Studiu de caz comparativ privind nivelul, structura si dinamica cheltuielilor publice (bugetare) in Romania si Germania

Previzualizare proiect:

Cuprins proiect:

Capitolul 1. Cadrul conceptual si metodologic 2
1.1 Conceptul de cheltuiala publica 2
1.2 Indicatorii utilizati pentru aprecierea nivelului, a dinamicii si structurii cheltuielilor publice 4
Capitolul 2. Analiza comparativa a nivelului si dinamicii cheltuielilor publice in Romania si Germania 8
2.1. Nivelul cheltuielilor publice totale in Romania si Germania 8
2.2 Nivelul si dinamica cheltuielilor publice totale in Romania si Germania in perioada 2010-2014 9
2.3 Coeficientul de elasticitate al cheltuielilor publice in raport cu PIB in Romania si Germania 10
Capitolul 3. Analiza comparativa a structurii cheltuielilor publice in Romania si Germania 12
3.1. Analiza structurii economice a cheltuielilor publice in Romania si Germania 12
3.1.1 Marimea absoluta si ponderea totala a cheltuielilor publice, structura economica a cheltuielilor publice in Romania si Germania in perioada 2010-2014 12
3.1.2 Un grafic de tip stacked-columns pentru 3 exercitii bugetare (2010,2012,2014) pentru Romania si Germania in care sa se ilustreze greutatea specifica a categoriilor de cheltuieli publice, potrivit structurii economice 13
3.1.3 In baza tabelului si graficelor de mai sus, comentati ponderea cheltuielilor curente in totalul cheltuielilor publice facand trimiteri la masurile fiscal-bugetare intreprinse de guvernele celor doua tari in perioada 2010-2014 15
3.2 Analiza structurii functioanle a cheltuielilor publice in Romania si Germania 16
3.2.1 Marimea absoluta si ponderea totalului cheltuielilor publice, intr-un tabel, structura functionala a cheltuielilor publice in Romania si Germania in perioada 2010-1014 16
3.2.2Un grafic de tip stacked-columns pentru 3 exercitii bugetare (2010,2012,2014) pentru Romania si Germania in care sa se ilustreze greutatea specifica a categoriilor de cheltuieli publice, potrivit structurii economice 17
3.1.3 Comentarea ponderii cheltuielilor curente in totalul cheltuielilor publice facand trimiteri la masurile fiscal-bugetare intreprinse de guvernele celor doua tari in perioada 2010-2014 20
4. Concluzii 21
Lista tabelelor si figurilor 22
Bibliografie 23

Extras din proiect:

Capitolul 1. Cadrul conceptual si metodologic

1.1 Conceptul de cheltuiala publica

Cheltuielile publice exprima relatiile economico-sociale in forma baneasca, care se manifesta, intre stat pe de o parte si persoane fizice si juridice, pe de alta parte, cu ocazia repartizarii si utilizarii resurselor financiare ale statului in scopul indeplinirii functiilor acestuia.

Cheltuielile publice sunt efectuate de catre stat din diferite resusre pentru bunuri actiunii sociale- culturale, intretinerea armatei, ordinea publica interna, securitate.

Cheltuielile publice sunt aprobate prin lege sub forma creditelor bugetare. Aceste credite bugetare nu pot fi depasite si sunt repartizate dupa nevoi si importanta la nivelul institutiilor publice.

Conceptul de cheltuieli publice indentifica doua acceptiuni: juridica si economica.

Sensul juridic a conceptului cheltuielilor publice face referire la o plata legata de activitatile institutiilor pubice si de procurarea unitatilor cu capital de stat. Acceptiunea juridica urmareste cu ajutorul finantelor publice avizarea si efectuarea platilor potrivit normelor juridice.

Din punct de vedere economic cheltuielile publice au in prim plan repartia PIB-ului realizata prin alocarea si consumul resurselor banesti, pentru consolidarea intereselor publice la nivel national cat si la nivelul local. Procesul economic se efectueaza in forma direct pentru satisfacerea nevoilor publice.

Conceptul cheltuielilor publice din perspectiva economica se manifesta intre autoritatile publice si persoanele fizice sau persoaIele juridice prin destinarea resurselor financiare. Bunurile si serviciile care sunt destinate consumului public trebuie sa asigure functionarea normala institutiilor de stat.

Cheltuielile publice s-au diversificat in functie de rolulsi activitatilor statului si instiutiilor menite sa influenteze evolutia societatii.

