Roma, fiind unul dintre instrumentele construcției Pieței Interne.

O dată cu dezvoltarea Pieței Interne, controlul ajutoarelor de stat a căpătat o importanță din ce în ce mai mare. Astfel, dacă în anii ’70 existau doar 13 decizii de recuperare în acest domeniu, până la sfârșitul anilor ’80 au fost emise 111 decizii de recuperare a ajutoarelor de stat. Concurența pe piața unică a Uniunii Europene poate fi distorsionată și prin susținerea de către state a unor întreprinderi sau ramuri ale industriei prin acordarea de ajutoare.

Linia dedemarcație dintre ajutoarele de stat, impozitarea discriminatorie sau alte măsuri cu efectechivalent este de multe ori foarte fină. Deși sunt incluse în Tratatul privind funcționarea UniuniiEuropene în capitolul privind concurența, dispozițiile referitoare la ajutoarele de stat sunt înstrânsă legătură cu prevederile privind libera circulație a produselor și serviciilor.

Ajutoarele de stat sunt tipuri de facilități care sunt acordate de stat sau entități publice sub formă de subvenții, împrumuturi, reduceri de impozite sau exonerări fiscale.La nivel comunitar, acestea sunt reglementate de art. 107- art. 109 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.

II. Definirea Ajutorului de Stat

TFUE nu conține o definiție clară a ajutorului de stat, stabilind, în schimb, în articolul 107 lista caracteristicilor pe care o măsură, dacă le îndeplinește, reprezintă ajutor de stat. Astfel, art. 107 alin. (1) din TFUE precizează că “sunt incompatibile cu Piața internă ajutoarele acordate de state sau prin intermediul resurselor de stat, sub orice formă, care denaturează sau amenință să denatureze concurența prin favorizarea anumitor întreprinderi sau sectoare de producție, în măsura în care acestea afectează schimburile comerciale dintre Statele Membre”.

Astfel, în cazul în care o intervenție a Statului Membru îndeplinește cumulativ criteriile menționate la articolul 107 alin. (1) din TFUE, măsura respectivă reprezintă ajutor de stat și, în principiu, este interzisă instituirea acesteia. Așa cum am menționat anterior, intervenția Statelor Membre în favoarea unor anumiți agenți economici are ca efect distorsionarea concurenței și a comerțului în Piața Unică. Articolul 107 alineatul (1) din TFUE definește ajutorul de stat ca reprezentând o finanțare care îndeplinește cumulativ următoarele condiții:

1. crează un avantaj economic sau financiar pentru beneficiari:

Avantajul reprezintă orice beneficiu economic pe care întreprinderea în cauză nu lar fi obținut în condiții normale de piață, și anume, în absența intervenției statului. Doar efectul măsurii asupra întreprinderii este relevant, nefiind importantă cauza sau obiectivul intervenției statului. Ori de câte ori situația financiară a unei întreprinderi este îmbunătățită ca rezultat al intervenției statului, se consideră că acesteia i-a fost acordat un avantaj. Trebuie menționat faptul că termenul de avantaj economic nu se limitează la sumele acordate direct beneficiarilor (subvenții nerambursabile, granturi etc). O modalitate des utilizată de către state o reprezintă scutirea de sarcinile economice care cad în sarcina acestora.

Din acest punct de vedere, putem include în categoria facilităților care acordă un avantaj economic întreprinderilor și următoarele instrumente de acordare:

- anularea de datorii/preluarea pierderilor;

- exceptări/reduceri/amânări de la plata taxelor și impozitelor;

- acordarea de împrumuturi cu dobânzi preferențiale;

- garanții acordate de stat, în condiții preferențiale;

- participări cu capital ale statului în întreprinderea vizată, dacă rata profitului acestor investiții este mai mică decât cea normală;

- reduceri de preț la bunurile furnizate și la serviciile prestate întreprinderii (inclusiv vânzarea unor terenuri aparținând domeniului privat al statului sau autorităților publice locale, sub prețul pieței).

Modalități mai puțin cunoscute de acordare a unor avantaje economice se referă la: crearea unei piețe de desfacere unui furnizor de bunuri/servicii; Acordarea de sprijin declarativ unei întreprinderi, având ca efect consolidarea poziției acesteia, la un moment dat, pe o piață.

2. Implică un transfer de resurse de stat sau gestionate de către stat:

Ajutorul este acordat de stat sau din resurse de stat. Noțiunea de stat este largă și include toate nivelurile de autorități publice, indiferent că vorbim de autorități centrale, locale sau regionale. Nu trebuie făcută diferența între ajutorul acordat de stat (sursă de stat) și cel acordat din resurse de stat:

Bibliografie:

- Allaire, Yvan, Management strategic. Strategiile succesului în afaceri, Editura Economică, București, 1998

- Porter, Michael E., Strategie Concurențială: Manual de supraviețuire și creștere a firmelor în condițiile economiei de piață, Editura Teora, București, 2001

- ajutordestat.ro

- mfinante.ro

- europea.eu

- eur-lex.europa.eu

- cdep.ro

- consiliulconcurentei.ro

- juridice.ro

Descarcă proiect

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Ajutoarul de stat si strategiile concurentiale.docx
Alte informații:
Tipuri fișiere:
docx
Diacritice:
Da
Nota:
7/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2018
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
17 pagini
Imagini extrase:
17 imagini
Nr cuvinte:
5 948 cuvinte
Nr caractere:
30 671 caractere
Marime:
42.12KB (arhivat)
Publicat de:
Tendea A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Proiect
Domeniu:
Management
Predat:
la facultate din Alba Iulia
Materie:
Management
Profesorului:
Lect. Dr. Dobra Iulian Bogdan
Sus!