Legislatia Nationala privind Protectia Consumatorului

Cuprins proiect:

Introducere 3
Capitolul I. Cadru Legislativ ...5
Capitolul II. Studiu de caz.Necesitatea protectiei consumatorilor pe piata
de jucarii .18
Concluzii .21
Bibliografie .22

Extras din proiect:

Introducere

Preliminarii. Notiunea de drept al consumatorului

Operatorii economici ofera pe piata produse si servicii care sunt destinate sa satisfaca

anumite nevoi si trebuinte ale consumatorilor, iar prin metode si tehnici de marketing,

desfasoara actiuni de promovare al lor si de convingere al consumatorilor privind utilitatea

acestora.

Pe de alta parte, consumatorii nu dispun de resurse suficiente si nici nu desfasoara o

activitate sistematica recunoastere a nevoilor si trebuintelor reale, a modurilor in care ele

trebuie satisfacute. De asemenea, consumatorul se bucura de oferta a numeroase bucuri si

servici, dar in acelasi timp este supus riscului de a cadea victima unor oferte lipsite de

onestitate, agresiunii unui marketing care induce in eroare, sau pur si simplu se poate insela in

asteptarile sale.

In acest mod, se poate lesne observa ca operatorii economici si consumatorii se gasesc

intr-un raport dezechilibrat, in mod obiectiv, in defavoarea consumatorilor, chiar daca ei, cu

nevoile si trebuintele lor, sunt originea si, in acelasi timp, punctul final al activitatii

operatorilor economici.

Tocmai acest raport dezechilibrat intre operatorii economici si consumatori,

imposibilitatea financiara si juridica a consumatorului de a se confrunta cu operatori

economici de pe o pozitie de egalitate au impus protectia de catre stat a partii slabe in acest

raport juridic prin elaborarea unei legislatii speciale, luand nastere astfel, o noua ramura a

dreptului, si anume dreptul consumului sau dreptul consumatorului.

Autoritatile statului incearca prin masuri legislative bine venite sa protejeze

consumatorul, dar acestea nu sunt suficiente. Consumatorul trebuie sa-si cunoasca drepturile,

sa se fereasca de riscurile de a fi inselat si sa stie cum sa obtina compensatii cand constata ca a

fost o victima inocenta.

Societatea civila poate si trebuie sa contribuie la realizarea acestui deziderat prin mijloacele

sale, in primul rand prin educarea consumatorului.

Potrivit art.1 alin.1 din O.G.nr.21/1992, republicata, cu modificarile ulterioare1),

statul, prin mijloacele prevazute de lege, protejeaza cetatenii in calitatea de consumator,

asigurand cadrul necesar accesului neingradit la produse si servicii, informarii lor complete

despre caracteristicile esentiale ale acestora, apararii si asigurarii drepturilor si intereselor

legitime ale persoanelor fizice impotriva unor practici incorecte, participarii acestora la

fundamentarea si luarea decizilor ce ii intereseaza in calitate de consumator.

Plecand de la textul de lege mai sus amintit, putem defini dreptul consumatorului ca

fiind acea ramura a dreptului care reglementarea raporturile juridice create intre operatorii

economici si consumatori, cu privire la achizitionarea de produse si servicii, inclusiv a

servicilor finaciare, asigurand cadrul necesar accesului la produse si servicii, informarii lor

complete si corecte despre caracteristicile esentiale ale acestora, apararii si asigurarii,

drepturilor si intereselor legitime ale consumatorilor impotriva practici abuzive, participarii

acestora la fundamentarea si luarea deciziilor ce ii intereseaza in calitate de consumator.

Asadar, dreptul consumatorului a aparut din nevoia de a atenua nepotrivirea de forta

economica dintre consumatori si firme si acopera o gama larga de probleme cum ar fi:

raspunderea pentru prejudiciile produse de un bun, practicile comerciale neloiale sau politica

de confidentialitate.

La nivelul Comunitatii Europene, initierea politicilor de protectie si informare a

consumatorilor a deputat - formal in 1975 - prin adoptarea unui "Program preliminar al

Comunitatii Economice Europene pentru o politica de protectie si de informare a

consumatorilor", program ce continea si Declaratia drepturilor consumatorilor care lipsea din

legislatia comunitara.

Bibliografie:

- Giocovici Juantina, Legislatie privind protectia consumatorilor, Editura C.H.BECH,

2017.

- https://anpc.ro/articol/372/jucarii-periculoase

- https://ziare.com/social/consumatori/plusuri-periculoase-intr-un-renumit-magazin-dejucarii-

1640466

- https://anpc.ro/articol/372/jucarii-periculoase

- https://www.ceccarbusinessmagazine.ro/protectia-consumatorilor-de-serviciifinanciare-

la-distanta-a2340/

- https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/2175

Download proiect

Primești proiectul în câteva minute,
cu sau fără cont

Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2022
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
22 pagini
Nr cuvinte:
8 564 cuvinte
Nr caractere:
49 386 caractere
Marime:
782.27 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Proiect
Domeniu:
Industria Alimentara
Data publicare:
08.11.2022
Structură de fișiere:
  • Legislatia Nationala privind Protectia Consumatorului.pdf
Predat:
Facultatea de Inginerie Alimentara , Universitatea "Stefan cel Mare" din Suceava
Specializare:
CEPA
Materie:
Legislație
An de studiu:
IV
Profesorului:
Lector.Dr. Hoffman Dan
Nota primita:
Nota 10
Te-ar putea interesa și:
Introducere Preliminarii. Notiunea de drept al consumatorului Operatorii economici ofera pe piata...
imbunatatirea consumului populatiei prin politicile sociale ale statelor; asigurarea calitatii...
INTRODUCERE Consumatorul este persoana fizica ce cumpara de pe piata si consuma marfuri si/sau...
Curs de Legislatie si protectia consumatorului Autoritatii Nationale pentru Protectia...
CINE SUNTEM ? Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor are rolul de a coordona si...
Sus!