Proiectul cu tema "Auditul calitatii" se refera la implementarea unor sisteme ale calitatii, potrivit standardelor din familia ISO, auditul fiind considerat un instrument esential pentru realizarea obiectivelor intreprinderii.
Proiectul este structurat in 4 capitole, urmate de bibliografie.
In capitolul I sunt prezentate notiuni introductive despre auditul calitatii,terminologia si scopul acestuia.
Scopul principal al auditului calitatii este de a evalua actiunile corective necesare pentru eliminarea deficientelor si posibilitatile de imbunatatire a stemului calitatii intreprinderii, a proceselor sale, a produselor si serviciilor pe care le ofera.
In domeniul managementului calitatii, termenul de audit este utilizat in sensul de examinare a calitatii produselor, serviciilor, proceselor unei intreprinderi sau a sistemului calitatii in ansamblu.
Capitolul II, numit "Cadrul conceptual si metodologia auditului", cuprinde cinci subcapitole in care sunt prezentate:
- elementele de definire a auditului calitatii;
- obiectivele generale ale auditului calitatii;
- tipuri ale auditului calitatii;
- metodologia auditului sistemelor calitatii;
- stabilirea documentelor de lucru ale auditului sistemelor calitatii.
In capitolul III este prezentata diagrama de flux a procesului de audit, diferite documente de lucru, tehnicile de evaluare utilizate pe parcursul desfasurarii auditului sistemelor calitatii, precum si pregatirea activitatii de audit.
Capitolul IV prezinta normele de protectia muncii si normele de igiena necesare in industria alimentara si este urmat de bibliografie.
CAPITOLUL I
NOTIUNI INTRODUCTIVE
In contextul preocuparilor actuale de implementare a unor sisteme ale calitatii, potrivit standardelor din familia ISO, auditul este considerat un instrument esential pentru realizarea obiectivelor intreprinderii, in acest domeniu.
Scopul principal al auditului calitatii este de a evalua actiunile corective necesare pentru eliminarea deficientelor si posibilitatile de imbunatatire a sistemului calitatii intreprinderii, a proceselor sale, a produselor si serviciilor pe care le ofera.
Pe de alta parte, certificarea sistemelor calitatii, a carei importanta a crescut in ultimii ani, presupune efectuarea unor audituri ale acestor sisteme, in raport cu Standardele Internationale si Europene, aplicabile in domeniu.
In domeniul managementului calitatii, termenul de audit este utilizat in sensul de examinare a calitatii produselor, serviciilor, proceselor unei intreprinderi sau a sistemului calitatii in ansamblu.
Standardul ISO 8402 defineste auditul calitatii ca reprezentand
o examinare sistematica si independenta, efectuata pentru a determina daca activitatile si rezultatele lor, referitoare la calitate, corespund dispozitiilor prestabilite, daca aceste dispozitii sunt efectiv implementate si corespunzatoare pentru realizarea obiectivelor.
In prezent, aceasta definitie este cea mai larg acceptata.
Un program de audit poate include unul sau mai multe audituri in functie de marimea, natura si complexitatea organizatiei care urmeaza a fi auditata. Aceste audituri pot avea o diversitate de obiective si pot de asemenea sa includa audituri comune sau combinate
Un program de audit include de asemenea toate activitatile necesare pentru planificarea si organizarea tipurilor si numarului de audituri, precum si pentru furnizarea resurselor pentru desfasurarea eficace si eficienta a acestora in cadrul intervalului de timp specificat.
O organizatie poate stabili mai mult de un program de audit.
1.1. TERMINOLOGIE
Produs - este definit ca "rezultat al unui proces".
Proces - este definit ca "ansamblu de activitati corelate sau
in interactiune care transforma elementele de intrare in elemente de iesire".
Calitate - masura in care un ansamblu de caracteristici intrinseci indeplineste cerintele.
Sistem - ansamblu de elemente corelate sau in interactiune.
Sistem de management al calitatii - prin care se orienteaza si se controleaza o organizatie in ceea ce priveste calitatea.
Politica referitoare la calitate - intentii si orientari generale ale unei organizatii referitoare la calitate asa cum sunt exprimate oficial de managementul de la cel mai inalt nivel.
Managementul calitatii - activitati coordinate pentru a orienta si a controla o
organizatie in ceea ce priveste calitatea.
Controlul calitatii - parte a managementului calitatii concentrata pe
indeplinirea cerintelor referitoare la calitate.
Asigurarea calitatii - concentrata pe furnizarea increderii ca cerintele
referitoare la calitate vor fii indeplinite. .
Client - organizatie sau persoana care primeste un produs.
Furnizor - organizatie sau persoana care furnizeaza un produs.
Document - informatie impreuna cu mediul sau suport.
Audit - proces sistematic, independent si documentat in scopul obtinerii de dovezi de audit si evaluarea lor cu obiectivitate pentru a determina masura in care sunt indeplinite criteriile de audit.
Program de audit - ansamblu de unul sau mai multe audituri planificate pe un anumit interval de timp si orientate spre un scop anume.
Criterii de audit - ansamblu de politici, proceduri sau cerinte utilizate ca o referinta.
Auditat - organizatie care este auditata.
Auditor - persoana care are competenta de a efectua un audit.
Echipa de audit - unul sau mai multi auditori care efectueaza un audit.
CAPITOLUL II
CADRUL CONCEPTUAL SI METODOLOGIA AUDITULUI
2.1.Elemente de definire a auditului calitatii
In domeniul managementului calitatii, termenul de audit este utilizat in sensul de examinare a calitatii produselor, serviciilor, proceselor unei intreprinderi sau a sistemului calitatii in ansamblu.
Standardul ISO 8402 defineste auditul calitatii ca reprezentand o examinare sistematica si independenta, efectuata pentru a determina daca activitatile si rezultatele lor, referitoare la calitate, corespund dispozitiilor prestabilite, daca aceste dispozitii sunt efectiv implementate si corespunzatoare pentru realizarea obiectivelor.
In prezent, aceasta definitie este cea mai larg acceptata.
Auditurile calitatii reprezinta, prin urmare, examinari "sistematice" ale activitatilor si rezultatele acestora, referitoare la calitate, fiind planificate si programate in functie de natura si importanta activitatilor respective. Ele sunt, pe de alta parte, examinari "independente ", in sensul ca trebuie conduse persoane care nu au responsabilitat
1. A. Hinescu, Gh. Onetiu - Managementul calitatii - Ed. Aeternitas, Alba Iulia, 2003;
2. E. Ciobanu, D. Constantinescu - Auditul calitatii - Bucuresti, 1995;
3. M. Olaru - Managementul calitatii - Ed. Economica, Bucuresti, 1999;
4. Internet;
5. Note de curs
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.