Sistemul cheltuielilor publice cuprinde urmatoarele component:

1. cheltuieli bugetare

2. cheltuieli extrabugetare

3. cheltuieli special

4. cheltuieli ale institutiilor cu capital de stat

Cheltuielile bugetare sunt repartizate in bunuri publice administrate de autoritatile centarele si locale. Se ocupa cu repartizarea resurselor destinate urmatoarelor categorii cheltuieli: cheltuielile finantate din bugetul administrate de stat central sau federale; cheltuielile finantate din bugetul local;cheltuielile din bugetul asigurarilor sociale de stat.

Cheltuielile extrabugetare sunt obtinute din venituri si sunt utilizate de catre institutiile publice.

Cheltuielile speciale sunt realizate pentru anumite interese publice, care sunt administrate de diferite ministere, subventionate din resurse publice

Cheltuielile ale institutiilor cu capital de stat nu se oglindesc in bugetul public si nu sunt cheltuieli bugetare. Aceste cheltuieli sunt investitii ce au un character public, de exemplu cheltuieli ale administartiilor central, cheltuieli administratiei locale sau regionale sau cheltuielile ale intreprinderilor si altor entitati economico-financiare.

Clasificarea cheltuielilor publice se difera dupa anumite criteriicare ajuta la cunoasterea economica si deosebite categorii de cheltuieli. Cheltuielile publice sunt de doua tipuri: administrative si economice. Criteriul administrative al cheltuielilor publice se genereaza in structura ogranica si institutiile publice.

Grupa ogranica se imparte in bugetul general; bugetul local; bugetele anexe si trezoriere. Grupa functionala se ocupa cu gestionarea resuserlor financiare pentru:armata, invatamant, sanatate, cultura.

Criteriul economic: se intalnesc diferite grupari a cheltuielilor publice: procesul social, carcaterul muncii, continutul materiala.

Infaptuirea reproducttie sociale se grupeaza in cheltuieli reale sau negative si cheltuieli economice sau pozitive. Cheltuielile reale sunt consumurile de produse nattionale cu un character neproductiv si mentin platile dobanzilor si comisionelor diferitelor imprumuturi, intretinerea armatei.

Cheltuielile economice sunt investitiile efectuate de stat. Au un efect favorabil asupra dezvoltarii societatii. Cheltuielile economice se grupeaza in cheltuielile curente si cheltuielile de investitie. Cheltuielile curente asigura mentinerea activitatilor, institutiilor publice, prin salariu, cheltuieli gospodaresti. Categoria cheltuielilor de transfer nu se practica in mod direct, de exemplu aceasta categorie se manifesta prin dobanzi, comisioane, pensii, ajutoare sociale si somaj. Cheltuielile de investitii sunt infiintarile unor intreprinderi sau modernizarea celor care exista deja.

Caracterul productive al muncii se grupeaza in cheltuieli care se recupereaza, cheltuiele reproductive care presupun incasari ale taxelor si impozitelor, cheltuieli productive (reamenajarea parcurilor de joaca, locuri de agrement), cheltuieli neproductive (apararea nationala).

Continuturile nemateriale sunt acele cheltuieli de materii prime, obiectelor de inventor, utilaje, mijloace de transport.

Bibliografie:

1. Iulian Vacarel - Finante Publice

2. Gheorge Filip - Finante Publice

3. https://ec.europa.eu/eurostat/web/main/home

4. https://www.zf.ro/

5. http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/strategbug/STRATEGIA_FB_27sept.pdf

6. http://rumaenien.ahk.de/fileadmin/ahk_rumaenien/Publicatii/RO/Deutschland_Daten_und_Fakten-neu2010_ro_01.pdf

Download proiect

Primești proiectul în câteva minute,
cu sau fără cont

Alte informații:
Tipuri fișiere:
docx
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2018
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
24 pagini
Imagini extrase:
24 imagini
Nr cuvinte:
3 663 cuvinte
Nr caractere:
26 539 caractere
Marime:
131.64 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Proiect
Domeniu:
Economie
Data publicare:
29.03.2019
Structură de fișiere:
  • Studiu de caz comparativ privind nivelul, structura si dinamica cheltuielilor publice (bugetare) in Romania si Germania.docx
Predat:
Facultatatea de Administratie Publica , Universitatea Athenaeum din Bucuresti
Specializare:
administratie publica
Materie:
Finante publice
An de studiu:
II
Nota primita:
Nota 6

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
Societatea comerciala SC ROMCARBON S. A. este societate comerciala pe actiuni cu capital...
In literatura de specialitate se utilizeaza mai multe expresii care fac parte din familia...
Datoria externa in sine reprezinta, initial, un efect al unui alt fenomen economic international...
Suprematia statelor in rezolvarea diferitelor probleme cu care se confrunta comunitatea...
O politica economica corecta depinde, in mod crucial, de o apreciere corecta a activitatilor care...
Sus!