Transporturile aeriene reprezinta o arie de comert in care aeronavele sunt angajate pentru a transporta pasageri, marfa si posta. Companiile de transport aerian opereaza servicii pe rute aeriene locale, regionale, nationale si internationale.
1.1 Originea si dezvoltarea transportului aerian international
Primele servicii de pasageri au inceput din 1910, cand dirijabilele au
inceput sa opereze intre cateva orase din Germania.
Prima cursa regulata de pasageri a inceput din 1914 in Statele Unite.
Inainte de primul razboi mondial au avut loc cateva curse experimentale de transport postal din Anglia spre India, in cateva tari din Europa si Statele Unite, dar mentinerea lor cu regularitate nu a avut loc decat dupa razboi.
In 1918 Departamentul Oficiilor Postale din Statele Unite si-a achizitionat primul escadron de avioane si a inaugurat serviciile aeriene ce faceau legatura dintre principalele orase de la Coasta de est.
Serviciile aeriene transamericane (de pe o coasta pe alta) au inceput din 1921, numai zboruri de zi, dar dupa 3 ani si cele de noapte a caror aterizare era asigurata de un lant de faruri asezate de-a lungul pistelor bazelor aeriene, care se aprindeau si se stingeau facilitand aterizarea.
Cu legatura pe care o faceau Serviciul Aerian Postal, in 1925, Departamentul Oficiilor Postale din Statele Unite a inceput sa se debarcheze de propria flota si sa transfere operatiile sale companiilor particulare. Spre sfarsitul anului 1920 cateva din aceste companii au inceput sa asigure servicii de transport de pasageri folosind monoplane mari cu cabina inchisa (ex.: trimotorul Ford cu o capacitate de 15 pasageri).
Pentru ca transportul la sol a fost ingreunat, consecinta a primului razboi mondial, multe guverne au dezvoltat extesiv un sistem aerian de transport de calatori, urmand, bineinteles si transporturile postale. Cu toate ca servicile aeriene de posta (sau PAR-AVION) din Europa nu se puteau compara cu cele americane care erau destul de rapide (de stilul "de la o zi la alta"), transportul pasagerilor in Europa a devenit mult mai sofisticat. Din 1929, Anglia opera o ruta comerciala din Londra catre India, si pana in 1930 mai multe state europene au inceput sa opereze zboruri combinate de posta, marfa si pasageri pe distante lungi catre Orientul Mijlociu, Orientul Indepartat, Africa si America Latina.
Anii dintre 1919 si inceputul celui de al doilea razboi mondial in 1939 au inclus o serie de descoperiri semnificative in ceea ce priveste prezicerea vremii, echipamentele de navigatie, aerodinamica.
1. Caraiani, Gheorghe; Stancu, Ion - Transporturi aeriene, Bucuresti, Editura Lumina Lex, 1998
2. Caraiani Ghe. - Tratat de transporturi, Editura Lumina Lex, 2001
3. Capatana Octavian - Caracteristici ale Conventiei de la Montreal din 1999 referitoare la transportul aerian international in "Revista de Drept Comercial, Editura Lumina Lex, nr. 7-8/2001
4. Capatana Octavian - Caracteristici ale Conventiei de la Montreal din 1999 referitoare la transportul aerian international in "Revista de Drept Comeercial, Editura Lumina Lex, nr. 6/2001
5. Derosier, Bernard - Le transport aerien a l`heure europeenne, Paris, Assemble Nationale, 1998
6. Naveau, Jacques - Droit du transport aerian international, Bruxelles, 1980
7. Popescu Dumitra, Forme si instrumente juridice de cooperare in aviatia civila internationala, Editura Academiei R.S.Romania, Bucuresti, 1983
8. Stanciu V. , Ionescu O.C. , Cristea I. , Transportul aerian de pasageri si marfa, Editura Tehnica, Bucuresti, 1980
9. x x x Manual of Airport and Air Navigation Facility Tariffs, ICAO Journal, Montreal, 1992
10. x x x Rules of the Air and Air Traffic Services , ICAO Journal, Monreal, 1993
11. x x x Business and Aviation Regional Transport - oct. 1995
12. x x x Airmail an Ar Group Publication - decembrie 1995
13. x x x Ground Handling International Conference, Amsterdam, 21- 23 octombrie 1997
14. x x x International Air Transport Association - Ticketing handbook, 1 june 2002
15. x x x International Air Transport Association - Travel agemt`s handook Resolution 814 Edition, Effetive 1 January, 2002
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.