Studiu de caz comparativ privind nivelul, structura și dinamica cheltuielilor publice (bugetare) în România și Germania

Previzualizare proiect:

Cuprins proiect:

Capitolul 1. Cadrul conceptual și metodologic 2
1.1 Conceptul de cheltuială publică 2
1.2 Indicatorii utilizați pentru aprecierea nivelului, a dinamicii și structurii cheltuielilor publice 4
Capitolul 2. Analiza comparativă a nivelului și dinamicii cheltuielilor publice în România și Germania 8
2.1. Nivelul cheltuielilor publice totale in Romania si Germania 8
2.2 Nivelul și dinamica cheltuielilor publice totale în România și Germania în perioada 2010-2014 9
2.3 Coeficientul de elasticitate al cheltuielilor publice în raport cu PIB în România și Germania 10
Capitolul 3. Analiza comparativă a structurii cheltuielilor publice în România și Germania 12
3.1. Analiza structurii economice a cheltuielilor publice în România și Germania 12
3.1.1 Marimea absolută și ponderea totală a cheltuielilor publice, structura economică a cheltuielilor publice în România și Germania în perioada 2010-2014 12
3.1.2 Un grafic de tip stacked-columns pentru 3 exercitii bugetare (2010,2012,2014) pentru România și Germania în care să se ilustreze greutatea specifică a categoriilor de cheltuieli publice, potrivit structurii economice 13
3.1.3 In baza tabelului si graficelor de mai sus, comentati ponderea cheltuielilor curente in totalul cheltuielilor publice facand trimiteri la masurile fiscal-bugetare intreprinse de guvernele celor doua tari in perioada 2010-2014 15
3.2 Analiza structurii funcțioanle a cheltuielilor publice în România și Germania 16
3.2.1 Marimea absolută și ponderea totalului cheltuielilor publice, într-un tabel, structura funcțională a cheltuielilor publice în România și Germania în perioada 2010-1014 16
3.2.2Un grafic de tip stacked-columns pentru 3 exercitii bugetare (2010,2012,2014) pentru România și Germania în care să se ilustreze greutatea specifică a categoriilor de cheltuieli publice, potrivit structurii economice 17
3.1.3 Comentarea ponderii cheltuielilor curente în totalul cheltuielilor publice făcând trimiteri la măsurile fiscal-bugetare întreprinse de guvernele celor două țări în perioada 2010-2014 20
4. Concluzii 21
Lista tabelelor și figurilor 22
Bibliografie 23

Extras din proiect:

Capitolul 1. Cadrul conceptual și metodologic

1.1 Conceptul de cheltuială publică

Cheltuielile publice exprimă relațiile economico-sociale în formă bănească, care se manifestă, între stat pe de o parte și persoane fizice și juridice, pe de altă parte, cu ocazia repartizării și utilizării resurselor financiare ale statului în scopul îndeplinirii funcțiilor acestuia.

Cheltuielile publice sunt efectuate de către stat din diferite resusre pentru bunuri acțiunii sociale- culturale, întreținerea armatei, ordinea publică internă, securitate.

Cheltuielile publice sunt aprobate prin lege sub forma creditelor bugetare. Aceste credite bugetare nu pot fi depășite și sunt repartizate după nevoi și importanță la nivelul instituțiilor publice.

Conceptul de cheltuieli publice indentifică două accepțiuni: juridică și economică.

Sensul juridic a conceptului cheltuielilor publice face referire la o plată legată de activitățile instituțiilor pubice și de procurarea unităților cu capital de stat. Accepțiunea juridica urmărește cu ajutorul finanțelor publice avizarea și efectuarea plăților potrivit normelor juridice.

Din punct de vedere economic cheltuielile publice au în prim plan reparția PIB-ului realizată prin alocarea și consumul resurselor bănești, pentru consolidarea intereselor publice la nivel național cât și la nivelul local. Procesul economic se efectuează în formă direct pentru satisfacerea nevoilor publice.

Conceptul cheltuielilor publice din perspectiva economică se manifestă între autoritățile publice și persoanele fizice sau persoaIele juridice prin destinarea resurselor financiare. Bunurile și serviciile care sunt destinate consumului public trebuie să asigure funcționarea normală instituțiilor de stat.

Cheltuielile publice s-au diversificat în funcție de rolulși activităților statului și instiuțiilor menite să influențeze evoluția societății.

