Managementul resurselor umane

Previzualizare proiect:

Cuprins proiect:

1. Conceptul de managementul resurselor umane 3
2. Responsabilitatile la nivelul unei organizatii 4
3. Tipurile de activitati in domeniul resurselor umane 6
4. Organizarea activitatii de managementul resurelor umane 7
5. Bibliografie 12

Extras din proiect:

Managementul resurselor umane (M.R.U.) reprezinta procesul managerial orientat spre factorul uman din organizatie. Prin acesta se pun la dispozitia organizatiei resursele umane necesare, se asigura utilizarea optima a lor, se garanteaza satisfacerea nevoilor angajatilor.

Dintre toate resursele, cele umane sunt principale pentru organizatie, deoarece omul este singurul creator de valoare. Din acest motiv Jean Bodin aprecia inca din 1583 ca ,,nu exista alta bogatie decat oamenii".

Se poate spune ca Managementul Resurselor Umane e definit ca ansamblul activitatilor de ordin strategic si operational (planificarea, recrutarea si mentinerea personalului), precum si crearea unui climat organizational corespunzator, care permite asigurarea cu Resurse Umane necesare indeplinirii obiectivelor organizationale.

In functie de obiectivele urmarite, granitele Managementului Resurselor Umane pot fi mai largi sau mai restranse, cuprinzand sau lasand in afara analizei anumite aspecte sau elemente ce compun natura specifica a Managementului Resurselor Umane.

Importanta acestuia a crescut pe parcursul unui proces mai dificil, in care a aparut necesitatea evaluarii ansamblului de activitati ale organizatiei si a mecanismului desfasurarii acestora, precum si gasirii modalitatilor de investigare care sa ramana operante chiar in conditiile cresterii apreciabile a complexitatii, diversitatii si dimensiunilor organizatiilor. Toate organizatiile implica oameni, acestea trebuie sa le castige serviciile, sa le dezvolte aptitudinile, sa-i motiveze pentru nivelele inalte de dezvoltare si sa se asigure ca vor continua sa-si mentina atasamentul fata de organizatie.

Astfel, un numar tot mai mare de organizatii sunt preocupate de calitatea totala a activitatilor, pentru ca nu numai calitatea serviciilor si produse lor conteaza, ci si calitatea oamenilor pe care ii are o organizatie.

Managementul Resurselor Umane presupune imbunatatirea continua a activitatii tuturor angajatilor in scopul realizarii misiunii si obiectivelor organiztionale. Exercitarea unui asemenea tip de management necesita drept conditie primordiala ca fiecare manager sa constituie un model de atitudine comportamentala.

Din definitiile date managementului resurselor umane si publicate in literatura de specialitate din tara nostra amintim:

- cuprinde toate activitatile orientate spre factorul uman, avand drep obiective: conceperea, proiectarea, utilizarea optima, intretinrea si dezvoltarea socio-umana.

- ansamblul activitatilor referitoare la asigurarea utilizarii optime a resurselor umane, in beneficiul organizatiei, al fiecarui individ si al comunitatii, in general.

- complexul de activitati orientate catre utilizarea eficienta a " capitalului uman", in scopul realizarii obiectivelor organizationale, simultan cu asigurarea conditiilor ce garanteaza satisfacerea nevoilor angajatilor.

- ansamblul deciziilor care afecteaza relatiile dintre principalii parteneri sociali - patronul si angajatii- menite sa asigure sporirea productivitatii si a eficientei activitatii economice.

Din examinarea definitiilor prezentate se pot trage unele concluzii care reflecta, de fapt, stadiul de dezvoltare si consolidare a teoriei si practicii manageriale in acest domeniu de activitate.

Actiunile manageriale iau in considerare fiecare salariat ca pe o individualitate distincta, cu caracteristici specifice. Aplicarea cu succes a Managementului Resurselor Umane presupune existenta unui sistem de evaluare a performantelor, a unui sistem de stimulare a angajatilor si de recompensare a rezulatelor. Orice sistem managerial vizeaza cooperarea permanenta a tuturor angajatilor pentru a imbunatati calitatea produselor si a serviciilor oferite de organizatie, calitatea functionarii acesteia si a obiectivelor sale, in scopul asigurarii viabilitatii si profitabilitatii pe termen lung, in acord cu exigentele societatii.

2. Responsabilitatile la nivelul unei organizatii

In prezent, in intreprinderile romanesti de stat, dar chiar si la nivel organismelor internationale guvernamentale continua sa se manifeste conceptia traditionala, de considerare a personalului ca ,,forta de munca", dupa cum n-au disparut nici notiunile de munca fizica, cu caracter productiv, deci utila si munca de esenta intelectuala, neproductiva, care nu duce la crearea de bunuri materiale si, intr-o anumita masura, inutila.

Bibliografie:

Aurel Manolescu - Managementul resurselor umane, Editura

Economica , Bucuresti, 2003.

Anton Rotaru, Adriana Prodan - Managementul resurselor umane, Editura

Sedcom Libris, Iasi, 1998.

C Rosca, D. Purdea, C. Belu, A. Rotaru - Economia si organizarea ergonomica a

muncii, , Editura Didactica si Pedagogica,

Bucuresti, 1982.

R. Mathis, P. Nica, Costache Rusu - Managementul resurselor umane, Editura

Economica, 1997.

Descarcă proiect

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Managementul resurselor umane.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (6 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
12 pagini
Imagini extrase:
12 imagini
Nr cuvinte:
3 773 cuvinte
Nr caractere:
21 235 caractere
Marime:
24.82KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Proiect
Domeniu:
Economie
Tag-uri:
management, organizare, Resurse umane
Predat:
la facultate
Materie:
Economie
Sus!