Dinamica soldului bugetar si optiuni de finantare a acestuia in Romania

Previzualizare proiect:

Cuprins proiect:

Introducere 2
Aspecte teoretice 3
Politici fiscal-bugetare si strategii 6
Metode de finantare 12
Concluzii 14
Bibliografie 15

Extras din proiect:

Introducere

Perioada anilor recenti in care tarile s-au confruntat cu numeroase dezechilibre economice este supusa unei cresteri semnificative a nivelului deficitelor bugetare si datoriei publice. In aceste conditii de modificare in sens descendent a soldului bugetar este necesar sa analizam principalii indicatori cu rol important in evolutia deficitului bugetar, precum si metodele de finantate aferente.

In aceasta lucrare, imi propun sa analizez situatia Romaniei privind dinamica soldului bugetar in perioada 2011- 2020 cu accent pe deficitul bugetar si datoria publica extragand din rapoartele anuale principalele obiective si strategii fiscale stabilite de Guvern. De asemenea, vom observa daca se respecta criteriile din ,,Tratatul privind stabilitatea, coordonarea si guvernanta in cadrul uniunii economice si monetare" care a impus statelor din zona euro un procent de maxim 3% a deficitului bugetar si un nivel ce nu trebuie sa depaseasca 60% din datoria publica. Astfel ca, fiecare tara membra a Uniunii Europene trebuie sa indeplineasca acest criteriu. Depasirea acestui nivel stabilit atrage dupa sine o serie de masuri corective stabilite de Comisia Europeana.

Aspecte teoretice

In economia contemporana, bugetul reprezinta un instrument de baza al politicii economice. Componentele bugetului de stat au rolul de a stimula sau tempera cresterea anumitor sectoare.

Atunci cand ne dorim sa cunoastem modul de abordare al gestiunii planului financiar al unui stat, precum si tendinta de viitor a politicii sale ne vom folosi de soldul bugetar definit ca un indicator cu ajutorul caruia se poate asigura stabilitatea macroeconomica.

Mai concret, deficitul bugetar poate conduce la cresterea cererii agregate, pe termen scurt, insa, pe termen lung, poate crea dezechilibre financiare. Astfel, dezechilibrele produse pot fi reflectate prin instrumente ale pietei monetare, precum rata dobanzii, cursul de schimb. Analiza soldului bugetar, precum si a situatiilor de dezechilibru reprezinta un obiectiv omniprezent cu atat mai mult cu cat guvernele manifesta ,,slabiciuni" in respectarea constrangerii bugetare. In acelasi timp, deficitele bugetare sunt atent urmarite de catre Comisia Europeana.

Doua dintre formele acestuia sunt reprezentate de deficitul structural si ciclic care detin un rol fundamental in politica economica, avand utilizari diverse. Pentru inceput mentionam ca deficitul structural reprezinta un indicator de estimare a marimii politicilor fiscale discretionare.

Astfel, dupa ajustarea la componenta ciclica, deficitul bugetar structural poate indica tipul politicii fiscale: expansionista, neutrala sau restrictiva. Daca politica fiscala este neutrala ea nu influenteaza cererea agregata. Politica fiscala expansionista denumita deficit bugetar stimuleaza cererea agregata, iar una restrictiva sub forma excedentului bugetar o contracta. Deficitul structural este folosit in monitorizarea indeplinirii criteriului de deficit bugetar de la Maastricht.

Mai mult, Pactul de Stabilitate si Crestere obliga tarile membre ale Uniunii Europene la respectarea unui obiectiv pe termen mediu de buget denumit soldul structural al bugetului echilibrat sau excedentar pentru a permite soldului bugetar ciclic si stabilizatorilor automati sa fluctueze astfel incat marja de 3% din PIB sa nu fie depasita. Deficitul structural este un indicator utilizat in evaluarea sustenabilitatii politicii fiscal-bugetare pe termen mediu.

Pe termen lung trebuie sa fie luati in calcul si o serie de factori cum ar fi cei demografici care influenteaza deficitul structural. Pe de alta parte, soldul bugetar conventional reprezinta un indicator din perspectiva caruia sunt adoptate deciziile privitoare la aplicarea politicilor fiscale si bugetare. Ca mod de calcul acesta se determina ca diferenta intre cheltuieli precum cele salariale, cele de capital si veniturile obtinute in urma colectarii taxelor si impozitelor si cele provenind din veniturile proprii ale intreprinderilor cu capital de stat.

Avand in vedere aceste considerente mentionam ideea conform careia soldul bugetului conventional reprezinta diferenta dintre resurse si cheltuieli necesar a fi finantata prin intermediul creditului public. Trebuie insa precizat ca acest tip de cheltuieli totale includ in sfera lor cheltuieli cu dobanzile aferente datoriei statului, dar nu si ratele ce sunt necesar a fi rambursate.

Masurarea dezechilibrului financiar public se realizeaza pe baza a numeroase tipuri de solduri, iar cel prezentat anterior reprezinta punctul de plecare al acestora din urma.

Deficitul primar se calculeaza prin reducerea din deficitul bugetului general consolidat a cheltuielilor privind dobanzile aferente datoriei realizate de stat. Acesta reprezinta un indicator utilizat pentru analiza sustenabilitatii politicii fiscale si bugetare.

Bibliografie:

https://ec.europa.eu/eurostat

https://mfinante.gov.ro/ro/web/site

https://mfinante.gov.ro/static/10/Mfp/strategbug/STRATEGIA_2013_2015_29mai2012_anexe.pdf

https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/file_import/european-semester_thematic-factsheet_national-fiscal-governance_ro.pdf

https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2020:0068:FIN:RO:PDF

http://www.cdep.ro/proiecte/2008/700/10/1/raport.pdf

https://www.referenceforbusiness.com/small/Bo-Co/Budget-Deficit.html

Download proiect

Primești proiectul în câteva minute,
cu sau fără cont

Alte informații:
Tipuri fișiere:
docx
Diacritice:
Da
Nota:
7/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
16 pagini
Imagini extrase:
16 imagini
Nr cuvinte:
5 137 cuvinte
Nr caractere:
28 437 caractere
Marime:
443.04 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Proiect
Domeniu:
Finante
Data publicare:
16.05.2021
Structură de fișiere:
  • Dinamica soldului bugetar si optiuni de finantare a acestuia in Romania.docx
Predat:
Facultatea de Economie si Administrarea Afacerilor , Universitatea "George Bacovia" din Bacau
Specializare:
Finante si Banci
Materie:
Finante
Profesorului:
Bilan Irina

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
Romania este prima tara din Europa Centrala si de Est care, inca din anii 70, a stabilit relatii...
1.1. Notiunea de finante si premisele existentei finantelor Aparitia si cristalizarea notiunii...
1.1. Notiunea de resurse financiare publice si structura acestora Resursele financiare publice...
In contextul actual, capitalul reprezinta principalul factor de productie, dezvoltarea afacerilor...
Aparitia primelor institutii de tip statal in perioada tranzitiei societatii omenesti de la...
Sus!