Sistemul cheltuielilor publice cuprinde următoarele component:

1. cheltuieli bugetare

2. cheltuieli extrabugetare

3. cheltuieli special

4. cheltuieli ale instituțiilor cu capital de stat

Cheltuielile bugetare sunt repartizate în bunuri publice administrate de autoritățile centarele și locale. Se ocupă cu repartizarea resurselor destinate următoarelor categorii cheltuieli: cheltuielile finanțate din bugetul administrate de stat central sau federale; cheltuielile finanțate din bugetul local;cheltuielile din bugetul asigurărilor sociale de stat.

Cheltuielile extrabugetare sunt obținute din venituri și sunt utilizate de către instituțiile publice.

Cheltuielile speciale sunt realizate pentru anumite interese publice, care sunt administrate de diferite ministere, subvenționate din resurse publice

Cheltuielile ale instituțiilor cu capital de stat nu se oglindesc în bugetul public și nu sunt cheltuieli bugetare. Aceste cheltuieli sunt investiții ce au un character public, de exemplu cheltuieli ale administarțiilor central, cheltuieli administrației locale sau regionale sau cheltuielile ale intreprinderilor și altor entități economico-financiare.

Clasificarea cheltuielilor publice se diferă după anumite criteriicare ajută la cunoașterea economică și deosebite categorii de cheltuieli. Cheltuielile publice sunt de două tipuri: administrative și economice. Criteriul administrative al cheltuielilor publice se generează în structura ogranică și instituțiile publice.

Grupa ogranică se împarte în bugetul general; bugetul local; bugetele anexe și trezoriere. Grupa funcțională se ocupă cu gestionarea resuserlor financiare pentru:armată, învățământ, sănătate, cultură.

Criteriul economic: se întâlnesc diferite grupări a cheltuielilor publice: procesul social, carcaterul muncii, conținutul materială.

Înfăptuirea reproducțtie sociale se grupează în cheltuieli reale sau negative și cheltuieli economice sau pozitive. Cheltuielile reale sunt consumurile de produse natționale cu un character neproductiv și mențin plățile dobânzilor și comisionelor diferitelor imprumuturi, întreținerea armatei.

Cheltuielile economice sunt investițiile efectuate de stat. Au un efect favorabil asupra dezvoltării societății. Cheltuielile economice se grupează în cheltuielile curente și cheltuielile de investiție. Cheltuielile curente asigură menținerea activităților, instituțiilor publice, prin salariu, cheltuieli gospodărești. Categoria cheltuielilor de transfer nu se practică în mod direct, de exemplu această categorie se manifestă prin dobânzi, comisioane, pensii, ajutoare sociale și șomaj. Cheltuielile de investiții sunt înființările unor întreprinderi sau modernizarea celor care există deja.

Caracterul productive al muncii se grupează în cheltuieli care se recuperează, cheltuiele reproductive care presupun încasări ale taxelor și impozitelor, cheltuieli productive (reamenajarea parcurilor de joacă, locuri de agrement), cheltuieli neproductive (apărarea națională).

Conținuturile nemateriale sunt acele cheltuieli de materii prime, obiectelor de inventor, utilaje, mijloace de transport.

Bibliografie:

1. Iulian Vacarel - Finanțe Publice

2. Gheorge Filip - Finante Publice

3. https://ec.europa.eu/eurostat/web/main/home

4. https://www.zf.ro/

5. http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/strategbug/STRATEGIA_FB_27sept.pdf

6. http://rumaenien.ahk.de/fileadmin/ahk_rumaenien/Publicatii/RO/Deutschland_Daten_und_Fakten-neu2010_ro_01.pdf

Descarcă proiect

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Studiu de caz comparativ privind nivelul, structura si dinamica cheltuielilor publice (bugetare) in Romania si Germania.docx
Alte informații:
Tipuri fișiere:
docx
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2018
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
24 pagini
Imagini extrase:
24 imagini
Nr cuvinte:
3 663 cuvinte
Nr caractere:
26 539 caractere
Marime:
131.64KB (arhivat)
Publicat de:
Simona A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Proiect
Domeniu:
Economie
Predat:
Facultatea de Administratie Publica , Universitatea Athenaeum din Bucuresti
Specializare:
administratie publica
Materie:
Economie
An de studiu:
II
Nota primită:
Nota 6
Sus!